זוגיות ושלום בית

בין החם והחמות לחתן או לכלה – 7 עצות מעשיות

איך תנהגו נכון עם החתנים והכלות שלכם, ותיצרו אווירה טובה שמסייעת לזוגיות של הילדים? 7 עצות חשובות

  • כ"ג תשרי התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

טבע ההורים להיות קרובים מאוד לילדיהם ולדאוג להם. אי לכך, דעתם נוטה לטובת הילדים, ולא לטובת החתן / הכלה.

לצערי אני נחשף כיועץ זוגי יום יום לזוגות שהזוגיות שלהם נהרסה כליל, עקב התערבות ההורים והמשפחה בזוגיות שלהם.

אז איך נכון להתנהל מול החתן או הכלה?

1) שיתוף וייעוץ - כשהבן/ת מעוניינים לשתף אתכם במה שקורה בינם לבין בן/ת הזוג או להתייעץ אתכם, עליכם לומר להם שאינכם מעוניינים שישתפו אתכם בשום דבר שקשור לבן/ת הזוג, ובפרט באתגרים שביניהם, ושבכל דבר שהם מעוניינים לשתף או להתייעץ בנושא הזוגיות, עליהם לפנות ליועץ זוגי מוסמך שיש ברשותו תעודת הסמכה כיועץ זוגי.

2) דיבור שלילי – במידה והילדים כבר שיתפו אתכם, ואינכם מצליחים לעצור את עצמכם מלייעץ להם, עליכם להימנע כליל מלהצדיק את הבן/ת, גם אם אתם סבורים בוודאות שבמקרה הזה הוא צודק, וכן מלדבר באופן שלילי על החתן / הכלה, גם אם אתם סבורים שבמקרה הזה אין בהתנהגותם, בדיבורם או במעשיהם שום היגיון.

3) ביקורת - עליכם להימנע כליל מלבקר את החתן/כלה (ואף שלא בפניהם. אלא על ידי העברת הביקורת עליהם בפני הבן/ת), ואפילו ביקורת עקיפה. כגון לומר לכלה: "הבגד מחמיא לך מאוד, רק שצריך טיפונת להצר אותו, ואז הוא ממש יראה עליך מושלם", או למשל להעיר את החתן בבוקר לתפילה על ידי דפיקה על הדלת של החדר. גם הערות בעניין הנכדים והתנהגותם מיותרות, ואף הערה קלה, כגון לומר לחתן/כלה, "אולי תוכל/י לעזור לבן/ת להעלות את העגלה במדרגות, הם זקוקים לעזרה", היות והקשר בינכם רגיש מאוד, וכל ביקורת או הערה קלה יכולות לגרום להתלקחות של כעס ושנאה שלהם כלפיכם, ולקושי בזוגיות בינם לבין הבן/ת.

4) תשומת לב - על ההורים להתקשר לחתן / לכלה בחגים ובימי הולדת, וכן כשאינם מרגישים טוב, ולאחל להם חג שמח, מזל טוב או רפואה שלימה, לפי העניין, וכן להעניק להם מתנה ביום הולדתם. מחווה זו תגרום לקרבה של החתן / הכלה אליכם, ותגרום להם להרגשה שהם רצויים וחשובים בעינכם, ושאתם חושבים עליהם.

5) מחמאה – כדאי להחמיא לחתן / לכלה מינימום פעם אחת בכל פעם שהינכם נפגשים איתם, או כשהם מתארחים אצלכם או אתם אצלם. מחווה זו תגרום לקרבה של החתן / הכלה אליכם.

6) אתגרים - בכל קושי שיש לכם מול החתן / הכלה, התפללו לה' שיסיר את הקושי הזה מכם. כגון אם קשה לכם עם הכעס שיש לחתן / לכלה, התפללו לה' שיעזור להם להתגבר ולבטל את מידת הכעס. וכן אם קשה לכם עם זה שהחתן / כלה לא עוזרים אצלכם בבית כלל, התפללו לה' עליהם שיעזרו לכם יותר בבית - אך אל תעירו להם בעניין הזה כלל. אם אתם מרגישים שזה ממש קריטי מבחינתכם, ואתם לא מסוגלים להמתין, כדאי להיוועץ עם יועץ משפחתי מוסמך שמתמחה ביחסי שווער / חמות לבין כלה / חתן.

7) ביקורת כלפי הנכדים - על ההורים להתייחס לכל הנכדים בצורה שווה ולא להראות עדיפות של נכד אחד על פני השני או עדיפות של הנכדים מהבן/ת הזה על פני הנכדים מהבן/ת האחר, כמו למשל בהרעפת אהבה או בקניית מתנות ומחמאות לאחד על פני השני. האפליה הזו עלולה לגרום לקושי רגשי לנכדים, הכולל קנאה ותחרות בינם לבין הנכדים המועדפים עליכם, ולהרגשה שהם לא רצויים ושאתם לא אוהבים אותם. העדפה בולטת אף עלולה לגרום לכעס ולריחוק של החתן / כלה מכם, ולאתגרים בזוגיות עם הבן/ת שלכם.

לסיכום, היחסים בין שווער / חמות לבין חתן / כלה רגישים ועדינים מאוד, ועל כן יש ללמוד באופן מעמיק את הנושא. באופן כללי, לפני כל פעולה שאתם חושבים לעשות, הן בדיבור הן במעשה לחתן / לכלה, עליכם לחשוב לפני כן האם כך הייתם רוצים שהשווער / חמות שלכם יפעלו או ידברו אליכם. וכפי שהייתם רוצים שהשווער / חמות שלכם יפעלו וידברו איתכם - כך עליכם לפעול ולדבר עם החתן / הכלה שלכם.

עמיחי לוי הוא יועץ זוגי במחלקת שלום בית בהידברות

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה