מצוות

9 עצות להתנתק ממחשבות שנוחתות בזמן הכי לא מתאים

מברך "מחיה המתים" וחושב על המשכנתא, מברך "חונן הדעת" ומזכיר לעצמך לא לשכוח לקנות ביציאה חלב וקורנפלקס, מברך "משען ומבטח לצדיקים" וחושב על הנזילה בצנרת. לטייל במחשבות באמצע התפילה – איך נפטרים מזה, והאם זו גזרת גורל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכירים את זה שאתם באמצע תפילה פתאום מוצאים את עצמכם חושבים על דברים אחרים, כאלה שממש לא קשורים לרגע הנוכחי? נזכרים במייל שאתם חייבים לשלוח וכל פעם בורח לכם מהראש, נזכרים במשימה הדחופה בעבודה שאתם חייבים לסיים היום, נזכרים בטלפון הדחוף שהייתם צריכים לעשות כבר לפני חודש, ובעוד אלף דברים מן הסוג הזה.

בספר "חובות הלבבות" נכתב "וכשיתפלל המתפלל בלשונו ולבו טרוד בזולת ענין התפלה, תהיה תפלתו גוף בלא רוח, וקליפה בלא לב, מפני שגופו נמצא ולבו בל עמו עת תפלתו. ובכמוהו אמר הכתוב: "יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני"(ישעיה מט)" (שער חשבון הנפש, פרק ג'). כלומר, תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה.

אז מה עושים? איך אפשר להיפטר מהמחשבות הלא רצויות בזמן תפילה? קבלו 9 עצות שיעזרו לכם לא להסיח את הדעת מהתפילה ולכוון בה יותר:

1. להתפלל ליד מישהו שמתפלל בכוונה ובריכוז
קהל המתפללים משפיע עד מאוד על תפילתו של היחיד. בבית כנסת שבו יש קהל שמתפלל במתינות ומתוך כוונת הלב – קל יותר לפתוח את הלב ולהתחבר למילות התפילה. גם כאשר מתפללים בסמיכות לאדם המתפלל בכוונה, הדבר משפיע ומומלץ למצוא שכן טוב לתפילה.

2. ללמוד תורה לפני התפילה
ככל שהאדם לומד יותר תורה, כך הוא דבק יותר בקב"ה, ומכך מגיע לדבקות גם בעבודת התפילה. במיוחד כאשר לומדים תורה טרם התפילה, קל יותר לכוון ולהתרכז, משום שהמחשבה עסקה בקדושה ודעתו של האדם נמצאת בדברי קודש ולא טרודה ועסוקה בדברי חול (ע"פ ספר "דרך חיים" של רבי מנחם בן יהודה די לונזאנו). ענייני חול שעוסקים בהם טרם התפילה יכולים להסיח את הדעת בשעת התפילה, ולכן מומלץ לנצל את הדקות שלפני התפילה להאזנה לשיעור תורה או ללימוד.

3. הכנה לתפילה
הרב שלמה וולבה זצ"ל מייעץ להקדיש שתי דקות לפני התפילה בהן האדם יתכונן במחשבתו לקראתה. בדקות אלה ניתן לחשוב בגדלות הבורא ונפלאותיו, על הטובות והחסדים שה' גמל עמו, קטנות האדם אל מול הבורא, החסד שה' עשה עמנו שהתיר לנו לעמוד לפניו ולבקש את בקשותינו, על כמה שאנו חבים לה' ועוד.

4. להתפלל במתינות
כשאנו מדברים עם אנשים סביבנו, אנו נשמעים ברורים ומובנים. אז למה כשאנחנו מתפללים או מברכים ברכה פתאום אנחנו נשמעים כאילו הפה שלנו עלה על כביש אוטוסטרדה? והרי דיבור אל הקב"ה הוא לא פחות חשוב מדיבור לבן אנוש. נקודה למחשבה עבור כולנו...
מלבד זאת, לא ניתן לכוון ולהרגיש את הנאמר בתפילה כאשר מילות התפילה נאמרות בחיפזון, ולכן יש להשתדל להתפלל מתוך מתינות.

מהו סדר התפילה, ולשם מה צריך להתפלל? הרב זמיר כהן בהרצאה מיוחדת על התפילה, על פי תורת הסוד:

5. להתפלל מוקדם, ולא בשעת לחץ
כאשר מתפללים בשעה מאוחרת או כאשר מיד לאחר התפילה צריך להספיק להגיע למקום אחר, והראש טרוד ולחוץ - התפילה הופכת להיות טרודה ולחוצה גם כן. לכן מומלץ להתפלל בשעה מוקדמת, מתוך רוגע ויישוב הדעת.

6. לעצור לרגע לפני סוף כל ברכה
לפני חתימת הברכה כדאי להרגיל את עצמנו לעצור לרגע ולכוון, ורק לאחר מכך להמשיך ב"ברוך אתה ה'...".
רבי נפתלי דב מאמסטרדם, מראשוני תנועת המוסר ומתלמידיו של רבי ישראל מסלנט, היה מייעץ לעצור לכמה רגעים במקומות שונים בתפילה כדי לבטל מחשבות זרות ולכוון במחשבה (ע"פ הספר "המאורות הגדולים", עמ' קע"ט).

7. להרים עיניים
נשיאת עיניים אל השמים יכולה לעזור בחיזוק הכוונה (ע"פ המגן אברהם, סימן צ', ס"ק ד').

8. להתחנן
אמרו את מילות התפילה בלשון תחנונים כמו עני העומד בפתח ומבקש על צורכו בפני אדונו. עשו זאת אף אם זה נעשה בצורה מאולצת ואז יפעל הכלל "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". כלומר הפעולות החיצוניות יפעלו על ההרגשים הפנימיים בלבנו.

9. ללמוד את הביאור והמשמעות
כאשר יודעים מהן כוונת המילים בתפילה ומהי המשמעות הרוחנית המסתתרת בכל חלק בתפילה, מחוברים יותר לעבודת התפילה ועל ידי כך היא נעשית עוצמתית וחזקה יותר. ישנם ספרים שונים מומלצים לביאור התפילה, כגון "נפש שמשון – סדור התפילה" של הרב פינקוס זצ"ל (ניתן לרכוש כאן בהידברות שופס) ועוד ספרים רבים. כמו כן, תוכלו לשמוע שיעורים העוסקים בביאור התפילה כמו בסדרת השיעורים "מחשבה למעשה" המבארת את ברכות תפילת שמונה עשרה, וכן בשיעורים נוספים.

האם צריך להתפלל דווקא בנוסח שבסידור, או שמספיק לדבר עם בורא עולם במילים שלי?הרב זמיר כהן משיב:

קראו גם מה קורה כשילד יהודי מברך ברכה? 10 עובדות על ברכה בכוונה
וכן, למה צריך להתפלל דווקא במניין ולא לבד בבית? התשובות שיפתיעו אתכם

תגיות:תפילה בכוונהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה