מצוות

מה קורה כשילד יהודי מברך ברכה? 10 עובדות על ברכה בכוונה

הדרך לזכות לשפע ברכה, לחיים ארוכים ולרוח הקודש – 10 נקודות על ברכות הנהנין

  • י' ניסן התשע"ו
אא

1. הדרך לזכות לשפע ברכה - הזוהר בפרשת ויחי: "כל המברך לה' - מתברך, ומי שאינו מברך - אינו זוכה לשום ברכה, כמו שנאמר 'כי מכבדי אכבד', ומלבד זה יזכה לחיים ארוכים". בספר "מצוות זמניות": "דע בני, כי הגדולה שבכל המצוות, והחזקה שבכל העבודות הם עניין הברכות. שכל מאמין חייב לברך לאלוקינו על כל דבר ודבר הברכה המיוחדת לו".

2. המלאכים עונים 'אמן' – בספר 'קב הישר' פרק צ"ו: "בכל מצווה שמברכים עליה, מתכנסין אליה אותן המלאכים (השייכים למצווה ההיא) ועומדים סביבות המברך ושומעים הברכה ועונים אמן".

3. המברך, כאילו קיים את כל המצוות - באופן דומה מבואר במדרש: "טעמו וראו כי טוב ה', אמר הקב"ה: 'הוי מקיים כל המצוות שנתתי לך בתורה, אם אכלת מפירות הארץ או מן האילן הוי מברך עליהם", ובפירוש "זית רענן" כתב: "פירוש: אם ברכת על כל דבר, כאילו אתה מקיים כל המצוות". (ילקוט שמעוני, תהילים לד)

4. על ידי הברכה האדם כביכול אוכל משלו - במדרש במקום אחר: "אמרת לה' ה' אתה", אמר הקב"ה: אם אכלת ואמרת ברוך אתה ה', "טובתי בל עליך" אל תחזיק טובה שאכלת משלי, אלא משלך אכלת. וכאילו קיימת כל התורה דכתיב ואכלת ושבעת וברכת, וסמיך ליה כל המצווה. וכן עשו אבות העולם, שנאמר: 'לקדושים אשר בארץ המה". (ילקוט שמעוני, תהילים טז).

מדרש זה מדגיש שלוש נקודות: א. שעל ידי הברכה כביכול אתה אוכל משלך. ב. כאילו קיימת כל התורה כולה. ג. שכך עשו אבות העולם, ובאמירת הברכה נדבק המברך במעשי אבות, בבחינת מתי יגיעו מעשי למעשה אבותיי, שחשק ה' בהם בעבור זה.

5. ילד יהודי מברך משפיע טובה על כל העולמות - הגרי"ז סולובייציק שלח שני תלמידיו להקים ישיבה באור יהודה עבור ילדים ממשפחות שבורות. לאחר תקופה של עמל והשקעה, חשו ראשי המוסד כי הם אינם רואים ברכה בעמלם. הם פנו לגרי"ז ושאלוהו האם יש הצדקה לקיום המוסד. השיב להם הגרי"ז: "די שאתם מצליחים שילד יהודי יאמר פעם אחת ברכה! אילו הייתם יודעים מהי גודל החשיבות לזכות ילד יהודי אומר פעם אחת ברכת שהכל, לא היה עולה בלבבכם לסגור את המוסד". הגרי"ז הוסיף ואמר: "לכו תראו בספר 'נפש החיים' כמה גדול כוח ברכה בכל העולמות".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

6. בשביל ברכה אחת ביום, טוב לסבול ייסורים ומכאובים - בספר 'דרך שיחה' מובא, ששאלו להגר"ח קנייבסקי שליט"א, על חולה שכל גופה סבל ומכאובים ושוכבת כאבן שיאן לה הופכין, האם להתפלל על אריכות ימיה, או שלא תסבול, והוסיף השואל את סיפר המעשה שהיה עם המהרי"ל דיסקין, כשבא לברך בברכת 'שנה טובה' אלמנה מלומדת סבל, שהוצרכה לטיפול סיעודי מלא באופן שאינה יכולה להזיז אבר. וביקשה מהמהרי"ל – 'רבי! ברכני באריכות ימים', ולתמיהת העומדים למה לה אריכות ימים עם כל כך קשה עליה סבלה, השיבה כך: "אחת ליום באה אישה לרחוץ אותה, ולאחר מכן מצליחה לומר ברכה פעם אחת ביום בנקיות. וכדאי לה להיות יממה שלמה בסבל כדי לזכות לומר ברכה אחת". והשיב הגר"ח קנייבסקי: "צדקה האישה בדבריה. יש להתפלל על החולה שתהיה בריאה באריכות ימים ושנים".

7. הברכות: ריח ניחוח אשה לה' - הברכות והתפילות הם יסוד גדול מיסודי תורתינו. חז"ל אמרו: "תפילות כנגד תמידים תקנום" (ברכות כח, א) והכוונה שכמו שהקרבן הוא אשה לה' והוא ניחוח, כך התפילות והברכות הם אשה לה'.

8. על הלחם לרקוד משמחה, כיוון שעל ידו יתברך השם הגדול והנורא - מסופר שרבי ברוך בער לייבוביץ' זצ"ל שח לתלמידיו פעם על התרגשות שאחזה בו כששמע מאחד מיהודי סלוצק, כשביצע על כיכר לחם, ואמר: 'לו היה ללחם שכל ומוח, ויכול היה לדבר, כמה שמחה היה לו? הלא היה רוקד משמחה, ביודעו שעל ידו ועליו כעת יברכו את השם הגדול והנורא". (הרב הדומה למלאך, עמ' 273)

9. כיצד ניתן לברךב כוונה? 4 עצות מגדולי ישראל - בספר "נוטרי ברכה" מובאים עצותיהם של שלושה מגדולי הדור, שנשאלו: כיצד ניתן לברך בכוונה?

עצתו של הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל: "אמת שזוהי עבודה קשה, אבל העצה היא: לומר כל ברכה מתוך הכתב".

ידועים דבריו של מרן הגר"ח קנייבסקי: "לחשוב על מילות הברכה. אם מתרגלים בכך, זה לא קשה! וכדי להתרגל, צריך לכוון שלושים יום בלי הפסקה, ואז כבר התרגלו".

עצתו המנוסה של הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף, לחלק את הברכה לשלוש חלקים, ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, וכו'...

קבלתו של מרן ר' ישראל סלנטר: "להתרגל לכוון בברכת המזון שתי ברכות הראשונות ולהתבונן". (מקבלות הגר"י סלנטר)  

10. הדרך העיקרית להשיג רוח הקודש - רבנו חיים ויטאל זצ"ל כותב על עניין הברכה, שהזהירו אותו מאוד בזה, ושזה הכוח העיקרי להשיג רוח הקודש. אלו דבריו: "עיקר השגת האדם אל רוח הקודש תלויה על ידי כוונת האדם וזהירותו בכל ברכות הנהנין. לפי שעל ידם מתבטל כוח אותם הקליפות הנאחזות במאכלים החומריים ומתדבקים באדם האוכל אותם, ועל ידי הברכות שעליהם הנאמרות בכוונה, הוא מסיר מהם את הקליפות, ומזכך החומר שלו, ונעשה זך ומוכן לקבל קדושה. והזהירותני מאוד בזה". וסיים רבנו חיים ויטאל באומר: "על כן, צריך האדם ליתן דעתו לדברים הללו בכל עת שמברך, כדי לברך בכוונה גדולה, מילה במילה בשמחה רבה". (כף החיים, או"ח, קנח – ע"ו)

מהי ברכה? מהם ההבדלים בין הברכות? מה משמעות המילה ברכה ומהו שורשה? הרב זמיר כהן בהרצאה מרתקת ומבארת את כל נושא הברכות השונות והרבות ביהדות, חשיבותן, משמעותן ומה באמת הן נותנות ומעניקות לאדם:

 

 

תגיות:ברכותברכה בכוונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה