חדשות בארץ

בג"ץ: החוק ששולל קצבאות מהורי קטינים שביצעו עבירות ביטחוניות – אינו חוקתי

בית המשפט העליון קיבל בדעת רוב את עתירת ארגון עדאלה נגד תיקון לחוק הביטוח הלאומי, המאפשר לשלול קצבאות מהוריו של קטין שמרצה מאסר בגין עבירות ביטחוניות. השופטים העניקו לכנסת ארכה של שנה כדי לתקן את הפגמים בחוק

אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אולם בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ קבע היום (חמישי), כי התיקון לחוק הביטוח הלאומי המאפשר לשלול קצבאות מהוריו של קטין שמרצה מאסר בגין עבירות ביטחוניות, פוגע בזכות לשוויון ואינו חוקתי.

פסק הדין ניתן בהרכב מורחב של תשעה שופטים בעתירה שהגיש ארגון עדאלה נגד התיקון לחוק משנת 2015. התיקון, שנחקק על רקע התפשטות תופעת יידוי האבנים, קבע כי קטין שהורשע בעבירת ביטחון חמורה, כולל יידוי אבנים, שבוצעה מתוך מניע לאומני או בזיקה לפעילות טרור, ונגזר עליו עונש מאסר – יישללו מהוריו הקצבאות המשולמות עבורו למשך תקופת שהותו במאסר.

חמישה מבין תשעת שופטי ההרכב, ביניהם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, סברו בדעת רוב כי החוק פוגע באופן בלתי מידתי בזכות החוקתית לשוויון. זאת לעומת ארבעת שופטי המיעוט, שסברו כי יש לדחות את העתירה. בית המשפט העניק לכנסת ארכה של שנה כדי לתקן את הפגמים בחוק, זאת לאחר שהמדינה הבהירה בתשובתה כי מאז פרסומו ב-2015 יושם התיקון לחוק לגבי עשרה קטינים בלבד, וכי כיום הוא אינו מיושם כלל בשל קשיים "הנוגעים למנגנון העברת המידע לביטוח הלאומי".

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד תקף את פסיקת בית המשפט: "בג"ץ שוב דורס ברגל גסה את הכרעת הכנסת, מסכל את יכולתנו כמדינה להילחם בטרור ופוגע בבטחון המדינה. לצערי, אין מה לצפות מממשלת ברית האחים המוסלמים חסרת החוליות והערכים".

עורך הדין זיו מאור, יועצה המשפטי של תנועת "אם תרצו", מסר: "השופטים בישראל חושבים שמותר להם לחבל במדיניות הביטחון של ישראל ולבטל חוק של הכנסת. מה שחמור יותר זו העובדה שפקידי ביטוח לאומי הודיעו שהם גם ככה לא מקיימים את החוק".

"כעת בג"ץ נתן לכנסת אולטימטום של שנה לתקן את החוק כמו שהם רוצים: לפני ששוללים קצבה, צריך לוודא שהורי המחבל עודדו את ילדם לרצוח יהודים. אחרת זו פגיעה לא מידתית. פסק דין זה אינו חוקי כי בית המשפט לא מוסמך לבטל חוקים, ואנחנו קוראים לממשלת ישראל ולביטוח הלאומי לקיים את החוק. לא את פסק הדין".

תגיות:ביטוח לאומיבג"ץמחבליםקצבאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה