חדשות בארץ

בעקבות החוק הפולני: משרד החוץ זימן את שגריר פולין בישראל לשיחת נזיפה

שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ, בה הובעה בפניו אכזבתה הקשה של ישראל מהחקיקה שעברה בבית התחתון של הפרלמנט הפולני, לפיה התביעות התלויות ועומדות בסוגיות השבת רכוש שלא הגיעו להכרעה ב-30 השנים האחרונות יופסקו או יימחקו. טל בן ארי, הממונה הזמנית על שגרירות ישראל בוורשה, זומנה לשיחת נזיפה דומה מחר במשרד החוץ

שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מחריף המשבר עם פולין: ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, השגריר אלון בר, זימן היום (ראשון) לשיחת נזיפה את שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי. בר הביע את אכזבתה הקשה של ישראל מהחקיקה שעברה בבית התחתון של הפרלמנט הפולני בשבוע שעבר ושצפויה להשפיע לרעה, על פי מומחים, על 90% מבקשות השבת הרכוש מצד ניצולי שואה וצאצאיהם.

בר חזר על המסר של שר החוץ יאיר לפיד, לפיו לחקיקה תהיה השפעה על היחסים בין שתי המדינות. הוא הדגיש כי עוד לא מאוחר מדי עבור פולין לעצור תהליכים שמשמעותם התנערות ממחויבויותיה, ולשוב לשיח בנושא השבת רכוש, שהופסק ב-2019.

ממשרד החוץ נמסר, כי בר הבהיר לשגריר הפולני שלא מדובר בוויכוח ההיסטורי על האחריות לשואה אלא בחוב המוסרי של פולין כלפי מי שהיו אזרחיה ורכושם נגזל בזמן השואה ותחת המשטר הקומוניסטי.

על פי הצעת החוק הפולנית, שעברה ביום חמישי האחרון, כל התביעות התלויות ועומדות בסוגיות השבת רכוש שלא הגיעו להכרעה ב-30 השנים האחרונות יופסקו או יימחקו. בנוסף, לא ניתן יהיה להעלות טענות חדשות בנוגע להחלטות מנהליות שהתקבלו בעבר בתקופה זו.

החקיקה המוצעת צריכה לקבל את אישורו הסופי של הבית העליון של הפרלמנט הפולני. היא צפויה לפגוע לא רק בניצולי שואה ובבני משפחותיהם, אלא גם בבעלי נכסים חוקיים אחרים – יהודים ולא יהודים – שרכושם הולאם בתקופת המשטר הקומוניסטי ללא כל בסיס חוקי.

שר החוץ יאיר לפיד תקף ביום חמישי האחרון את החוק: "הצעת החוק הפולנית, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי, או פיצוי תמורתו, לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה הפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים. זהו צעד בלתי נתפס. חוק לא מוסרי זה יפגע קשות ביחסים בין המדינות".

"אנחנו רואים בחומרה ניסיון למנוע החזרת על הרכוש, שנגזל מיהודים על ידי הנאצים (ועוזריהם) במהלך השואה במדינות אירופה מלחזור לידי בעליו החוקיים", הוסיף לפיד. "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זו חרפה שלא תמחוק את הזוועות ואת זכרון השואה. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות".

בפולין הגיבו בחריפות על דבריו של לפיד. גורם בכיר במשרד החוץ הפולני אמר לכאן חדשות כי דבריו הפגינו "חוסר ידע", שכן "כמו היהודים, גם הפולנים היו יעד למעשים איומים מצד הנאצים. החוק שאושר למעשה מגן על היורשים של אותם פולנים מפני תביעות מזויפות ויצירת אי צדק". מוקדם יותר היום טען מגירובסקי, בריאיון לכאן ב', כי "איש בישראל לא קרא את החוק". לדבריו, פוליטיקאים ישראלים "מנצלים את ההזדמנות כדי להחריב את היחסים בינינו ולא להגן על ניצולי השואה". בעקבות שיחת הנזיפה שנערכה למגירובסקי במשרד החוץ, זימן משרד החוץ הפולני את טל בן ארי, הממונה הזמנית על שגרירות ישראל בוורשה, לשיחה דומה מחר בבוקר.

תגיות:פוליןהשואהיאיר לפידמשרד החוץהשבת רכוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה