פרשת וילך

הרב ראובן אלבז: בכמה מוכרים חצי יום של לימוד תורה?

איפה אפשר לפרוט צ'ק של 10 מיליון דולר? רגע לפני יום הכיפורים, זה מה שאתם צריכים לעשות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אלוקיך כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ, קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה' אִמְרוּ אֵלָיו כָּל תִּשָּׂא עָוֹן וְקַח טוֹב" (הושע י"ד, ב'-ג').

התשובה היא קרובה לכל אדם כל השנה כולה ובפרט בימים הקדושים בהם אנו נמצאים, כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ (דברים ל', י"ד), זו מִצות התשובה (רמב"ן שם), הנביא הושע אומר: שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אלוקיך כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ (הושע י"ד, ב'), קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה' (שם, ג'). ולכאורה לא מובן, כבר בתחילת הפסוק אמר "שובה ישראל" וא"כ מדוע הוצרך לחזור שוב על המילים "ושובו אל ה'".

אלא, כשאדם שומע את המילים "שובה ישראל עד ה' אלוקיך" הוא חושב בליבו שאין הדבר שייך לו, "איך אני יכול לשוב בתשובה? יש לי טונות של עבירות חטאים ועוונות, איך אני אשוב? וכי ה' יתברך יסכים לקבל אותי?" בא הנביא ואומר לנו: אל תחששו, הקב"ה יקבל אתכם בקלות, וזאת בתנאי ש"קחו עמכם דברים"- אלו דברי התורה, כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ (משלי ד', ב'), זה הלקח טוב – התורה הקדושה, קחו את התורה הקדושה, תהגו בה ובכך תשובו אל ה', לפי שאין מעלה טובה כמעלת לימוד התורה הקדושה.

כדי שנבין מה ערכה ומעלתה של לימוד התורה נספר, בתקופה מסוימת בישיבתו של החפץ חיים העוני גבר ולא היה אפילו לחם לאכול, תלמידי חכמים היו בצער והסתובבו בבתים לחפש אם נשאר כמה חתיכות לחם להשביע רעבונם.

רבי אלחנן וסרמן זצ"ל, תלמידו של החפץ חיים, היה בצער גדול עקב העוני ששרר. ניגש לחפץ חיים ואמר לו: "רבנו, איני יכול לראות זאת, תלמידי חכמים בצער, אין להם מה לאכול, רבנו, הרי כל לימוד תורה שאדם לומד מעלתו, גדולה, יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ (משלי ג', ט"ו), לימוד התורה יותר יקר מכל חפצי העולם הזה (חגיגה ט ע"ב), כל העולם כולו לא שווה למילה אחת של תורה, אני מוכן לקחת חצי יום של תורה ולמכור אותו להקב"ה, ותמורתו ייתן לתלמידי החכמים פרנסה ולחם לאכול כדי שלא יחיו בצער".

פרץ החפץ חיים בצחוק גדול ושאל את תלמידו, אתה באמת מוכן לתת כמה שעות מלימוד התורה שלך? אמשול לך משל למה הדבר דומה:

סוחר אחד עשה עסקה גדולה והרוויח מאה מיליון דולר, הגיע לביתו שמח וטוב לב, ניגש לבנו הגדול ונתן לו צ'ק על סך 10 מיליון דולר, ניגש לבן השני ונתן לו צ'ק על סך 5 מיליון דולר, ניגש לבנו הקטן בן הארבע ואמר לו: "בני, מיליון דולר אני נותן לך מתנה, יש פה צ'ק, אתה יכול להפקיד אותו בבנק".

"איזה יופי", שמח הבן, לקח את הצ'ק מאביו ורץ למכולת, ניגש הילד אל בעל המכולת וביקש שיביא לו שוקולד וגלידה, הגיש המוכר את הגלידה והשוקולד ואמר לילד שזה עולה כמה דולרים בודדים, גיחך הילד ונתן למוכר את הצ'ק הבנקאי, בבקשה, תחזיר לי את העודף...

השתומם המוכר ואמר: "איך אתן לך עודף, הרי גם אם אמכור את כל המכולת הזאת ואת הבית שלי לא יהיה לי מספיק כסף כדי להחזיר לך עודף, גם בבנק פשוט לא יפרטו לך את הצ'ק הזה, אתה צריך ללכת רק לבנקאים בעלי סדר גודל גבוה".

זה המשל, והנמשל, אמר החפץ חיים לתלמידו רבי אלחנן ווסרמן: "בני בני, אתה רוצה לפרוט צ'ק של מיליון דולר בשביל כמה דולרים? מה אתה מדבר, כל העולם כולו אין בו כדי להכיל את השכר של דקת לימוד תורה ואתה רוצה לתת חצי יום? כשתגיע לעולם האמת אתה תראה מהי העוצמה של דקת לימוד תורה, בני, צ'קים כאלה לא נפרטים בזה העולם, אין מקום שאפשר לפורטם".

בימים אלו הקב"ה מושיט ידו כדי לקבלנו בתשובה שלימה, כי ימינך פשוטה לקבל שבים (מנוסח הסליחות ומקורו מאיכה רבה ה', ה'), ואומר לנו: "בני חביבי, בואו ותכנסו ללימוד התורה הקדושה, תלמדו את תורתי". התורה הקדושה היא חומת השמירה של העם היהודי, אֲנִי חוֹמָה וְשָׁדַי כַּמִּגְדָּלוֹת (שיר השירים ח', י'), אני חומה- זו תורה (פסחים פז ע"א), התורה הקדושה, קיום המצוות וזהירות מהעבירות הם החומה ששמרה על העם היהודי במשך כל הדורות והם ימשיכו לשמור עלינו עד ביאת גואל צדק במהרה בימינו, אמן.

 

לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ

נמצאים אנו ימים ספורים לפני כניסתנו ליום הקדוש והנורא, יום אדיר בשנה-יום הכיפורים.

ביום הזה נדרשים אנו לבוא לפני ה' יתברך כל אחד ואחד עם ריבוי העבירות הצבורות על כתפיו הן במחשבה הן בדיבור והן במעשה, ומבטיח הקב"ה: אִם יִהְיוּ חַטָּאֵיכֶם כַּשָּׁנִים (ישעיה א', י"ח) - אדומים כמו חוט השני שהוא בצבע אדום, כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ- אני ילבין לכם אותם, אמחק לכם את כל העבירות, אולם זהו בתנאי שתורידו מעליכם את המשא הכבד של העוונות ולא תישארו עימם, אם תבואו עם כוונה לעשות כן, לא רק שאפרוק אותם מעליכם אלא גם ארחץ ואנקה אתכם.

מה שנדרש מהאדם זה להתנער תחילה מכל הלכלוך והזוהמה המכסה אותו, להתנער מן העבירות, ואז כבר ה' יתברך יטהר וירחץ אותו. ולכן תיקנו רבותינו ארבעים יום של אמירת סליחות ותחנונים לפני המקום, ארבעים יום של ניעור הבגדים מהחול ומהאבק הנמצא בהם, מחודש אלול ועד ליום הכיפורים, יום האדיר בשנה בו נזכה לכפרה אמתית, כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ (ויקרא ט"ז, ל').

אולם אם האדם לא מוכן לנער עצמו אלא נשאר עם משא עוונותיו הוא בבעיה, אין יום הכיפורים מכפר אלא לשבים (רמב"ם פ"ה מהלכות תשובה ה"ג), וְשַׁבְתָּ עַד ה' אלוקיך (דברים ד', ל'), חייבים לשוב אל ה', אדם שלא מתנער מעוונותיו לא יזכה לטהרה ומחיקת עוונות, תנער את עצמך מעט והקב"ה יטהר וילבין אותך מעוונותיך.

הזוהר הקדוש מביא בעניין זה דבר נוראי, הנביא ישעיה מכריז ואומר לעם ישראל: הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי.. לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלִַם עִיר הַקֹּדֶשׁ (ישעיה נ"ב, א'-ב'), תתנער מהעפרוריות שלך, מהעבירות שלך, תתנער, ואם לאו, אני אצטרך לנקות אותך וזה יעלה ביוקר. משל למה הדבר דומה? תרנגולת לבנה נכנסה לתוך העפר, התעפרה לחלוטין וזיהמה עצמה, כל מיני קיסמים ואבנים נדבקו בה, אם הבעלים של התרנגולת יבוא לנקותה ולהוציא ממנה בעזרת מסרקים את כל הקיסמים והאבנים לא יישאר ממה אלא רק פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה (ישעיה א', ו'), כל גופה יהיה חבול ופצוע וספק אם תוכל להמשיך לחיות. אולם אם התרנגולת תנער את עצמה, כל העפר הקיסמים והאבנים יפלו ובשטיפה קלה עם סבון תחזור למראה הלבן והמבריק.

זה המשל, והנמשל, כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל (קהלת י', כ'), עם ישראל בנים של הקב"ה, בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם (דברים י"ד, א'), הקב"ה מבקש מאיתנו שנתנער בכוחות עצמנו, הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי, לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִפְאַרְתֵּךְ עמי, תתנערו, עד מתי תישארו בעפרוריות ובגשמיות של העולם, תתעלו מעל עצמכם, אם אתם תעשו זאת תוכלו להתנקות בקלות, אך אם לא תעשו זאת בעצמכם ותחכו שינקו אתכם זה יהיה קשה וכואב מאוד.

מה שמוטל עלינו בשעות קדושות אלו הוא לקבל על עצמנו להתנער מן העבירות, לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ, לפני שנגיע אל ה' יתברך ביום הקדוש - יום הכיפורים, נטהר את עצמנו, ואז נזכה לברכת ה' וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם (יחזקאל ל"ו, כ"ה), מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה' (ירמיה י"ז, י"ג), מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב''ה מטהר את ישראל (יומא פה ע"ב).

יהי רצון שנזכה להיכתב ולהיחתם בספרם של צדיקים לחיים טובים ולשלום. תזכו לשנים רבות נעימות וטובות, גמר חתימה טובה לכל בית ישראל.

תגיות:פרשת השבועהרב ראובן אלבז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה