פורום מומחיות

מה הקשר בין חרדה לכאב בטן?

האם חרדה יכולה לגרום לכאבים, האם הרזיה קשורה לנפש, ואיך מטפלים בפחד לצאת החוצה?

  • י' תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתי בת ה-22 סובלת מהתקפי חרדה מזה זמן רב. לאחרונה הופיעו אצלה כאבי בטן חזקים, והפרעות עיכול. האם זה קשור?

ראשית, על מנת לענות, חשוב לדעת כמה זמן היא סובלת מחרדות, והאם היה טריגר שגרם לזה? או שזה התחיל ללא קשר לכלום?

שנית, לשאלתך האם זה עלול לגרום לבעיות עיכול? באופן כללי חרדה אינה גורמת לבעיות פיזיות. אך יחד עם זאת, בדרך כלל אדם החווה חרדה, יחווה זאת עם סימפטומים פיזיים, כגון דופק לב מואץ, הזעה, חולשה, סחרחורת וכולי. אכן, יש כאלה שחווים זאת גם בכאבי בטן והתכווצויות. כשאדם בחרדה - הגוף שלו מתכווץ, וכאבי בטן הם חלק מהסימפטומים. כדאי לבדוק אצל רופא מתאים שאין כלום במערכת העיכול והכל תקין בע"ה, ואם אכן כך, כנראה זו תוצאה של חרדה ממושכת, ומומלץ מאוד להיעזר בטיפול קוגניטיבי כגון CBT, ACT, מיינדפולנס ועוד. תהליך כזה יעזור לבתך להתגבר על התקפי החרדה, ולאט לאט היא תלמד לשלוט בהם, ולא להיפך.

(ענת דורון, פסיכותרפיסטית ומטפלת במחלקת "נפשי בשאלתי")

* * *

לאחר ניסיונות רבים לרזות, לדבוק בתפריט מסוים, שלא צלחו, עלתה בי מחשבה שכל הדרך להרזיה נכונה היא לא רק תזונה, אלא שילוב של טיפול לנפש ולתת המודע. האם זה נכון?

נכון, הרזייה נכונה ובריאות טובה היא הרבה יותר מאשר גוף פיזי שפועל טוב. בריאות טובה פירושה נפש וגוף בריאים.

בריאות טובה כוללת גם דאגה לנפש, לא פחות מאשר לגוף. אין אפשרות ליצור הפרדה בין הגוף לנפש ולנשמה, לבין הרזייה נכונה ושמירת המשקל.

כמו שמזינים את הגוף במזונות מסוימים לבריאות תקינה ושמירת המשקל, כך גם הנפש זקוקה לתזונה רוחנית.

כאשר מטפלים בשורש הבעיה מתת המודע, גם המשקל יורד, גם מבלי שתהיה השקעה מיוחדת לכך, כי המחשבה משתנה, והשינוי הפנימי הוא שגורם להבנה ולהתנהגות אחרת, ולשליטה שגורמת גם לירידה במשקל.

הגוף והנפש צריכים לפעול יחד ללא עוררין, אף על פי שלפעמים הם נראים כיריבים, שכל אחד מהם רוצה לשלוט. יש לדאוג גם לגוף וגם לנפש לבריאות תקינה.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אני סובלת מחרדות. אצלי החרדות מתמקדות בכך שהנה יכול לקרות משהו, אסון, או ח"ו חולי. אני פוחדת מאוד להשתתף בהלוויה, או ללכת למקום שיש הרבה אנשים, או להיתקע בפקק לכמה שעות וכן הלאה. כיצד מטפלים בנושא?

יש להבחין בין פחדים מדברים ממשיים, כגון פחד מכלב או פחד גבהים, לבין חרדות – השייכות לתחום הדמיוני, ולרוב אין להן אחיזה במציאות. תת המודע, האחראי על תפקוד האדם, אינו מבחין בין מציאות לדמיון, ולכן החרדות הופכות למציאותיות, עד שהלוקה בהן סובל מכשל תפקודי יומיומי בכל מערכות חייו. בטיפול אנו מבקשים למצוא מכנה משותף בין כלל מוקדי החרדה, לחשוף את ההתניה שהמוח יצר בין גירוי לתגובה ולבטלה. הנחת היסוד ב-NLP היא שהמוח קולט אירוע חיצוני המשמש כמידע, המתורגם לתמונות ולסמלים הנשמרים כתבנית בתת-המודע ונקשר למידע קדום יותר. יחד עם המידע שתורגם, נשמרת גם החוויה הראשונית, וזו עולה מאליה בכל פעם שיש אירוע הדומה במתכונתו לאירוע הראשוני. בשל כך, מועברת החוויה בצורה אוטומטית, ומשפיעה על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו, שלא תמיד תואמות את המציאות האובייקטיבית. הקשר בין אירוע לחוויה נעשה מאליו, ונשמר למטרות הגנה, אך כאשר הקשרים שנוצרו משבשים את תפקודנו היומיומי, אנו נדרשים לשינוי בדפוסי המנגנון. שיטת ה-NLP מרבה להשתמש בטכניקות של שינוי חוויה וזיכרון (neuro programming), המבוססות על עיצוב ושחזור פנימי של חוויות חיצוניות מהעבר, כך שהדבר יגרום לשינוי המשמעות בזיכרון, וממילא יוענק טעם חדש לחוויה. מעתה, בכל פעם שהמוח יתקל באירוע דומה לחוויה ששונתה, הוא יגיב באופן רגוע ושליו הרבה יותר.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:חרדהפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה