פרשת שופטים

מי מקיים מצוות רק כשהוא ליד אחרים? ועוד דברים שלא ידעתם על פרשת שופטים

מדוע לא הושאר איש מ-7 העמים, ולמה צריך לרדוף צדק בצדק? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת שופטים

(צילום:(צילום:
אא

1. "שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק" (ט"ז, י"ח). המילה "לְךָ" נראית כמיותרת, ולשם מה נכתבה?

כדי להורות שעל כל אחד קודם כל לשפוט את עצמו ולבחון האם מעשיו טובים, ולאחר מכן עליו להיות שוטר על עצמו, שהוא אכן מקיים את מה שהבין שעליו לעשות (הרב משה פיינשטיין, הובאו דבריו ב"טללי אורות").

2. "רַק מֵעָרֵי הָעַמִּים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לֹא תְחַיֶּה כָּל נְשָׁמָה" (כ', ט"ז). מדוע ב- 7 העמים, ה' ציווה שלא להשאיר אף אחד?

לפי שהיו בעלי כשפים יותר מאשר שאר האומות, והיו מהפכים עצמם לנשים וטף, לכן ציווה שלא להשאיר אף אחד מהם (רבנו אפרים על התורה).

3. "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (ט"ז, כ'). מדוע נאמרה פעמיים המילה: "צֶדֶק"?

כדי ללמדנו שצדק יש לרדוף רק בדרך של צדק, כלומר בדרך צודקת, שלא כמו הגויים, שאצלם המטרה "מקדשת" את האמצעים (רבי בונם מפשיסחה).

4. "הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ" (י"ח, י"ד). מי הוא אדם מְעוֹנֵן?

זה היודע עתידות על פי העננים (רמב"ן בפסוק ט').

5. "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ" (י"ח, י"ג). מה הפסוק בא להדגיש?

שיש אנשים שמקיימים מצוות בעיקר כשהם ליד אנשים אחרים, אבל כשהם לבד, הם מקילים בדברים רבים. על כן אומר הפסוק שתהיה תמים, אפילו כשאתה נמצא רק עם ה' אלוקיך (מהר"מ אלשיך).

6. "וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרשׁ מֵעִמּוֹ" (י"ח, י"ט). מי הוא אותו איש שידבר בשם ה', וה' יעניש אותו?

זה מייסד הנצרות! כפי שנרמז באותיות האחרונות של המילים: "אָנֹכִי אֶדְרשׁ מֵעִמּוֹ" (פירוש הרוקח על התורה).

7. "...וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי" (י"ז, י"ד). מדוע כתוב בלשון יחיד: "אָשִׂימָה עָלַי", ולא בלשון רבים "נשימה עלינו"?

משום שרק כאשר כולם כאיש אחד הסכימו לקבל עליהם מישהו מסוים כמלך – אז ה' נתן רשות להמליך מלך עליהם, אמנם כאשר יש מחלוקת ביניהם לגבי מי הוא הראוי להיות מלך – אין רשות למנות עליהם מלך (כתב סופר).

8. "יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה לַהֲמִיתוֹ וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרֹנָה וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ" (י"ז, ז'). מדוע העדים צריכים להיות הראשונים שיפגעו בו בביצוע גזר דינו?

כאשר אדם רואה מישהו שעבר עבירה, זה משאיר עליו קצת רושם שהדבר לא חמור כל כך ולבו מתקרר מלחשוש לעבור אותה עבירה. כדי למחוק את אותה השפעה – על העדים להיות הראשונים שפוגעים באותו אדם ("מלא העומר", הובאו דבריו ב"טללי אורות").

תגיות:פרשת שופטיםהרב יעקב מעברי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה