מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מתי נחשבת הסליחה? האם טווס כשר? ולמי להתקשר קודם, לאבא או לאמא?

מקבץ שו"ת 189 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ח' אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. כידוע, תפילותראש השנה בבית הכנסת תורמות רבות להתעלות הרוחנית. אני אמא לתינוקות ברוך ה'. אינני חושבת שאוכל להתפלל בבית הכנסת בישוב הדעת עם הקטנים. כיצד ניתן להתפלל בבית? האם אני חייבת לשמוע תקיעת שופר בראש השנה?

א. אם את לא יכולה להתפלל כיוון שאת עסוקה בטיפול בילדים, אזי מעיקר הדין את פטורה מלהתפלל. ומכל מקום כדאי מאוד לדחוק ולמצוא איזה זמן להתפלל לפחות חלק מהתפילה.

ב. נשים פטורות מלשמוע תקיעת שופר. ומכל מקום נוהגות הנשים להחמיר על עצמן וללכת לשמוע תקיעת שופר. אלא שאין לאישה להחמיר בזה אם בשביל זה היא תצטרך להביא את ילדיה הקטנים לבית הכנסת והם יפריעו לציבור לשמוע תקיעת שופר כהלכתו (שלחן ערוך סימן תקפ"ט סעיף ג', וילקוט יוסף שם סעיף ה').

ומכל מקום בהרבה מקומות מתקיימת תקיעת שופר לנשים בשעות אחרי הצהריים המאוחרות, ואם תרצי להחמיר לשמוע תקיעת שופר תוכלי לעשות זאת שם.

* * *

2. רציתי לשאול האם טרנסג'דר (אישה שהפכה מניתוחים ושינוי הורומונים מבת לבן) חייב במצוות כמו בנים? והאם מותר להעלותו לתורה?

היא חייבת במצוות כאישה, ואין להעלותה לתורה.

* * *

3. האם מותר לאישה לשבת בין אחיה לאביה? או בין אחיה לבעלה? או בין בעלה לאבא שלה?

מותר.

מקורות: ראשית כל לא ברור בכלל אם הקפידא לאישה שלא לעבור בין שני אנשים ולהיפך שייכת גם בקרובי משפחה מדרגה ראשונה. ולפי מה שכתב רבינו ידעיה הפניני בפירושו על מסכת הוריות (דף יג עמוד ב') שטעם הקפידא שלא לעבור בין שתי נשים הוא משום שלא יוכל לעצום עיניו מלהסתכל בהם מאשר עובר בתוכם אחת הנה ואחת הנה ויבוא לידי הרהור. ע"ש. אם כן לפי זה נראה שקפידא זו לא שייכת כלל בקרובי משפחה מדרגה ראשונה. ועיין בספר בית ברוך (מלואים לכלל א' ס"ק ל"ט) שכתב, דלא נתבאר מה הדין בבני ביתו. וכן בשו"ת רבבות אפרים חלק ג' (סימן תקכ"ה) כתב שיש לדון באלו שיש להם ב' נשים, כגון התימנים ועוד, אם דין זה שייך גם כן שלא יעבור בין שתי נשיו. ובספר חוט שני הלכות צניעות (עמוד ס"ט) כתב, שנראה דהוא הדין דבני ביתו נמי בכלל זה. ע"ש. ולהאמור נראה שיש מקום לדון להקל בזה.

שנית, ייתכן שכל הקפידא היא שאיש לא ילך בין שתי נשים ולהיפך, אולם לאיש לשבת בין שתי נשים ולהיפך לית לן בה. ועיין בספר זיכרון (אות ט"ז) שנסתפק בזה והניח בצ"ע. וכן בשו"ת מנחת יצחק חלק י' (סימן סח אות ב') נסתפק בזה, וכתב שלמעשה צ"ע. אמנם לפי דברי רבינו ידעיה הפניני הנ"ל אם בעובר בדרך עראי בין שתי נשים חיישינן להרהור אם כן לכאורה כל שכן ביושב ביניהן במשך זמן ממושך. וצ"ע.

שוב ראיתי בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק ב' (פרק י"ב סעיף ו') שהגרי"ש אלישיב זצ"ל סובר שאסור לעבור גם בין אחיותיו, ומכל מקום כל האיסור הוא לעבור, אבל לשבת בין שתי נשים מותר. ע"ש.

* * *

4. נולדתי נימול. רציתי לדעת, מה זה אומר לגבי היהדות?

הנולד נימול לגמרי, נמצא בדרגה רוחנית מאוד מאוד גבוהה. גדולי האומה שלנו נולדו כשהם נימולים, כמו משה רבינו, יעקב אבינו, יוסף הצדיק, שמואל הנביא, דוד המלך, שם בן נח, נח עצמו, אדם הראשון נברא כך, גם שת בנו נולד מהול, זרובבל בן שאלתיאל, ועוד כמה צדיקים (לדעה אחת במדרש עשרה צדיקים בס"ה, ולדעה שניה, חמשה עשר צדיקים בסך הכל נולדו כשהם נימולים). ככל הידוע לי, וקבלתי כך ממוהל שכבר מל אלפי תינוקות, בלעה"ר, אין כיום מצב כזה של נולד נימול לגמרי. אכן ישנן ילדים הנולדים רק עם עורלה קטנה, ולפעמים עורלה קטנה מאוד, שכמעט כל הגיד מגולה, (או שהעורלה כבושה ולא ניכר מיד), מסיבות רפואיות שונות. מי שנולד נימול בחלקו, אין בכך הוראה על מעלה מיוחדת.

* * *

5. יש לי שאלה שממש מציקה לי כמה שנים טובות - מתי אני יכולה להגיד בכנות שאני סולחת?
יש לי חברה שפגעה בי מאוד בעבר. לא נראה לי שאי פעם ימחק לי הזיכרון מזה לגמרי. היא רוצה לבקש סליחה. האם אני יכולה לומר לה שאני סולחת לה? (כשלוקחים בחשבון שכשאני אזכר בה לא יהיה לי נחמד, ואני לא חושבת שאני יכולה לשכוח מהכל לגמרי...).

מחילה נקראת אם את לא כועסת ושונאת אותה יותר על הפגיעה שלה בך (יעוין משנה ברורה סימן תר"ו סק"ט).

אולם מחילה בפה מן השפה ולחוץ ללא שאת מרגישה כנ"ל - אינה בגדר מחילה (יעוין בספר אשרי האיש חלק ג' פרק כ' סעיף י"ב בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל).

* * *

6. יש לי 2 שאלות לגבי מניין. אם יש 9 אנשים, ואחד עונה דרך הטלפון - האם המניין כשר ואפשר להשלים ולהתפלל יחד? והאם אפשר להתפלל במניין דרך הטלפון?

אי אפשר לצרף עשירי למניין דרך הטלפון, כי צריך שיהיו עשרה אנשים במקום אחד (ראה שלחן ערוך סימן נ"ה סעיף י"ג).

אמנם אם יש עשרה אנשים שמתפללים במקום אחד, אנשים נוספים יכולים לענות לקדיש וקדושה דרך הטלפון. אולם בדברים שיוצאים בהם מדין שומע כעונה, כמו קריאת המגילה, לא ניתן לצאת ידי חובה (ראה שו"ת יחוה דעת חלק ב' סימן ס"ח).

וראה עוד כאן.

* * *

7. קראתי שהטווס כשר למאכל, אבל במקום אחר היה כתוב שהטווס טמא לאכילה. האם הטווס כשר או טמא לאכילה?

יש סוג של טווס שהוא כשר, ובזמן הגמרא היו אוכלים אותו (יעוין מסכת חולין דף קטז עמוד א'). אולם בזמנינו אין לנו מסורת על אותו טווס, ולכן נמנעים מלאוכלו.

וכך הביא הכף החיים יורה דעה (סימן פ"ב אות י"ח) בשם הכנסת הגדולה, עוף שהנוצה שלו מהודרת ויש לו בכרבולתו קצת נוצות כמו ורדים, וכל גופו יפה חוץ מרגליו שהם שחורות, אסור לאכלו והוא הטוו"ס. יעויין שם.

* * *

8. אני בחור. כשאני נוסע למקומות, למי להתקשר קודם להודיע שהכול בסדר, לאבא או אמא?

כשההורים נשואים, יש להתקשר קודם לאבא. ואם הם לא נשואים, זה נתון לבחירה.

מקורות: ראה שלחן ערוך יורה דעה (סימן ר"מ סעיף י"ד) ושפתי כהן שם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. האם מותר ליטול ידיים ממים של מזגן שנאגרו? נקיים כמובן.

אם המים עדיין ראויים לשתייה - מותר ליטול בהם ידיים (ראה פסקי תשובות חלק ב' סימן ק"ס אות ה').

אמנם יש לדעת שבשבת יש להם דין מוקצה. ראה כאן.

* * *

10. האם זה גזל להיכנס לשירותים בסופר כשאין כוונה לקנות משהו?

השירותים מיועדים ללקוחות של הסופר, ולכן אין להשתמש בהם ללא אישור מהאחראים.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה