ונשמרתם

"נדהמנו": 52 מגנטים נשלפו מבטנו של הפעוט

הצוות הרפואי בבית החולים הדסה עין כרם נדהם כשבצילום הבטן של הפעוט אובחנה שרשרת עם עשרות כדורי מגנט. הפעוט הובהל לחדר ניתוח, והשרשרת המסוכנת נשלפה בהליך שבוצע תחת הרדמה מלאה: "המשחק הזה מסוכן ועלול להסתיים באסון"

  • י"ט אלול התשפ"א
שרשרת המגנטים שהוצאה מבטנו של הפעוט (קרדיט: דוברות הדסה)שרשרת המגנטים שהוצאה מבטנו של הפעוט (קרדיט: דוברות הדסה)
אא

ד"ר זאב דוידוביץ', מומחה בגסטרו ילדים מהדסה, הספיק במהלך הקריירה המקצועית שלו לשלוף מגופם של ילדים ותינוקות אינספור חפצים, גם במקבצים גדולים. השבוע הוא הצליח לשבור שיא ישראלי, כאשר שלף בהצלחה שרשרת ובה לא פחות מ-52 כדורי מגנט מבטנו של פעוט בן שנה ושלושה חודשים, בהליך שבוצע תחת הרדמה מלאה.

הוריו של הפעוט, המתגוררים ביישוב סמוך לירושלים, הגיעו עם בנם לבית החולים הדסה עין כרם. הם סיפרו כי הוא סובל מספר ימים מחום עולה ויורד, ואף סימן להם בידיו על הבטן בה מתרכז הכאב שלו.

"כשהגיעו אלינו ההורים כבר היינו מוכנים לקראתם בהדסה עין כרם, לאור טלפון בהול שקיבלנו ממרפאה באחת משכונות העיר", תיאר ד"ר דוידוביץ'. "נמסר לנו מראש על ידי הרופא כי בקיבה של הפעוט נמצא ממצא גדול ביותר, ללא זיהוי ודאי, שתופס נפח משמעותי מן הקיבה וגורם לכאבים ולחום".

"מיד עם כניסתו אלינו, הבהלנו אותו לצילום בטן – ושם באמת נדהמנו. הצלחנו לאבחן עשרות של כדורי מגנט, צמודים זה לזה ויוצרים צורות גושיות במיקום שבהחלט סיכן את חייו. הם היו ממוקמים בקיבה, ובשל הבליעה שלהם אחד אחד, החשש הוא שהם יתמקמו באזורים שונים בין הקיבה למעיים ולאיברים סמוכים, והמשיכה המגנטית החזקה ביניהם יכולה לנקב את האיברים".

ד"ר דוידוביץ' ציין, כי לפני חודשיים הגיע לבית החולים ילד עם נזק משמעותי למעיים לאחר שבלע כדורי מגנט: "ניתחנו אותו באישון לילה כדי לסגור חורים מסוכנים". הוא הדגיש כי "הנזק עשוי להיות נרחב. ילדים מגיעים לזיהום או לניתוחים שכוללים גם את חיתוך המעיים ולסכנת חיים של ממש. צריך להבין שעל אף גודלם המגנטים בעלי משיכה חזקה, והדרך שבה הם מושכים אחד את השני בתוך הבטן עשויה להשפיע ולגרום למצב קשה".

הוריו של הפעוט סיפרו, כי לפני מספר שבועות הוא שיחק במשחק המגנטים של אחיו הגדולים, בני 5 ו-7, אך הם לא ידעו כי במהלך המשחק הוא בלע אותם: "הוא לא נוטה להכניס דברים לפה, וגם אם כן מיד מוציא ומגיש לנו אותם, הוא נבהל מזה בעצמו ברוב הפעמים", אמר האב.

"במהלך כמה ימי חופשה משפחתית, שלושה שבועות בכלל אחרי ששיחק עם החרוזים, הוא הרגיש לא טוב ואף סבל מחום. יום למחרת זה עבר, וחשבנו שרק התקרר. אבל כשאחרי יומיים שוב הרגיש לא טוב, הבנו שצריך לבדוק מה קרה. כשהוא הצביע על הבטן ואמר שהיא כואבת, פתאום החל ליפול האסימון. חשדנו וניסינו לחשוב מה היה יכול לגרום לכך".

ההורים מיהרו עם הילד למוקד רפואי בעיר, שם הוחלט לבצע צילום. הרופא הפנה אותם מיידית להדסה, ואף הזעיק את צוות מומחי גסטרו ילדים כשהבין שבבטן הילד התמקמו גופים זרים שמסכנים את בריאותו.

(צילום: דוברות הדסה)(צילום: דוברות הדסה)

"היינו בשוק אמיתי", הוסיף האב לתאר. "זכרנו ששיחק בחרוזים לפני כמה שבועות – ומאז הוצאנו את המשחק הזה מהבית, אבל לא היינו מעלים בדעתנו בחיים שיגיע למצב של בליעת 52 חרוזי מגנט ושכולם יתמקמו בקיבה וייתקעו בגוף הקטן שלו. כשהגענו להדסה הבנו ממש את חומרת המצב, כי הצוות היה ערוך לטפל בו מיידית בכל הרצינות והנחישות ופעל במהירות. הסבירו לנו שנמנע נזק מאוד גדול".

ד"ר דוידוביץ וצוות מומחי רפואת ילדים מיהרו להכניס את הפעוט לחדר הניתוח לביצוע גסטרוסקופיה. בעזרת מצלמה שהוכנסה לקיבה, זוהה מגנט אחד בדופן הקיבה וממנו שרשרת חרוזי מגנט לאורך כל איזור הקיבה.

"התחלנו לשלוף את הכדורים בעזרת תופסן דמוי שרשרת", סיפר ד"ר דוידוביץ'. "היו כל כך הרבה ביחד ובבודדים, ולקח המון זמן כדי למשוך אותם בעדינות – ולא לגרום לפציעת הוושט. הילד היה מורדם, ולכן העבודה התאפשרה בזהירות וברגישות הנדרשת. לאט לאט שלפנו את כל 52 המגנטים".

הרופא הבכיר קרא להורים שלא להחזיק את משחק המגנטים בבית כשיש תינוקות בסביבה: "יש מדינות בהן אסור למכור את המשחק בשל הנזק הצפוי לפעוטות וילדים קטנים, ולא בכדי. הכדורים צבעוניים ומפתים להכניס לפה, ועל ההורים לוודא שאינם מגיעים להישג ידם של הילדים".

לאחר מספר ימי אשפוז, חל שיפור במצבו של הילד. "זה היה מפחיד, חוויה שאני פשוט לא מאמין שקרתה לנו", סיכם אביו. "אני קורא לכל ההורים לשים לב ולהימנע מהמשחק הזה, שכמובן הוצאנו מהבית ולא נכניס אותו אלינו".

"חשוב מאוד לעורר מודעות בקרב ההורים, וזו הסיבה שחשוב לי לספר את מה שקרה לנו. המשחק הזה מסוכן ועלול להסתיים באסון. זה לגמרי באחריותנו ההורים, כי אף אחד אחר לא ימנע מהמשחק מלהגיע לילדים שלנו".

תגיות:מגנטיםבית החולים הדסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה