בריאות ותזונה

ארוחת החג בפתח: כך תשמעו טוב יותר

חגי תשרי כבר כאן ואיתם ארוחות החג מרובות המשתתפים. טרחתם, הכנתם, הזמנתם את כולם אבל אתם יודעים שאת השיחות סביב השולחן יתקשה לשמוע מישהו מהמשפחה, בגלל בעיית השמיעה שלו. כמה טיפים

  • כ"ח אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חוש השמיעה מהווה בסיס מרכזי לניהול אורח חיינו האישי. חוש זה מתפתח עוד טרם הלידה, ומלווה אותנו לאורך כל שעות היום אפילו בזמן השינה. כיום, חיים בישראל כמיליון ישראלים הסובלים ממגבלה בשמיעה, ונאלצים להתמודד עם קשיים בתקשורת עם הסביבה הקרובה. כיום, באמצעות פתרונות חדשניים, הסובלים ממגבלה בשמיעה יכולים לתפקד בצורה רגילה ונוחה. לקראת חגי תשרי, כמה טיפים חשובים לאנשים הסובלים מלקות שמיעה, ולסובבים אותם, אשר יסייעו להם לתפקד בצורה טובה יותר בשולחן החג.


1. שיתוף - שתפו את הסובבים אתכם. אל תתביישו, ספרו על הקושי בשמיעה. אל תחששו ליידע משפחה וחברים שאתם נעזרים במכשירי שמיעה או בשתלי שבלול על מנת לשמוע. הדבר יכול להקל על השיחה בצורה משמעותית, וגם למנוע אי נעימויות.

2. הקשבה מפוקסת - על מנת להימנע מרעשי רקע, בקשו מהסובבים אתכם להתקרב אליכם ולדבר כאשר הם נמצאים מולכם.

3.  דיבור ברור - בקשו מהסובבים אתכם לדבר באופן ברור וטבעי, כחלק משיחה רגילה, ולא לצעוק. כמו כן, הרגישו בנוח לבקש להוריד את קצב הדיבור, על מנת להבין את תוכן השיחה בצורה מלאה.

4. חזור שנית - במידה ולא שמעתם מילה או משפט מהסובבים אתכם, אל תהססו לבקש לחזור בשנית על הדברים.

5. זווית ראייה נוחה - כאשר הסובבים אתכם מדברים אליכם, נסו ליצור זווית ראייה בה אתם יכולים לראות את הפנים. דבר זה יסייע לכם להבין סימנים נוספים שאינם מילוליים בייחוד בסביבה רועשת.

6. כל אחד בתורו - בהנחה שארוחת החג מתקיימת עם הרבה אנשים, בקשו מהמשתתפים לדבר אליכם כל אחד בתורו, ולא יחד. דבר זה יקל עליכם משמעותית בהבנת תוכן השיחה.

7.  רעשי רקע - לסביבה יש השפעה מכרעת על יכולת השמיעה והבנת הדיבור. במידה ואתם מנהלים שיחה שנמצאת בסביבה רועשת, מומלץ לנטרל רעשי רקע. בדרך זו יהיה לכם קל יותר לנהל שיחה מעניינת עם המשתתפים.

8. תאורה - אפילו לתאורה יש השפעה ישירה על הבנת תוכן השיחה. הקפידו לנהל את השיחות במקום מואר ולא חשוך, כך שתוכלו לראות את פני הדוברים וכך גם להבין את תוכן השיחה מסימנים שאינם מילוליים.

לסיכום, בשנים האחרונות אנו עדים לכך כי הטכנולוגיה משרתת את האנשים עם המוגבלות בשמיעה. בזכות שתלי השבלול יכולים בעלי ירידה בשמיעה לקחת חלק פעיל בכל מסגרת חברתית. כמו כן, חשוב לזכור כי התאמת טכנולוגיית שמיעה והטמעתה מהווה מרכיב חשוב בתהליך שיקום השמיעה.


חיה סנדיק היא קלינאית תקשורת במדכטניקה אורתפון.

תגיות:שמיעה טובהארוחת חג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה