חדשות בארץ

תשובת האופוזיציה לחוק האזרחות: הצעת חוק יסוד ההגירה

גוש הימין-חרדים הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק יסוד, שנועדה להסדיר את מדיניות ההגירה לישראל. המהלך נועד להביך את הקואליציה, שמתקשה למצוא רוב להארכת הוראת השעה המונעת איחוד משפחות פלסטיניות

הכנסת (יונתן זינדל, פלאש 90)הכנסת (יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

חברי כנסת מגוש הימין-חרדים שבאופוזיציה הניחו היום (חמישי) על שולחן הכנסת הצעת חוק יסוד, שמטרתה להסדיר את מדיניות ההגירה הישראלית. על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), אמיר אוחנה (הליכוד), עמיחי שיקלי (ימינה), אוריאל בוסו וינון אזולאי (ש"ס), ויצחק פינדרוס (יהדות התורה).

הצעת חוק יסוד ההגירה לישראל נועדה להביך את ראש ממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד, וזאת על רקע קשיי הקואליציה להאריך את חוק האזרחות בשל התנגדות רע"מ. החוק, שהינו הוראת שעה המוארכת מדי שנה מאז 2003, נועד למנוע איחוד משפחות בין פלסטינים לבין קרוביהם בישראל.

על פי הצעת החוק, לראשונה ייקבעו בחקיקת יסוד הקווים הכלליים בנוגע לכניסה לישראל, למי יהיו נתונות הסמכויות לאסור כניסה לישראל, הדרך בה ניתן יהיה לאסור כניסה לישראל, וכן הדרך בה ניתן יהיה לשלול את אזרחותו של תושב ישראל או אזרח ישראלי.

בין סעיפי ההצעה נקבע כי אין זכאות לקבלת מעמד תושבות ארעית, תושבות קבע או אזרחות בישראל, אלא מכוח חוק; שר הפנים יקבע בתקנות, באישור ועדת הפנים, את הכללים לכניסה לישראל; אדם שאיננו אזרח או תושב ישראל לא יוכל לפנות לערכאות על מנת לקבל אישור כניסה לישראל; מדינת ישראל תרחיק מישראל את מי שנכנס למדינה בניגוד לחוק או ששוהה בישראל בניגוד לחוק, המדינה תעודד עזיבה של שוהים בלתי חוקיים, גם אם מסיבות שונות אין יכולת להרחיקם.

בנוסף מוצע, כי מדינת ישראל מוסמכת לקבוע כי כספים, מכל מקור שהוא, המגיעים לשוהה בלתי חוקי, יוחזקו, כולם או מקצתם, בנאמנות על ידי מדינת ישראל ויינתנו לשוהה הבלתי חוקי רק לאחר שיעזוב את מדינת ישראל, וכי כנסת ישראל רשאית לקבוע בחוק מקרים בהם תישלל תושבות או אזרחות ישראלית.

יוזמי ההצעה ציינו, כי "מפלגת ימינה ואיילת שקד התחייבו לקדם את חוק יסוד ההגירה במערכת הבחירות. לא ייתכן שכעת, כדי לשמר קואליציה עם גורמים אנטי-ציוניים, הממשלה תקדם הוראת שעה בשיטת הטלאי על טלאי במקום להבטיח שמדיניות ההגירה הישראלית תהיה ציונית".

"חוק היסוד נותן מענה להארכה המבוקשת, ואם יעבור – לא יהיה צורך בהוראת שעה. שקד, שנכנסה לתפקידה כשרת הפנים על קולו של מנסור עבאס ורשת ביטחון של הרשימה המשותפת, מיד נסוגה לחקיקת הוראת שעה הנשחקת שוב ושוב על ידי בתי המשפט ומאפשרת 'שיבה שקטה'".

"הגיע הזמן שתחום ההגירה בישראל יוסדר באופן רציני ויסודי. הצעת החוק זוכה לתמיכה של כל מפלגות המחנה הלאומי. השיקול הביטחוני מחייב לקדם את חוק יסוד ההגירה. מצפים מכל גורם ציוני לתמוך ולשים את ישראל לפני כל שיקול קואליציוני. יש רוב מוחלט בכנסת לעשות את השינוי ההיסטורי – זה תלוי רק בכם", סיכמו מגישי הצעת החוק.

מוקדם יותר היום, פנה שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, לראש האופוזיציה בנימין נתניהו בדרישה לפעול להעברת חוק האזרחות. "מדובר בחוק הכרחי לשמירה על ביטחון המדינה ואופיה היהודי והדמוקרטי", אמר. "יש לשים את השיקול הביטחוני מעל לכל שיקול פוליטי".

בליכוד מסרו בתגובה, כי "מי שביטחון ישראל חשוב לו לא מקים ממשלה עם רע"מ. מי שביטחון ישראל חשוב לו עושה מעשה ויוצא מהממשלה הזאת מיד". בישיבת סיעת הליכוד, שהתקיימה במצודת זאב בתל אביב, הביעו רוב הדוברים את דעתם כי יש להתנגד לחוק. עם זאת, נשמעו גם קולות אחרים, ביניהם חבר הכנסת יובל שטייניץ שטען כי התנגדות לחוק עלולה לגרום נזק גדול יותר לליכוד מאשר לקואליציה

היו"ר החדש של סיעת הליכוד, יריב לוין, וחבר הכנסת יואב גלנט הציעו להתנות את תמיכת הימין בחוק בהדחתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס מראשות ועדת הפנים. גורם בליכוד אמר כי "בצעד מופקר בנט שם את מנסור עבאס בראש ועדת הפנים שאמורה להעביר את החוק שמונע הגירה פלסטינית נרחבת לישראל, ועכשיו בחוצפה הוא מבקש מהאופוזיציה לחלץ אותו ולהעביר את החוק לוועדה אחרת. מה הוא רוצה מאיתנו – שיפטר את עבאס ויעביר את החוק".

שרת הפנים הודיעה אמש, כי תעלה בשבוע הבא להצבעה את חוק האזרחות: "אני לא מעלה על דעתי שהאופוזיציה תפגע בביטחון המדינה בשם משחקים פוליטיים", כתבה. "אני בטוחה שהם יגלו את הבגרות הנדרשת ויתמכו בחוק. אין לי ספק שראש האופוזיציה יקיים את דבריו שבענייני ביטחון ישראל 'אין אופוזיציה ואין קואליציה', בעניין הזה כולנו בחזית אחת".

לאחר הגשת הצעת החוק הנגדית מטעם גוש הימין-חרדים, עקץ יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', את שקד בתגובה שנוסחה באופן דומה לדבריה: "בשבוע הבא נעלה להצבעה את חוק ההגירה. אני לא מעלה על דעתי שהקואליציה תפגע בביטחון המדינה בשם משחקים פוליטיים. אני בטוח שהם יגלו את הבגרות הנדרשת ויתמכו בחוק. אין לי ספק שראש הקואליציה יקיים את דבריו שבענייני ביטחון ישראל 'אין אופוזיציה ואין קואליציה'. בעניין הזה כולנו בחזית אחת".

"הוראת השעה הקיימת למניעת איחוד משפחות נשענת על כרעי תרנגולת וחוררה במהלך השנים כמו גבינה שוויצרית", הוסיף סמוטריץ'. "בחסותה מתאזרחים בכל שנה אלפי פלשתינים דרך שורה של חריגים. לראשונה זה שנים יש רוב ימני מוצק בכנסת, שמאפשר חקיקת חוק יסוד הגירה ברוב גדול שישמור על הרוב היהודי ועל ביטחון ישראל. ‏אנו קוראים לכל מפלגות הימין בכנסת להתאחד סביב הצעת החוק, שהוגשה היום על ידי חברי ח"כ שמחה רוטמן ונציגי סיעות הימין, ובכך לגלות אחריות לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולשמור על ביטחונה. אפשר לחוקק את חוק יסוד ההגירה בתוך זמן קצר עוד בטרם תפקע הוראת השעה הקיימת".

תגיות:הליכודאיילת שקדחוק איחוד משפחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה