שנת שמיטה

יש לכם גינה? כמה כללים שאתם חייבים לדעת לקראת השנה הקרובה

7 כללים לניקוי ותחזוקת הגינה, 6 כללים לטיפול בגינה, ומה עושים כשיש חצר משותפת עם דיירי הבניין? כל מה שחשוב שתדעו על גינה בשנת שמיטה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אוהבים לטפח את הגינה שלכם? נהנים לשבת כל ערב בחצר שלכם עם כוס קפה? לפניכם הלכות חשובות במיוחד בשבילכם לקראת שנה שביעית:

 

מה מותר ומה אסור בניקוי ותחזוקה של הגינה והחצר הביתית?

 1. פסולת ולכלוך שהצטברו מותר לאוספם ולסלקם לשם ניקיון כדרך שעושים כל השנים, ובתנאי שלא מכוונים להכשיר את הקרקע לגינה. על כן עדיף שהדבר ייעשה לא על ידי איש שמקצועו גינון  ולא עם כלי מקצועי כגון מגריפה ידנית או חשמלית.

2. פסולת שנותרה לאחר תוספת בניה או ריצוף לשיפוץ הבית, אסור לפנותה לגמרי הואיל ומקום זה מיועד בדרך כלל לגינה. אמנם, אם המטרה אך ורק להסיר מפגעים ולשיפור המראה – מותר, בתנאי שישאירו שכבה דקה של פסולת הסמוכה לקרקע, כדי שיהא ניכר שהכוונה אך ורק לניקיון כללי.

3. יישור קרקע ומילוי חורים באדמה, כגון אחרי עבודות אינסטלציה או טיפול בביוב – אסורים. אם יש חשש סכנה בהשארת החורים, להיתקלות או נפילה ניתן למלאם בחומרים שאינם אדמה העומדת לזריעה – כגון חצץ, שבבי עצים, קל – קר כדומה.

4עומדים לבנות סוכה, לרצף חצר, להציב מתקני משחקים - יש להביא תחילה את דפנות הסוכה, את המרצפות או את מתקני המשחקים לפני שמתחילים ביישור הקרקע והכנתה. שלא ייראה כאילו מכשירים, חלילה, קרקע לזריעה או לנטיעה.

5. קוצים ועישבי בר שרגילים כל שנה לנכשם מחשש סכנה כגון מנחשים ועקרבים, למניעת שריפה ומפגעים או לנוי וכדומה – מותר לנכשם גם בשמיטה למטרות הנ"ל אבל אין לעוקרם עם השורש, אלא לקוצצם בשווה לקרקע.

6. איסוף אבנים מן החצר לצורך בניית גדר או ריצוף שביל וכדומה - מותר, בתנאי שעומדים בסמוך לגדר החדשה או השביל החדש ואוספים אבנים עד מקום שידו מגעת – שניכר שאינו עושה להכשרת הקרקע. כמו כן, ניתן לקחת אבנים עליונות ולהשאיר את הנוגעות בקרקע משום מראית העין.

7. מותר לסקל אבנים ממגרשי חנייה, מגרשי משחקים ומשבילים להילוך בני אדם.

 

מה עושים אם יש גינה משותפת לדיירי הבניין שאינם שומרי תורה ומצוות?

בבית משותף כשברובו דיירים שאינם שומרי תורה ומצוות, יש להסביר בדרכי נועם שבמעט תשומת לב אפשר לקיים גינת נוי בדרך המותרת על פי ההלכה. במידה והדבר לא אפשרי, ועלולים לעשות פעולות כרגיל כל השמיטה, יש פוסקים האומרים שיש לבעלי הדירה להפקיר את חלקם בגינה בפני שלשה, אפילו מבני ביתם, למשך שנת השמיטה, ולהודיע שהתשלום לוועד הבית אינו מיועד למטרת טיפוח הגינה בפעולות אסורות אלא להוצאות הניקוי החשמל ומעלית וכדומה, ולמימון הפעולות המותרות בשמיטה.

 

איך מטפלים בגינת הנוי בשנת שמיטה?

העיקרון הוא שמותרות כל פעולות דרבנן שמטרתן לשמור על הקיים, למנוע מיתת הצמחים ולמניעת פגם ניכר בנוי הצמחים והפרחים. כמובן, שאין לטפח גינה בשמיטה מעבר לטיפוח שבשאר שנים, וודאי שלא להתחיל לטפח גינה מוזנחת בשמיטה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

א. השקיה

1. כל צמח שאם לא יושקה – ייגרם לו נזק מותר להשקותו לקיומו, והצורך בגינות נוי משתנה לפי האקלים, עונות השנה וסוג הצמח.
מותרת בשנת שמיטה הנחת צנרת לממטרות בין להשקיה המותרת בשביעית בין לאחריה.  ומותרת חפירת צלחות (תעלות עגולות) סביב העצים למילוי מים להשקיה.
2. דשאים – לדעת מומחים בחלק ניכר מן הדשאים די בהשקייתם פעם בחודש עד 40-50 ליטר מים למטר מרובע וזה מספיק להחזקת הדשא.
3. עצים ושיחים מבוגרים – בהרבה מקרים אינם צריכים השקיה כלל וכדאי להתייעץ במומחה.

הנה ארבעת הסימנים המתירים השקיה בכל הצמחים:

1. יובש מוכח: כשתוחבים אצבעות 2-3 ס"מ בקרקע ויוציאם בקלות יבשות – דרושה השקיה דחופה.
2. כאשר נראה בצמח צימוח איטי: ייתכן והסיבה להאטה היא סדקים שנתהוו בקרקע סמוך לצמחים, ומותר לסותמם כדי למנוע ייבוש השורשים
3. כאשר נראה שינוי גוון בצמח, כגון מירוק כהה לבהיר או לצהוב
4. שינוי במתח העלים (לא כולל כמישת צהרים החולפת עם ערב)

הערה: יש פוסקים האומרים שהשקיה עדיף שתיעשה בעזרת ממטרה או מערכת טפטפות ולא ביד עם צינור או משפך, שאזי עושים מלאכה כל רגע. ואף אם בשימוש על ידי ממטרה נהנים גם צמחים אחרים שבסביבה כל עוד שלא משקים את האחרים ישירות – מותר. ובפרט כשהצומח הזקוק הוא  רוב המוחלט בטווח הממטרה.

ב. גיזום  

1. גיזום הגורם השבחה ומעודד צמיחה – אסור בשמיטה. בפרט בענפים דלילים או יבשים. על כן, אסור לגזום ורדים או להסיר פרחים שנבלו.
2. גדר חיה הגדילה פרא, מותר לגזום לנוי אך ורק כשענפיה צפופים ומלאה בעלים ירוקים - שאין בגיזום תועלת להצמחה.
כמו כן, מותר לחתוך ממנה ענפים המפריעים למעבר, ובתנאי שלא מכוונים לתועלת הצמח.

ג. כיסוח הדשא  

כיסוח הדשא אסור. אפילו אם כוונתו היא לנוי, ובפרט בדשא חדש או דליל שעדיין לא התפשט בכל השטח. אכן, יש אומרים שכשהדשא מאד מלא וצפוף שאין תועלת בכיסוחו לצמיחה  – מותר לכסח, כשהכוונה אך ורק לתיקון צורתו. ולפי הנחיית הרב בנימין מנדלזון זצ"ל יש להגביה את סכין הכיסוח מעל לקווי הקרקע.

הערה: יש מתירים פיזור חומר על הדשא לפני השמיטה, חומר המתפרק אט אט (עד חצי שנה) בכל השקיה, כיוון שהדבר נעשה לפני שמיטה וההשקיה רק כגרמא – המותרת בשמיטה.

ד. ניכוש

מותר לנכש עשבי בר החונקים צמחי נוי, ויש חשש למיתתם או לנזק. כשמבצעים את הניכוש בעזרת מעדר, יש להיזהר מעידור האדמה תוך כדי ביצוע הניכוש, שעידור אסור בשמיטה.

ה. ריסוס

צמחים, שיחים ופרחים שהותקפו על ידי מזיקים או מחלות ויש חשש שימותו או יינזקו מותר לרססם בחומרי הדברה.

ו. קטיפת פרחים

קטיפת פרחים הינה מותרת, אפילו רב-שנתיים: שושנים, ורדים, שיחי-בושם, לצורך השימוש בהם, ואעפ"י שגורמים לצמיחה חדשה – מותר, כיוון שאין מתכוונים לכך. אמנם, אסורה קטיפה במטה לחזק שיח או לעודד צמיחה חדשה מפני שגיזום כזה אסור.
כמו כן, יש לשנות מדרך הקטיפה הרגילה המקובלת ולא לחתוך באמצע הענף או הגבעול אלא בשליש העליון או התחתון של הענף.

הערה: בוורדים ופרחים בעלי ריח נעים, יש לשמור קדושת שביעית ואסורים בסחורה. ואין לזורקם כל עוד הם יפים ונותנים ריח. יש פוסקים האומרים, שאם עיקרם לנוי בלבד, ולא לריח – אין בהם קדושת שביעית. ומותר לשים פרחים במים בבית, גם אם יפרחו הניצנים עקב כך.

תגיות:שנת שמיטהגינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה