סוכות 2023

גם לך יש ’פוסט יום כיפור’? אתה תאהב את התשובה הבאה

"אני חושב שאני סובל מ'פוסט יום כיפור'. בכל שנה אני מקבל את כל ההשראה מהצום, ובטוח שאחויב יותר ליהדות בשנה הקרובה. אבל איכשהו זה מתפוגג די מהר. אני לא רוצה להפסיד את זה שוב השנה. הצעות כלשהן?", נשאל הרב אהרן מוס. אתם תאהבו את התשובה שהשיב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב אהרון מוס, רבה של קהילת 'נפש' הממוקמת במרכזה של שכונת בונדי ביץ', סידני אוסטרליה, עונה בטורו השבועי על מיני שאלות מכל הסוגים. בסגנונו השנון והמיוחד עונה הרב מוס בדרך המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסא. טוריו של הרב אהרון מוס מוכרים ונקראים בשקיקה בכל העולם, ומנותחים בעיון על שולחנות השבת ברחבי הגלובוס. להלן טורו האחרון מתורגם לעברית:

שאלת השבוע: "אני חושב שאני סובל מ'פוסט יום כיפור'. בכל שנה אני מקבל את כל ההשראה מהצום, ובטוח שאחויב יותר ליהדות בשנה הקרובה. אבל איכשהו זה מתפוגג די מהר. אני לא רוצה להפסיד את זה שוב השנה. הצעות כלשהן?"

הרב אהרון מוס משיב: "תינוק שזה עתה נולד, נלקח רגע אחרי הלידה על ידי מיילדת, כשהוא עטוף בחיתול בד רך ומחמם. בד זה משמש לשמירה והגנה על יילוד שזה עתה יצא מתוך הביטחון והטיפוח של הרחם. ברגעים הראשונים לחייו התינוק פגיע ורגיש במיוחד. עיטוף בחיתול הבד מעניק לו תחושת הגנה מפני העולם הקר, אליו נולד.

"אבל ההחתלה לא נמשכת זמן רב", ממשיך הרב מוס, ומציין בהומור הדק שלו כי "לעתים רחוקות אתה רואה בני נוער עטופים בבד עם זרועותיהם מאחורי אוזניהם, אם כי אולי כדאי שיהיו כאלה... החתלה היא שלב גישור קצר בין בטיחות הרחם לבין סכנות החיים האמיתיים. תינוק עטוף היטב – יגדל, בסופו של דבר, עם כוח להתמודד עם חיים לא עטופים. בד החתלה פשוט עוזר לו להגיע לשם.

"גם הנשמה שלך צריכה את הגשר הזה", משיב הרב מוס לשואל. "יצאת מתוך רחם יום כיפור, נשמה טהורה ומתחדשת. השאריות השליליות מהעבר שלך - נוקו. נשמתך עדינה ורגישה כעת, ורגישה בקלות לקור האדישות הרוחנית וחיידקים מוסריים אחרים הצפים באוויר. אתה צריך קצת הגנה. אתה צריך להיעטף. אתה צריך סוכה.

"הסוכה היא המצווה היחידה שאתה עושה עם כל הווייתך", מתאר הרב מוס בסגנונו הייחודי את הסיבה לכך שחג הסוכות מגיע 4 ימים לאחר יום כיפור. "האוויר הקדוש של הסוכה עוטף ומקיף אותך לגמרי. העיטוף בסוכה הופכת את כל מה שאתה עושה לאקט קדוש. כשאתה יושב לאכול, לשתות ולפטפט בסוכה – אתה מקיים מצווה, כי פעולות אלו נעשות בגוון האלוהי של הסוכה. כאשר אתה יושב בסוכה, אתה מוצף בקדושה.

"ללכת מהשיאים של יום הכיפורים היישר חזרה לשגרת העולם היומיומי - זה כמו לקחת תינוקת חדשה מבטן אמה - היישר אל הלילה הקר. אתה פשוט לא יכול לעשות את זה", מדייק הרב מוס. "שב בסוכה. התעטף בגוון הקודש שלה. היה עטוף בחיבוקו החם של בורא עולם.

"אתה לא סובל מבלוז של יום כיפור. אתה פשוט נשמה קדושה ורכה, שזה עתה נולדה לאוויר העולם. הסוכה יכולה לתקן את זה", מסיים הרב מוס, ומדגיש כי "אמנם גם טבילה במקווה היא מצווה שנעשית עם כל הגוף, אך היא לא נעשית עם כל הווייתך. אי אפשר לאכול ארוחה או לקרוא ספר במקווה, וגם אם כן, זו לא תהיה מצווה - בניגוד לסוכה".

תגיות:סוכותתינוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה