עובדות ביהדות

מי ישן 70 שנה? קבלו 21 עובדות מעניינות שלא ידעתם על שינה

מה המעלות הבריאותיות של שינה מספקת, מה קורה לגוף בזמן שישנים, מה אומרת היהדות על שינה, ואילו טיפים קיימים כדי להירדם בקלות ולישון שינה איכותית?

  • כ"ח תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למה טוב לישון? 7 סיבות מדעיות

1. בזמן השינה המוח נטען מחדש, תאי הגוף מתקנים את עצמם והגוף משחרר הורמונים חיוניים. ייתכן שהיא קשורה להגדלת מספר החלבונים, וידוע שהורמון הגדילה מופרש במהלך מצבי שינה עמוקים. כמו כן ידוע גם שקורטיזול מופרש בעיקר בשלבי השינה האחרונים וזו ככל הנראה בין הסיבות לכך שהעדר שינה פוגע במיוחד במערכת החיסונית. בעלי חיים שנמנעת מהם שינה מתים בתוך פחות משלושה שבועות. ישנה אף מחלה תורשתית נדירה בבני אדם, שאינה מאפשרת להם לישון, ובסופו של דבר, אחרי כמה חודשים, גורמת למותם.

2. איפוס ספי הגירוי - חלק מהמתווכים העצביים הקשורים בחשיבה ערנית יורדים בריכוזם בזמן שינה, כך שסף הגירוי של נוירונים במוח יכול להתאפס מחדש לרמה הרגילה. סבורים שזהו המקור לעצבנות המאפיינת חוסר שינה ולרמות הערנות ובהירות החשיבה שהמאפיינת אנשים שניעורו זה עתה.

3. חידוש מתווכים עצביים - בזמן השינה רדיקלים חופשיים המצטברים במוח מנוקים על ידי אנזימים מתאימים, ואף האנזימים עצמם שנפגעו במהלך הערנות מתחדשים. נמצא שחסך שינה קיצוני יכול לגרום למוות, והועלתה הסברה שהצטברות נזק תאי זה היא הסיבה. כמו כן ובהתאם לתאוריה זו נמצא שבעלי חיים קטנים ובעלי קצב חילוף חומרים גבוה זקוקים ליותר שינה מעמיתיהם הגדולים (מכרסמי כיס ישנים כ-18 שעות ביום, לעומת תנינים שישנים כ-2–6 שעות).

4. השינה עוזרת ללחץ הדם, ומורידה אותו למצב תקין. הסיבה לכך היא, שהחומרים שמופרשים בגוף בזמן שינה, גורמים לעירנות בכך שהם מאיצים את קצב פעימות הלב, וכך לחץ הדם יורד בזמן שינה.

5. במהלך השינה, המוח ממשיך לעבד גירויים מהסביבה.

6. מחקרים מוכיחים שמחסור בשעות שינה אצל ילדים עלול לגרום לבעיות הבאות: החל מתפקודי הקשב והריכוז וכלה בתפקודים רחבים יותר של עיבוד אינפורמציה, למידה וזיכרון, ופגיעה ביכולות מנטליות וקוגניטיביות. כן נמצא קשר לבעיות התנהגויות, סימני היפראקטיביות ועוד. מחקרים מוכיחים שמדובר במעגל דו כיווני: ייתכן שילד שנולד עם נטייה להתנהגויות בעייתיות, יפתח בגללן גם בעיות שינה. וסביר להניח שבעיות שינה מהותיות יגרמו חסך שינה שיגרום לכך שהילד יהיה עצבני, חסר סבלנות, באי שקט וקשה יותר לטיפול.

7. כמו כן, מחסור בשעות שינה עלול להוביל להשמנה. הסיבה לכך היא שמחסור בשעות שינה גורם להפרשת הורמונים מעוררי רעב, המובילים את הילדים לאכול יותר. כמו כן, חוסר שינה מחליש את המערכת החיסונית בכך שגורם לגוף להיכנס למצב של כוננות ולחץ.

חשוב לדעת שמשך שעות השינה המיטבי שונה מאדם לאדם. מרבית המחקרים ממליצים על משך שינה של 7 עד 8 שעות לאדם בוגר. איגוד השינה הלאומי בארצות הברית (NSF) ממליץ לבוגרים על משך שינה ממוצע של בין 7 ל-9 שעות. לנשים בהיריון מומלץ לישון יותר מ-8 שעות בלילה. לתינוקות, ילדים ומתבגרים דרושים יותר שעות שינה יותר מאצל אדם בוגר. למעשה, השינה היא הפעילות העיקרית של המוח בתחילת החיים. תינוקות עד גיל שנה ישנים כ-14 שעות בממוצע ליום.

האם כל אדם שנח יקום רענן? ממש לא. הרב זמיר כהן מפתיע:

 

7 עובדות על שינה ביהדות

1. השינה הראשונה המתוארת במקרא היתה שנתו של אדם הראשון. (בראשית ב, כא) השינה הארוכה ביותר המתוארת בתלמוד היא שנתו של חוני המעגל, שישן שבעים שנה. (בבלי תענית כג א)

2. מעלות השינה 'וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד'', (בראשית א לא). זו שינה, וכי שינה טובה מאד, אלא מתוך שאדם ישן קימעא, הוא עומד ויגע בתורה הרבה. (בראשית רבה ט ח. וראה רמב"ן עה"ת דברים ו יג). ואף שהשינה היא הפסקה בפעילות השכלית, הרי היא נחוצה לבריאות הגוף, ולפיכך אם שם על ליבו שיהא גופו שלם וחזק, כדי שתהא נפשו ישרה לדעת את ה', והוא ישן כדי שתנוח דעתו עליו, וינוח גופו כדי שלא יחלה, נמצאת שינה שלו עבודה למקום ברוך הוא. (רמב"ם דעות ג ג) בפרקי דרבי אליעזר נאמר: "אדם שוכב וישן והוא מזונו ורפואתו".

3. כמות השינה די לו לאדם לישון שליש מעת לעת, שהוא שמונה שעות. (רמב"ם דעות ד ד). וסימנך - 'ישנתי אז ינוח לי' (איוב ג יג), היינו שינה בגימטריה 'אז' מביאה מנוחה. עוד מובא במקורות כי זמן השינה הנצרך משתנה בין אדם לאדם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. הודאה בעת התעוררות בשינה נפרדת הנשמה מן הגוף באופן זמני, ולכן כשמתעורר אדם בבוקר הוא צריך להודות לה' על החזרת נשמתו, שהוא כעין תחיית המתים. (בבלי ברכות ס ב). שינה היא אחד מששים ממיתה. (בבלי ברכות נז ב). והיינו, בשניהם נפסקות הפעילויות הרגילות של החיים המודעים, וההבדל ביניהם הוא בעוצמה ובמשך הזמן.

5. הרמב"ם מורה שלאחר האוכל ילך הרבה לפני השינה, ולא ישן מיד לאחר הארוחה, אלא ימתין אחר האכילה כמו שלוש או ארבע שעות. (רמב"ם דעות ד ה).

6. גזל שינה הוא איסור הלכתי מוסרי, המתייחס להפרעה לשינה של אדם אחר. אף שזהו איננו גזל במובן הרגיל, הביטוי המקובל הוא "גזל שינה". הביטוי נמצא בשימוש לראשונה בספר אהבת חסד של רבי ישראל מאיר הכהן, בעל החפץ חיים.

7. קריאת שמע על המיטה לפני השינה צריך לקרוא על מיטתו פרשה ראשונה של קריאת שמע, (רי"ף ברכות דף ג ע"א) אם כי יש שכתבו שטוב תמיד לקרוא את כל שלושת פרשיות קריאת שמע, (רבינו ירוחם נתיב ג ח"ב) ומברך ברכת 'המפיל חבלי שינה על עיני וכו'. (בבלי ברכות ס ב; רמב"ם תפילה ז א-ב). ברכת 'המפיל' - יש מי שכתבו, שאין אומרים אותה בשם ומלכות, (בן איש חי פר' פקודי סקי"ב, והפוסקים שהביא שם) אך רוב הפוסקים כתבו לומר אותה בשם ומלכות (ילקוט יוסף ח"ג סי' רלט סק"א) ומוסיפים פסוקים שכוונתם להגן שלא יבוא עליו כל רע. (טושו"ע שם; מ"ב שם סק"ט).

מהו "גזל שינה", ואיך אפשר להימנע מכך? צפו בתשובת הרב יצחק יוסף:

 

7 טיפים לשינה טובה

1. דאגו לסביבת שינה אידאלית: הרחיקו מקורות אור ורעש, הוציאו את הטלוויזיה מהחדר (ובכלל מהבית), את הטלפון והמחשב, שמרו על תנאי טמפרטורה ולחות נכונים, חדר נקי ומאוורר, מצעים נקיים.

2. הרחיקו את שעת ארוחת הערב מזמן השינה ב-3 שעות לפחות.

3. אל תבצעו ספורט סמוך לשינה. הימנעו מקפאין ומאלכוהול החל מהצהריים, ומעישון ומספורט כמה שעות לפני השינה.

4. בצעו ריטואלים שיכניסו אתכם למצב רוח לשינה, כמו אמבטיה חמה.

5. אם אתם סובלים מקשיי שינה, וותרו על שנת צהריים. אם בכל זאת אתם חייבים לנמנם, עשו זאת רק למשך שעה ולא אחרי 15:00.

6. הסירו דאגה מליבכם. במקורות היהדות מובא כי צרות או מחשבות רעות במשך היום גורמות לנדודי שינה. (בראשית לא, מ', אסתר ו, א') וכן: "יושב ודואג נגזלה שנתו, ותנומה אין בעפעפי דואג". (בן סירא פ"ל) על כן בצעו פעולות שינקו את המוח לפני השינה. למשל, ערכו רשימת מטלות, והגדירו לעצמכם שהדאגה נשארת ברשימה ולא בראש.

7. למדו טכניקות דמיון מודרך שיכולות להועיל לרגיעה וכניסה לשינה.

אמא, סיפור: על סיפורים לילדים לפני השינה וחשיבותם לילדים

תגיות:שינהעובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה