דמויות ביהדות

סנגורם של 80,000 תינוקות: קווים לדמותו של ד"ר אלי שוסהיים ז"ל

פגישות בתשעה באב לאחר חצות היום, רוך ואהבה לכל אחד מ-79,280 התינוקות שנולדו בזכותו, התענגות על כל תינוק והשתתפות בבריתות: קווים לדמותו רבת הפעלים ומעוררת ההשראה של ד"ר אלי שוסהיים ז"ל

  • י"ג תמוז התשפ"א
ד’’ר אלי שוסהיים ז’’לד’’ר אלי שוסהיים ז’’ל
אא

לפני כשבוע וחצי, במהלך שבת שבע ברכות לנכדו, לקה ד"ר אלי שוסהיים, יו"ר אגודת אפרת, באירוע מוחי והובהל לבית החולים. לאחר 4 ימים הלך לעולמו, כשהוא בן 80. ד"ר שוסהיים הותיר אחריו את רעייתו רחל ו-5 ילדיו, ויחד עימם 79,280 (!) ילדים שהגיעו לאוויר העולם בזכות הפעילות הענפה שלו למניעת הפלות על רקע כלכלי לא היו זוכים להגיע לאוויר העולם. למספר עצום ובלתי נתפס זה ניתן להוסיף עוד מאות או אלפי ילדים, שהוריהם נחשפו לפעילות האגודה והושפעו ממנה באופן עצמאי ולא היו צריכים לפנות ולקבל סיוע.

"כשהשלמתי את לימודי הרפואה בארגנטינה, בחרתי להיות מנתח, מתוך מחשבה כי בתחום זה יש את היכולת המרבית להציל חיים. ב-1977, לאחר שנודע לי שהפלות היא הסיבה העיקרית לאובדן חיים בישראל, החלטתי להקדיש את חיי בהתנדבות כדי למנוע אותן, ובו זמנית להגן על בריאות הנשים ההרות שהחליטו לבצע הפלה", הסביר ד"ר שוסהיים את בחירתו להקדיש את חייו למנוע מנשים להפיל את עוברן. "בישראל מתבצעות מדי שנה כ־60 אלף הפלות. אנחנו עם שאיבד רק לפני עשרות שנים כמיליון וחצי ילדים, האם באנו לכאן כדי לאבד נפשות על ידינו? אמרתי לעצמי: אם רציתי ללמוד רפואה ולהציל נפשות, זה תחום שאני חייב לעסוק בו".

"ד"ר שוסהיים לימד אותי להיות גיבורה", כותבת ד"ר חנה קטן בטור שפרסמה לאחר פטירתו של ד"ר שוסהיים. "הוא שלח אותי להתראיין בפורומים שונים בנושא של הפלות, כשאחד מהראיונות הראשונים היה אצל אילנה דיין, ואני רופאה צעירה מאוד. ותובנה חשובה הטביע בתודעתי כבר אז, בראשית דרכי – הוא קרא לי לחדרו, ונאם לי את תמצית תורתו: 'כשאת באה להתראיין, יש לך מסר שאת מעוניינת להעביר ואת חייבת להעביר אותו. אסור לך לפספס את המומנטום. בשביל זה הגעת לאולפן. ולכו, זה לא כל כך משנה מה שואלים אותך. את מגיעה עם מסר שאת הולכת להעביר בכל מקרה. את זה אל תשכחי לעולם!' ואכן, עצה זו ליוותה אותי במהלך שנים רבות בראיונות שקיימו אתי".

"חמש שעות ישבתי בבית החולים והתלבטתי – להפסיק או לא?"

הרופאים המליצו על הפלה והתור נקבע - אבל אז קרה דבר לא צפוי

"ד"ר שוסהיים היה סב גאה לתינוקות שנולדו בעזרתו. הוא היה נוכח בבריתות, והתענג על כל תמונה של הילדים שנולדו בעזרת האגודה. הוא היה מונה אותם. אחד ואחד. אחד ושניים. כבקרת רועה עדרו, מעביר צאנו תחת שבטו, ברוך ובחמלה", ממשיכה ד"ר קטן ומציינת שעוד לפני עידן האינטרנט הדפיס ד"ר שוסהיים לא מעט חומר הסברה כתוב, שאותו היו מחלקים. "כשהגיע עידן האינטרנט הוא ממש הסתער עליו. למרות שלא היה צעיר, הוא רכש שליטה מלאה ובזכות זה העצים את הפעילות של האגודה".

"טרם נמצאה האמא שהתחרטה על הנולד". לוסי ילדה את השלישייה שלה בזכות התמיכה של אמ"א:

ד"ר שוסהיים נולד בארגנטינה בעיר בואנוס איירס, לשמשון ורחל שוסהיים, שנמלטו מפולין לפני מלחמת העולם השנייה. בשנת תשכ"ג (1963), לאחר שהשלים את לימודי הרפואה והתמחה בכירורגיה כללית, עלה ארצה. עבד בבית החולים שערי צדק ולאחר מכן בהדסה עין כרם. בין השנים 1971–1967 שימש כרופא הכנסת. במלחמת יום הכיפורים שירת כרופא בתעלה ובמצרים וניהל שם בית חולים שדה.

בשנת תשל"ז (1977) הצטרף לאגודת אפרת, הפועלת לשכנוע נשים להימנע מביצוע הפלה מלאכותית, ולאחר זמן קצר הועמד בראשה. במסגרת תפקידו זה, בו שימש עד יום פטירתו, במשך יותר מ־40 שנה. הוא המשיך לעבוד לפרנסתו כרופא בקליניקה פרטית, ואת פעילותו למען האגודה עשה בהתנדבות.

אגודת "אפרת" הוקמה על ידי הרשל פיגנבוים, יהודי ניצול שואה שהגיע לארץ לאחר שכל משפחתו נספתה והחליט להקים אגודה כדי להחזיר את כל המיליונים שהעם היהודי איבד בשואה.

"הוא מעולם לא טס במחלקת עסקים וכמעט אף פעם לא היה מוכן להתאכסן בבתי מלון. 'באתי לעבוד בשביל אפרת, לא בשביל לנפוש בבית מלון", מספר חתנו חגי גולדשמידט, מנכ"ל אגודת 'אפרת' לערוץ 7. "הקשר עם האנשים היה חשוב לו יותר, ולכן התאכסן בבתי תורמים. בשבתות היה רץ מבית כנסת לבית כנסת. היו פעמים שבשבת אחת הוא ביקר ב-15 בתי כנסת שונים, כדי להעביר את המסר על הפעילות של אפרת על מנת שכמה שיותר יוכלו להשתתף בהצלת נפשות".

בשבת האחרונה לחייו הגיע ד"ר שוסהיים לביתם של ביתו וחתנו, כדי לחגוג את שמחת שבת השבע ברכות לנכדתו. "הוא הגיע, וברגע שהניח את החפצים – מיד פתח מחשב והתחבר לממשק של אפרת. אמרנו לו: בכל זאת, שבת שבע ברכות לנכד שלך, יש כאן עוד אנשים. הוא אמר לנו: 'בשבת נפגוש את כולם. עכשיו אני עדיין יכול להתחבר למחשב של אפרת ולקדם פעילות'. כך עד כניסת השבת", מספר גולדשמידט בהתפעלות.

על ניצול הזמן המפעים של ד"ר שוסהיים סיפר הרב משה מרציאנו לערוץ 7: "היינו צריכים לקבוע פגישה בין כמה וכמה גורמים והתקשינו למצוא זמן מתאים לכולם. ד"ר שוסהיים הציע בפשטות שניפגש אצלו במשרד בתשעה באב אחרי חצות היום. אמרתי לו 'אתה יהודי מבוגר, בצום'. אבל הוא ענה שללמוד תורה אי אפשר וממילא הוא נמצא במשרד. כך יצא שבתשעה באב אחרי חצות היום התקיימה אצלו במשרד ישיבת עבודה".

ד"ר שוסהיים ז"ל מהווה השראה לכולנו, על כוחו של היחיד, על נכונות לפעול בהתנדבות, במשך עשרות שנים, למען עם ישראל, ובכך שכשיש מטרה ומוטיבציה – השמים הם הגבול.

משליכים אלפי תינוקות לפח - תחקיר מיוחד. חלק א':

 
החלק השני של התחקיר - שוק בשר:
 
 

 

החלק השלישי של התחקיר - עבירות פליליות בוועדות:

טלפון מחלקת אמ"א לסיוע לנשים ששוקלות הפלה – 073-222-1333 | 052-9551591 | kalina@htv.co.il

תגיות:ילדיםד"ר אלי שוסהיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה