עובדות שלא ידעתם

11 עובדות מרתקות על השוקולד

מתי הומצא השוקולד, מה גרם לצבא ארצות הברית לחלק שוקולד לחיילים בשדה הקרב, ומה הקשר למצביא הצרפתי המפורסם נפוליון? עובדות על הממתק האהוב בעולם כולו

  • ג' אב התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. המצאת השוקולד היא בדרום אמריקה שם נהוג על ידי ילידי המקום לטחון את זרעי עץ הקקאו להכנת משקה מריר. את משקה הקקאו שנקרא צ’וקואטל, תיבלו המקומיים בצ’ילי. משקה השוקולד נהגה במקור על ידם. הספרדים שכבשו והחריבו את תרבויות ילידי דרום אמריקה, ייבאו את פולי הקקאו לאירופה. שם, בתוספת סוכר ולעיתים מלח, פיתחו האירופאים דרכים להפיק ממנו את מגוון מוצרי הקקאו המוכרים לנו.

2. עץ קקאו ממוצע מתחיל להניב פולי קקאו תוך חמש שנים. כל עץ מניב בסביבות 2500 פולי קקאו.

3. רוב מוצרי השוקולד אותם אנו צורכים מכילים כמות קטנה בלבד של שוקולד אמיתי. הסיבה לכך היא החוסר בסטנדרט קבוע לתכולת שוקולד במוצרים השונים. כל מדינה קובעת רמת מינימום אחרת, ולסוגי מוצרים שונים נקבעות רמות שונות של אחוז שוקולד אמיתי.

4. שוקולד חלב הוא המצאה חדשה יחסית, שהגיעה לעולם רק בשנת 1875. הנרי נסטלה המציא את החלב המרוכז. שנה לאחר מכן ייצר דניאל פטר בשוויץ את השוקולד החלבי על ידי ערבוב של אבקת שוקולד עם מלח (!), בתוספת חלב מרוכז.

5. בקוביית שוקולד אחת ישנן 24 קלוריות, כך שיש להגביל את עצמנו לשתי קוביות שוקולד ביום, עם עדיפות לשוקולד מריר עם כמה שיותר אחוזי קקאו.

6. שוקולטייר Chocolatier הוא שם של בעל המקצוע שעובד בהפקת שוקולד והכנה של ממתקי שוקולד ופרלינים. בעברית שׁוֹקוֹלָדַאי. שוקולטייר מתמחה בשיטות עיבוד, טעמים, שימוש בתבניות ויצור שילובי שוקולד וארומות אך אינו עוסק בייצור שוקולד גולמי.

7. מחקרים חדשים מראים כי השוקולד מכיל כמות נכבדת של נוגדי חמצון, וחומרים המסייעים בשמירה על הלב, מפחיתים את לחץ הדם, ומגינים מפני סרטן. המחקר ממשיך ומפרט כי ככל שמוצר השוקולד מכיל יותר קקאו אמיתי, כך תכולת נוגדי החמצון רבה יותר, כלומר: רק בשוקולד המריר יש מספיק קקאו כדי שתהיה לו השפעה חיובית על הגוף. על מנת להשיג את התועלות הבריאותיות הטמונות בשוקולד יש לצרוך שוקולד איכותי, בו ריכוז מוצקי הקקאו הוא גבוה, ואילו כמות הסוכר והשומן נמוכה.

8. נפוליאון בונפרטה, המצביא הצרפתי נהג לשאת עמו שוקולד למסעות הכיבוש שלו. גם הצבאיים. מאז ואד היום, קרויה קוביית שוקולד עטופה על שמו נפוליטן.

9. במלחמת העולם השניה ביקשה ממשלת ארה"ב מחברת הרשי לייצר שוקולד לחיילים בחזית. כדי שלא יהיה מפתה מדי, היא דרשה שהוא יהיה "קצת יותר טעים מתפוח אדמה". באותה תקופה ולאותה מטרה הומצא שוקולד לחיילים שעמיד לחום וקל לשנע אותו. המכירה לציבור החלה רק אחרי סיום המלחמה. "חטיף המדבר" ייוצר בקו מיוחד וכיום הוא  חלק אינטגרלי ממנת הקרב האמריקנית.

10. קפאין הוא חומר המצוי בקפה, תה קולה וכן אפילו בשוקולד. בעוד שכוס נס קפה מכילה כ-70 מ"ג  קפאין, פחית קולה מכילה בין 15-80 מ"ג קפאין ואילו שוקו באבקה להכנת כוס משקה מכיל בין 2 ל-8 מ"ג קפאין.

11. "שוקולד פרה" המפורסם,  קיים כבר למעלה משבעים שנה. בתחילת דרכו נקרא "שמנונית" והופץ  לראשונה כטבלת שוקולד חלב עבה מאוד בכדי שתחזיק מעמד ולא תימס באקלים הארץ החם והקשה,  בגלל העדר חומרי גלם וציוד מתאים בעבר, לשמירה על המוצר.

תגיות:שוקולדממתק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה