יש אלוהים

כמו ילד בספריית ענק: שתי הוכחות מדעיות לתכנון הבריאה

לא רק מורכבות החומר מעידה על מציאות הבורא, אלא אף חידושו התמידי. ומה גורם לאטומים להפוך להיות חומרים?

  • ח' אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כל החומרים ביקום, מן הכוכב הגדול ביותר ועד הפירור הקטן ביותר, מורכבים מאטומים. אטומים הם מערכות קטנות של חלקיקים אשר פועלים ביניהם בתיאום.

כלומר: במקום שחלקיקים יהיו מפוזרים בתוהו ובוהו, הם מורכבים בצורת אטומים. שני כוחות טבע שונים מחזיקים את האטום בצורתו:

"הכוח הגרעיני החזק" מחזיק את הפרוטונים והנויטרונים בתוך "גרעין" האטום, בעוד "הכוח הגרעיני החלש" מסובב את האלקטרונים סביב הגרעין של האטום.

אך מדוע יהיה קיים אפילו אטום אחד ביקום?

פרופסור דוד וייס, רופא וחוקר סרטן, אמר בראיון: "המדע מתעסק רק במה שקיים. מאיפה כל זה נבע בתחילת הדרך? כדי להסביר לא רק את בריאת העולם, אלא גם את העובדה שהאטום הזה, המולקולה הזאת, קיימת, ובמקום להתפוצץ היא קיימת באופן מסודר - אני מוכרח להניח את קיומו של האדריכל הגדול" (מתוך מוסף "הארץ", 26.7.96 למניינם).

אך בכך רק מתחילה המורכבות. אילו היו קיימים רק אטומים ביקום, עדיין לא היה חומר מוצק, אלא רק חלקיקים זעירים שמסתובבים זה סביב זה בחלל הריק. האטומים הם הרי מערכות עצמאיות, שלא נוגעות זו בזו. אז מנין מגיע החומר?

לשם כך, יצר הבורא בין האטומים כוח נוסף המקשר ביניהם, הנקרא בשם "הכח האלקטרומגנטי". כוח זה הוא המושך בין אטומים שונים, ויוצר "מולקולות".

מולקולות הן אטומים המחוברים בקשר חשמלי (ישנם כמאה סוגים של קשרים כאלו. זו למעשה "טבלת היסודות"). כך נוצרים חומרים שונים כמו פחמן, אוויר, זהב, ברזל ועוד.

אך גם בכך לא תמה המורכבות. כי אם היו ביקום רק חוקים היוצרים אטומים, וחוקים חשמליים היוצרים קשרים בין האטומים, אז כל מה שהיה - הם חומרים שונים שמרחפים בחלל הריק. אך מנין מגיעים גלקסיות, כוכבים וכוכבי לכת?

לשם כך הבורא יצר את כוח המשיכה (המכונה גם "כוח הגרביטציה").

המשוואה של כוח המשיכה התגלתה במאה ה-16 ע"י המדען אייזיק ניוטון, ומסבירה כי מסות קטנות נמשכות אל מסות כבדות יותר, "נכלאות" בכח המשיכה שלהן, ונעות סביבן בחלל. כוח המשיכה מניע כוכבים וכוכבי לכת, וגורם להם לנוע זה סביב זה בדייקנות של שעון. אייזיק ניוטון למד את המסקנה הטבעית מגילויו המדעיים, והסיק שהיקום תוכנן בידי אלוקים.

ניתן לראות שכל חלוצי המדע הפיזיקלי הסיקו מתוך החוקיות בטבע על מציאותו של הבורא. לדוגמה:

- גלילאו גלילאי (1564-1642 למניינם) אמר: "הטבע הנו ביטוי קפדני של חוקי האלוקים - אחדות התופעות בשמים ובארץ. חוקי התנועה, מושגי ההתמד והתאוצה".

- האסטרונום יוהאן קפלר (1571-1630 למניינם) אמר: "לעולם מבנה הרמוני. הכוכבים נעים במסלוליהם בהתאם לחוקיות קוסמית מושכלת".

- אלברט איינשטיין (1879-1955 למניינם) אמר שהטבע אינו אקראי, כי אלוקים "אינו משחק בקוביות". בראיון למגזין Time אמר: "אני חושב שאנו דומים לילד קטן שנכנס לספרייה ענקית, המלאה בספרים בכל מיני שפות. הילד יודע שמישהו היה חייב לכתוב את הספרים הללו, אבל הוא לא יודע איך, אינו מכיר את השפה שבה נכתבו. אך הילד מבחין בסדר (תכנון) מאחורי הספרים הללו".

אנו רואים אפוא שהטבע מתוכנן. במקום תוהו ובוהו, היקום פועל לפי חוקיות מתוחכמת המרכיבה אטומים, מולקולות, ועוד אינספור מבנים מורכבים בעולמנו: מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית, ובכך מהווה הוכחה לוגית למציאותו של הבורא אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

אך בתכנון לא תם הפלא הגדול. כי נשאלת השאלה, מה בעצם מניע את "חוקי הטבע" הבלתי נראים ביקום שלנו? המדע למעשה הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בלתי-נראית בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע!

מכאן מגיעה הוכחה נוספת לכך שישנה שליטה אלוקית על היקום כולו - אפילו ברגע זה. הבורא שולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר אחר שיחייב את המשך החוקיות, והיקום היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא קבלת אספקת חשמל קבועה.

כתב הרמב"ם (ספר המדע, הלכות יסודי התורה, פרק א'): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון... ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי, אין דבר אחר יכול להימצאות".

מתמודד עם בני נוער? רוצה להיות משיב באמונה? דע מה שתשיב בתורה ומדע. קורס "היהודי החושב" מאת דניאל בלס יתקיים אי"ה בבני ברק, חודש חשוון, 2021 למניינם, לגברים בלבד. מספר המקומות מוגבל. לפרטים בשעות הערב: 052-712-5466

תגיות:בריאהתכנוןיש אלוהים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה