יהודה אייזיקוביץ

התבטאויות שר החוץ: לפיד של נבערות מביכה ומסוכנת

יאיר לפיד נטול ההשכלה צבר רשימה ארוכה של אמירות מביכות, אך בתפקידו כשר החוץ הן הופכות לבעייתיות ומזיקות במיוחד. הטור של יהודה אייזיקוביץ

לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

יאיר לפיד נצרב בתודעה כמפיק סדרתי של אמירות תמוהות. העיתונאי ב. מיכאל ערך מחקר על התבטאויותיו של לפיד לאורך השנים, ולא מצא אף לא תחום אחד שבו לא התגלה כבור וחסר הבנה. לטענת מיכאל לא מדובר רק בטעויות מביכות, כי אם ביהירות וחוסר נכונות של לפיד להשקיע ולו גם מאמץ קל בהבנת הדברים עליהם דיבר וכתב.

קשה להבין מה מצאו בלפיד רבבות מצביעי "יש עתיד", שטרחו להצביע לאדם שהמאפיין הבולט שלו היא נבערותו, ותרומתו העיקרית למדינה היא קשקשת בלתי פוסקת. גם אנחנו לא היינו נדרשים לעסוק באדם הזה ובמשנתו המביכה, אילולי הנסיבות הפתלתלות של הפוליטיקה הישראלית שהובילו את לפיד לתפקיד הרגיש של שר החוץ של מדינת ישראל.

לפיד נשא לאחרונה נאום בפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות והציג את התיזה שלו שגרמה לסערה ציבורית. לדבריו, "במשך זמן רב מדי, היינו במגננה. במשך זמן רב מדי חשבנו שעלינו לספר את הסיפור האמיתי על היהודים, כדי שהאנטישמים יפסיקו לשנוא אותנו. אני רוצה להציע את ההיפך מזה. האנטישמיות היא גזענות, אז בואו נדבר עם כל מי שמתנגד לגזענות. האנטישמיות היא קיצוניות, אז בואו נשתף פעולה עם כל מי שקיצוניות מפחידה אותו. האנטישמיות היא שנאת זרים, אז בואו נגייס אלינו כל מי שהיה אי פעם זר ונגיד לו: זו גם המלחמה שלך. אם לא תעזור לנו להילחם נגד האנטישמיות, מישהו עלול בעתיד להסתכל על הילד שלך ולהגיד לעצמו 'אני שונא אותו, אני רוצה שהוא ימות'".

כלומר, על פי לפיד האנטישמיות איננה עוד שנאת יהודים באשר הם ואשר בגללה נטבחו מיליוני יהודים במהלך ההיסטוריה. האנטישמיות לפי לפיד היא בסך הכל עוד נישה בתוך מערכת כללית של שנאה שקיימת במקומות שונים ומסיבות שונות ברחבי העולם. האמירה הזאת מלמדת שוב עד כמה שטחית ורדודה ההבנה של לפיד גם בנושא זה.

על מנת לעקור מהשורש את דברי ההבל של לפיד, חשוב להסביר שהתשובה לשאלה מהי אנטישמיות תלויה בתשובה לשאלה מהו יהודי. ובכן, היהודי נוצר, מוגדר וקיים על ידי הקשר שלו לתורה, בין אם מדובר באדם שנולד כגוי ונתגייר על פי ההלכה ובין אם נולד לאימא יהודיה. כך או אחרת, הקשר שלו ליהדות החל במתן תורה בהר סיני.

מכאן שאנטישמיות תתמקד בניתוק הקשר בין היהודי לתורה, ואת זאת ניתן לבצע בשני דרכים; האחת, השמדת היהודי, והשנייה – השמדת התורה. מבחינת האנטישמי, שני אופנים אלו מביאים לתוצאה האחת הרצויה: ביטול הקשר בין היהודי ותורתו.

לאור הגדרה זאת, נוכל לראות את המשותף לכלל גילויי האנטישמיות לדורותיהם, החל מגזירות המן, היוונים והרומאים בתקופת בית המקדש, עבור בעלילות הדם בימי הביניים, דרך הפרוטוקולים של זקני ציון ותורת הגזע, ועד שנאת היהודים שמובילה להפגנות של תומכי BDS ברחובות מדריד ובמקומות שונים בעולם. בכולם המטרה היא לפגוע או בתורה או ביהודים.

לצד התגברות ההתקפות האנטישמיות בעולם, חשוב לשים לב שבעת האחרונה האנטישמיות לא פוסחת גם על היהודים במדינת ישראל. תחת קמפיין השנאה ליהדות שהוביל אביגדור ליברמן, נוצר גל חסר תקדים של הסתה אנטי-יהודית. בחודשים האחרונים אנו עדים להתקפות אנטישמיות חוזרות ונשנות נגד יהודים בעלי חזות דתית ונגד בתי כנסת, כמו החילול המזעזע של בית הכנסת בעיר בני ברק בליל שבת האחרון. מתברר כי אנשים הפנימו היטב את המסרים של מפלגות השנאה, ובעידודם הם יוצאים ומחללים את קודשי ישראל.

באמירותיו חסרות האחריות, יאיר לפיד נתן רוח גבית לאנטישמיות בעולם. יחד עם חבר מרעיו בממשלה האנטי-יהודית ביותר שקמה בתולדות המדינה, הוא שותף בעידוד האנטישמיות במדינת ישראל ובפגיעה בסמלי היהדות ובשומריה.

תגיות:יאיר לפידיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה