זוגיות ושלום בית

"היא רצתה להתגרש, וסירבה לייעוץ מחשש שינסו להחזיר אותה בתשובה"

איך עוזרים לזוגות שמאמינים שאין להם תקנה, ומדוע טוב שכל זוג ילך לייעוץ זוגי? ראיון עם הרב אליהו נקש, מנהל מחלקת שלום בית בהידברות, מחלקה שמרבה שלום בבתי ישראל

  • כ"ח תשרי התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הנתונים אינם מעודדים: אחד מכל שלושה זוגות מתגרש, והתוצאות? פירוק הבית הגשמי והרוחני, פירוד, קשיים רגשיים, ילדים עצובים. גט כריתות. הדבר מסביר מדוע אנשים שהתגרשו מספרים כי לאחר הגירושין הם הרגישו ריקנות איומה, ולא לחינם, הרי שתי הנשמות שהתחברו, מופרדות כעת.

אנשים גרושים רבים מספרים על החרטה הגדולה שיש להם לאחר שהתגרשו. הם הבינו על בשרם כי עבודה ולימוד מתמיד היו יכולים לחסוך להם ולילדיהם כאבים רבים ונזקים עמוקים בנפש, מה גם שהבעיה בבן הזוג לעתים לא נעלמה, היא רק "נדדה" אל בן הזוג החדש, וזאת במידה והם זכו בכלל להינשא בשנית. ומה לגבי הזוגות שנשארים נשואים? האם הם מאושרים? האם קיים בביתם שלום בית אמיתי או רק הפסקת אש?

 

יועץ נישואין מקצועי, מנוסה ובאווירה תורנית

המציאות המורכבת הזו הופכת את מחלקת שלום בית בהידברות לאחת מהמחלקות החשובות בארגון. המחלקה קיימת כבר קרוב לעשר שנים, והיא הוקמה בשל פניות רבות של בני זוג בבקשה לקבל ייעוץ זוגי. כך הובן שקיים צורך לייסד מחלקה שכזו.

שאלנו את הרב אליהו נקש, מנהל מחלקת שלום בית בהידברות, מי קהל היעד שפונה אל המחלקה בבקשה לייעוץ. "מדובר באנשים מכל המגזרים שמעוניינים בייעוץ זוגי מכל מיני סיבות, החל מהדרכה לזוגות צעירים או זוגיות אפורה שזקוקה להתחדשות, ועד משברים קשים שמובילים את הזוגות לחשוב, חלילה, על גירושין. המכנה המשותף לכל הזוגות הוא שחשוב להם יועץ נישואין מקצועי ומנוסה, ושהייעוץ יינתן באווירה תורנית", אומר הרב נקש, שבנוסף להיותו מנהל מחלקת שלום בית, הינו גם מגיד שיעור, מרצה, יועץ נישואין, פסיכותרפיסט ומאסטר ב-NLP: "היועצים שלנו מקבלים את ההסמכה שלהם מארגונים מוכרים כמו אוניברסיטאות ומכללות, הם בעלי ותק של שנים רבות בעבודה עם זוגות, ובנוסף, הם מקבלים העשרה מקצועית מטעמינו. בהידברות מתקיימים כמה וכמה ימי עיון בשנה ליועצים. בנוסף לפן המקצועי, ניתן דגש על יחסי אנוש מעולים של היועצים. המחלקה שלנו גם בשלבי התרחבות מתמדת. אנחנו מחפשים יועצים ויועצות בעיקר מאזור הצפון ומהדרום, ולכן, מי שרואה את עצמו עומד בקריטריונים, ומעוניין לשתף איתנו פעולה, ישלח קורות חיים לכתובת המייל shlombait@htv.co.il ".

הרב אליהו נקשהרב אליהו נקש

איך זוגות מתחילים לקבל עזרה ממחלקת שלום בית?

"הפנייה הראשונית נעשית מול נציגה במחלקה שמעבירה את השיחה אל אחד מהיועצים שלנו", מפרט הרב נקש. "מדובר בשיחת אבחון ראשונית ללא עלות, המתבצעת באופן טלפוני. מטרת השיחה היא לרדת לשורש הבעיה כדי לדעת להתאים בהמשך את היועץ שיטפל בבני הזוג. זו הסיבה שאנו דואגים שיועץ בעל ניסיון ייתן את המענה". הרב נקש מספר, למשל, שפעמים רבות בעל או אישה יכולים להתקשר ולומר שהבעיה היא בבן הזוג: שלא יודע לכבד, ולא יודע להתנהג וכו'. הפונה בטוח שבן הזוג הוא מוקד הבעיה. "בהרבה פעמים קרה שלאחר כמה שאלות עומק הבנו שמוקד הבעיה הוא דווקא הפונה עצמו, או לחילופין שהמצוקות שמתאר הפונה הינן קצה הקרחון, אבל בעצם מדובר בסוגיות עמוקות יותר שמצריכות מענה מקצועי אחר מזה שמבקש הפונה. הדגש הוא שהיועץ יודע מתוך ניסיונו המקצועי לאבחן את הנקודה שמהווה את הבעיה ולהפנות לגורם המתאים ביותר.

כמו כן, מוסיף הרב נקש, שהיועצים הינם בפריסה ארצית, וזאת על מנת לא לתת למרחק הגיאוגרפי להוות קושי בכל הנוגע לתהליך הזוגי.

לאחר מכן הזוג מתנהל מול היועץ בנושא מועדי פגישות ותשלום, כאשר התשלום הוא תמיד נמוך יותר ממה שהיועץ גובה באופן פרטי, אם ההפנייה לא הייתה מתבצעת דרך הידברות.

"חשוב לי לציין", אומר הרב נקש, "שאנחנו נותנים דגש בכל הנוגע לדיסקרטיות של הפונים. משלב הפנייה הראשונה למוקדנית ועד שלב ההגעה לייעוץ, הפונים לא מתבקשים למסור את שם משפחתם, ומי שאינו מוסר שם פרטי זה גם בסדר". בכך מחלקת שלום בית שונה מארגונים שונים, ממשלתיים, לשכות רווחה ועמותות שבהם חלה חובת הזדהות, וקיים רישום ותיעוד של הפניה עם פרטים מזהים של הפונים. "הפרטים שאנו מבקשים הם רק לצורך התאמה של הפונים ליועץ המתאים מבחינת מיקום גיאוגרפי ומבחינת מידע מיוחד על בני הזוג כמו למשל, האם מדובר בנישואים שניים, האם יש פערים רוחניים בין בני הזוג וכד' שכן ישנם יועצים שמתמחים בנושאים הללו ובנושאים אחרים במיוחד", אומר הרב נקש, ומוסיף כי הפרטים נשמרים בתוך מערכת מאובטחת.

למרות שפגישה פנים אל פנים היא היעילה ביותר, מתקיימות בעת הצורך גם שיחות בזום, בפרט כאשר ישנה בעייה חריגה של מרחק. "התוצאות משביעות רצון גם באופנים הללו". מוסיף הרב נקש. "כבר שנים שהיועצים שלנו מקיימים שיחות עם זוגות מחוץ לארץ, והתוצאות מדברות בעד עצמן".

 

בן הזוג אינו מוכן לשתף פעולה. מה עושים?

הרב נקש מציין דבר נוסף וחשוב שהרבה לא מודעים אליו - נושא שיתוף הפעולה של שני בני הזוג בתהליך. "פעמים רבות אחד מבני הזוג אינו יכול, או אינו רוצה ליטול חלק בתהליך מכל סיבה שהיא. לרוב, במקרים כאלו בן הזוג שכן מעוניין, מרים ידיים, ואינו עושה שום צעד, בגלל חוסר שיתוף הפעולה של האישה או הבעל. המון אנשים כאלו הופנו על ידי היועצים שלנו לפגישות פרטניות, ואז המצב השתפר בשל השינוי בהתנהלות של בן הזוג שעשה תהליך, או שבן הזוג שסירב ליטול חלק, היה עד לשינוי, והחליט שגם הוא מוכן להצטרף לפגישות".

הידברות היא בית, את זה כולם יודעים. גם כאן, במחלקת שלום בית, דואגים לפונים לכל אורך הדרך. "בשלבים מסוימים בתהליך מתבצעות שיחות מעקב מהמחלקה. אנחנו יוצרים קשר עם הפונים, שואלים איך התקדם, ואם בני הזוג צריכים את העזרה שלנו". הרב נקש מסביר כי גם אם משהו לא מסתדר מסיבה כזו או אחרת, תמיד יש אפשרות לפנות ולקבל אוזן קשבת ומענה. "אנחנו שואלים היכן הדברים עומדים, ואם צריך, אנחנו מיד נכנסים לתמונה".

אם אתם חושבים שניסיתם הכל, והתייאשתם, אם מחלוקות הן חלק בלתי נפרד מחייכם, או אם הקשר הזוגי שלכם זקוק למשב רוח מרענן, התחילו את השנה עם נופש לזוגות שמשקיעים בעצמם עם הרב זמיר כהן והרב אליהו נקש במלון כינר גליל. שישי-שבת 4-5.11.22. כך, תעניקו לכם ולילדיכם הזדמנות חדשה לחיים רגועים של שלווה ושלום בבית. התקשרו עכשיו 073-222-1270 או לחצו כאן

 

אילו סוגים של פניות אתם מקבלים? באילו נושאים ניתן הייעוץ?

"הפניות שמגיעות למחלקה מקיפות נושאים רבים", משיב הרב נקש. "למשל, נישואין שניים, פערים רוחניים, שבהם אחד מבני הזוג התחזק, או נחלש בקיום המצוות. אנשים בטוחים שאי אפשר לקיים חיי זוגיות ומסתבר שכן. בנוסף לכך, יש יועצים שמתמחים בהתמכרויות, במקרים של אלימות, וקיים גם טיפול משפחתי בשילוב עם הילדים".

באמצעות דוגמה מעניינת הרב נקש מסביר את הירידה לפרטים ואת הרצון להבין לעומק את הצורך של כל אחד מבני הזוג. "לפעמים מסתבר בשיחה עם היועץ שיש עניין רגשי. למשל, הבעל עבר כפייה דתית כשהיה ילד, והזוג מגיע עם בעיה בסגנון: 'בעלי לא מתפלל, לא קם בבוקר לתפילה, בשולחן שבת הוא נמצא רק 5 דקות וקם'. כל זה אינו בעיה, אלא תוצאה של בעיה. אם יועץ לא מנוסה יחשוב לטפל בתוצאה, הוא יחטיא את המטרה. יועץ נישואין שאין לו את ההכשרה המתאימה, ייתכן שלא יפתור את הבעיה מהשורש, ואז בני הזוג עלולים לחשוב שהם ניסו לפתור את הבעיה עם יועץ נישואין, לא הצליחו, וכנראה שהם לא מתאימים. יש לכך השלכות מאוד גורליות. אצלנו רוב היועצים הם מטפלים רגשיים, פסיכותרפיסטים, במונח המקצועי, שבעצם נותנים מענה מעבר לייעוץ נישואין קלאסי. יש פה משהו הרבה יותר עמוק, הרבה יותר טיפולי. זה טיפול של הפרט, ויש לכך השלכות על הקשר הזוגי".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

סדנאות, ימי עיון ונופשים

בהידברות מרחיבים את היריעה, ופותחים בפני הציבור סדנאות לתקשורת זוגית. הדבר יכול לתת מענה גם לזוגות שידם אינה משגת לממן ייעוץ זוגי באופן פרטני, על כל יתרונותיו.

"אנחנו גם מקיימים נופשים מיוחדים בנושא זוגיות. ייחודיות הנופשים היא בכך שניתן לקבל גם ייעוץ אישי במהלך הנופש", מסביר הרב נקש. "הנופש הינו ברמה גבוהה מכל הבחינות, כמקובל בהידברות, וכך, ניתן ללבן את הסוגיות בזוגיות באווירה נעימה ככל האפשר, וזאת בנוסף להרצאות ולסדנאות המקצועיות שניתנות על ידי יועצי המחלקה".

לכל הזוגות יש חילוקי דעות ולעיתים גם מריבות. מתי מבינים שנדרש ייעוץ זוגי?

"המון זוגות חשבו שהכל בסדר אצלם, ובסוף התברר שהמצב אינו ממש כזה. יש כל כך הרבה מה לשפר ולייעל במערכת הזוגית. יש אנשים שמתלבטים אם בכלל להתקשר כי הם לא בטוחים עד כמה הבעיה גדולה, ובסוף הם מוצאים את עצמם בתהליך ארוך של ייעוץ". אומר הרב נקש. "המודעות לצורך בטיפול עבור כל הזוגות הולכת וגדלה. אנשים מבינים שלא מתקשרים רק כי עומדים לפני גירושין. כל זוג בכל מצב שהוא יכול לקבל מענה, ולשפר את הקשר הזוגי. ייעוץ זוגי הוא טיפול שוטף הכרחי שנחשב גם כטיפול מונע. כך רואים כמה אפשר לייעל ולשפר אחרי שמגיעים עם כלים לתקשורת נכונה בין בני זוג. לאחר מכן אנשים מברכים על הרמת הטלפון הזו שבעקבותיה נפתח להם צוהר לזוגיות נפלאה. הם לא חשבו שהקשר הזוגי שלהם יגיע לרמה כזו גבוהה".

יש סיפורים מעניינים על זוגות שקיבלו ייעוץ?

"במסגרת נופש לזוגות הגיע זוג בעל אתגר לא קל - הבעל חזר בתשובה, והאישה נשארה עם אורח החיים שאיתו היא התחתנה. מחשש שמא לא תסכים, אמר הבעל לאשתו שזהו נופש רגיל בהידברות ולא נופש בנושא שלום בית. כל זוג שמגיע לנופש נשאל האם הוא רוצה לקבל ייעוץ פרטני. האישה סירבה. הבעל שוחח איתי בנפרד, וסיפר שאשתו לא רוצה להמשיך את הנישואין. היא רואה שבעלה לא בא איתה לכל מיני מקומות, ויש להם קשיים נוספים שקיימים אצל זוגות שבהם אחד מבני הזוג חוזר בתשובה. לא רציתי ללחוץ. שאלתי אותה אם היא מוכנה לשוחח רק שתי דקות. שתי הדקות הללו הפכו לשיחה ארוכה. היא נפתחה, פרצה בבכי, וסיפרה על כל הקושי והמרמור. אחרי שהייתה לה נכונות לשמוע, היא הבינה שיש פה משהו מעבר לדת. היא חששה שיאמרו לה: 'גברת, אם לא תתאימי את עצמך אליו – אין סיכוי', אבל יש פה הרבה מעבר. יש כאן הרבה מקום לבוא לקראתה, היכן שאפשר. אפשר להגיע למקום מכבד, מבין ומכיל. יהיו פשרות, אין ברירה, אבל אין צורך לפרק את הבית. למרבה המזל, האישה חזרה בה מהרצון להתגרש. החשש שלה היה שהיועץ יגיד לה שכדי לשמור על שלום בית עליה להתחיל לקיים מצוות. הרעיון כאן שהידברות לא מייצגים את הצד של בן הזוג הדתי בסיפור הזה אלא מדובר בייעוץ זוגי לכל דבר ועניין. במקרה הזה, הסוגייה היא סוגייה של פער רוחני בין בני הזוג, והמענה המתקבל הוא מענה ענייני. אחרי השיחה איתה שכללה הזדהות, הכלה ותובנות שהיא לא הייתה מודעת אליהן כגון שהיועצים של הידברות נותנים מענה מקצועי נטו, היא בעצמה יצרה קשר עם המחלקה, הגיעה לייעוץ, והיום הם נמצאים במקום אחר. ברוך ה', המילה גירושין הפכה למילה זרה בביתם.

אם אתם חושבים שניסיתם הכל, והתייאשתם, אם מחלוקות הן חלק בלתי נפרד מחייכם, או אם הקשר הזוגי שלכם זקוק למשב רוח מרענן, התחילו את השנה עם נופש לזוגות שמשקיעים בעצמם עם הרב זמיר כהן והרב אליהו נקש במלון כינר גליל. שישי-שבת 4-5.11.22. כך, תעניקו לכם ולילדיכם הזדמנות חדשה לחיים רגועים של שלווה ושלום בבית. התקשרו עכשיו 073-222-1270 או לחצו כאן

תגיות:שלום ביתייעוץ זוגיהרב אליהו נקש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה