הדרכה למתחזקים

האם לאהוב את אלוקים או לפחד ממנו? התשובה שתאהבו

"האם עלי להתייחס לאלוקים כדמות אוהבת וסולחת, או כדמות שיש לרחוש כלפיה יראה ופחד?", נשאל הרב אהרן מוס, והשיב תשובה יפהפיה המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"האם לאהוב את אלוקים או לפחד ממנו?", נשאל הרב אהרן מוס, "האם עלי להתייחס לאלוקים כדמות אוהבת וסולחת, או כדמות שיש לרחוש כלפיה יראה ופחד?"

הרב אהרון מוס, רבה של קהילת 'נפש' הממוקמת במרכזה של שכונת בונדי ביץ', סידני אוסטרליה, השיב לגולש תשובה יפהפייה, בסגנונו השנון והמיוחד עונה הרב מוס בדרך המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסא.

"המילה 'פחד' מעוררת דימוי של משהו מפחיד, כמו בית רדוף רוחות רפאים, או סימטה אפלה, או שוטר תנועה קשוח. אני מבין מדוע אתה נרתע מדת שמעודדת פחד. לא מתאים שנחוש כלפי אלוקים את מה שאנו חשים כלפי האיש הרע", פותח הרב מוס את תשובתו.

"אכן, קיים ביהדות מושג הנקרא 'יראת שמים'", מסכים הרב מוס וממשיך לבאר כי 'פחד' היא מילה המחטיאה לחלוטין את משמעותה האמיתית של המילה. מילה טובה יותר להסבר מושג היראה היא "כבוד".

"אמנם אהבה צריכה להיות גורם מניע עיקרי בחיינו, אנו זקוקים גם למידה בריאה של כבוד. ההבדל שבין אהבה לכבוד הוא שכאשר אני אוהב, אני עסוק ברגשותיי כלפיך. כשאני מכבד, אני מתמקד בנוכחותך ולא בנוכחותי שלי. אהבה היא הרצון שלי לגשת אליך. כבוד הוא הוקרתי להיותך אחר, לזכותך להיות מי שאתה.

"כשאתה אוהב מישהו אך לא מכבדו, אזי כל העניין נסוב סביבך בלבד. האחר הוא פשוט מושא לאהבתך, אינך לוקח את דעתו ברצינות, ואינך מתייחס אליו כאל אדם ממשי", מסביר הרב מוס ומדגים: אדם האוהב את בן/בת זוגו אך לא מכבדם, אף פעם לא משאיר לאחר מרחב להתקיים באמת. אם אתה אוהב את הוריך בלי לכבדם, אזי למעשה אין לך הורים, רק חברים טובים. חבר שאינך מכבד באמת - אינו יותר מסתם אביזר נוח לארח לך לחברה כשאתה חושק בכך.

"כבוד פירושו להכיר מישהו אחר כאדם חשוב ובר תוקף שיש להאזין לו ולכבדו. פירושו להסתכל על אותו אדם מתוך הערכה, ולהבין כי ישנם דברים באדם האחר שאותם עלינו פשוט לקבל, בין שהדבר מוצא חן בעינינו או לא. כבוד פירושו בפשטות להתייחס ברצינות לאדם אחר", מיטיב הרב מוס להסביר את ההבדל הדק בין אהבה לכבוד.

"אז אנו אוהבים את אלוקים, אנו חשים קרובים אליו, אך אנו גם מכבדים את העובדה שהוא אלוקים, ישות אמיתית בעלת ציפיות ותביעות. הוא ההורה שלנו שאותו אנו אוהבים, אך הוא גם מלך שעלינו לציית לו. יראה וכבוד אלו הם המונעים בעדנו מלחשוב שאלוקים הוא רק הרחבה של האגו שלנו, ישות שאנו יכולים למתוח ולעקם כדי להתאים לדימוי שיצרנו לעצמנו לגביו.

"כבוד, יראה, לא פחד. לא קיים האיש הרע. חוץ משוטרי תנועה, אין ממי לפחד", מסיים הרב מוס את הסברו הבהיר והמפתיע.

הרב זמיר כהן - האם אתה נאמן לבורא עולם?

 

תגיות:אלוהיםאמונההדרכה למתחזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה