בריאות ותזונה

תסמיני סוכרת וסוכרת סמויה – תמרורי אזהרה

איך מזהים סוכרת, מהי סוכרת סמויה ואיך יודעים שהיא קיימת? כל הדברים שחשוב לדעת, לבריאות

  • ג' תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בדם. בלטינית, שם המחלה הוא Diabetes mellitus, ומשמעותו: "שתן מתוק". מדוע? מאחר שכאשר רמת הסוכר בדם עולה מעל סף מסוים, היא גוברת על כושר הספיגה שלו בכליות, וכתוצאה מכך מופרש עודף הסוכר לשתן - מצב שנקרא גליקוזוריה.  

הבעיה העיקרית בסוכרת היא חוסר יחסי או מוחלט של ההורמון אינסולין. האינסולין הוא החומר המיוצר בבלוטת הלבלב, ומופרש לדם בתגובה לעלייה ברמת הסוכר ומעודד את ריבוי וגדילת התאים, הוא זה המאפשר את מעבר הסוכר מהדם אל תאי הגוף, שם נדרש הסוכר לצורך יצירת אנרגיה לתפקוד התקין של התאים. כלומר תפקידו העיקרי של האינסולין הינו ויסות הסוכר הדם. 

 

תסמינים כלליים של סוכרת 

  • צורך תכוף בהטלת שתן - הכליות מפנות את עודף הגלוקוז מהדם, זה שבמצב רגיל היה אמור להיכנס לתאי הגוף. 

  • יובש בפה ותחושת צימאון - ההשתנה התכופה מרוקנת את הגוף מנוזלים, ולכן חולים רבים חשים תחושת יובש בפה ובגרון. 

  • רעב מוגבר וירידה במשקל אף על פי שאין שינוי בכמויות האכילה - הסוכר שהיה אמור להיכנס לתאים, מופרש בשתן. ואז הגוף לא מקבל קלוריות ודורש פחמימות נוספות - שמתפרקות לחד סוכר, אבל מופרשות בשתן. 

  • עייפות כל הזמן - הסוכר הוא בעצם החומר שמיועד להפקת אנרגיה. אם אין סוכר - אין אנרגיה. סיבה משנית לעייפות היא השתנה תכופה בלילה, שפוגעת באיכות השינה. 

  • הפרעות בתחושה וכאבים בגפיים - תחושות שונות ולא נעימות ברגליים, נימול, תחושה של הירדמות בגפיים, מחלות והפרעות בעיקר בגפיים תחתונות, כאבים בכפות הרגליים. כל התסמינים הללו נגרמים בעקבות זרימת דם גרועה. 

 

סוכרת סמויה  

סוכרת סמויה זהו מצב שבו רמות הסוכר בדם גבוהות, אך עדיין לא מגיעות לערכים לפיהם נקבעת אבחנה של סוכרת. סוכרת סמויה מעידה על סיכון מוגבר להתפתחות מחלת סוכרת מבוגרים. חשוב לדעת! זהו מצב הפיך, שבו ניתן לטפל באמצעות תזונה נכונה ופעילות גופנית מותאמים אישית למטרת איזון רמות הסוכר בדם ומניעת הפיכת הסמויה לגלויה. 

סוכרת סוג 2 נוצרת על רקע תנגודת של רקמות הגוף לאינסולין. מצב של טרום סוכרת מופיע לפני כן, ובו מתרחש תהליך התחלתי של ירידה ברגישות הרקמות לאינסולין, ועלייה הדרגתית ברמות הסוכר בדם. אצל מי שסובלים ממצב זה עולה רמת הסוכר לאחר צריכת פחמימות. ואז בבדיקות דם ניתן לראות רמות גבוהות של סוכר בדם, אך הן עדיין נחשבות נמוכות יותר מערכים שמוגדרים כערכים המאבחנים סוכרת. 

כמחצית ממי שמאובחנים כבעלי סוכרת סמויה, עלולים לחלות בסוכרת בתוך 4-5 שנים. ממחקרים שנעשו בנושא עולה כי כעשרה אחוזים מבעלי הסוכרת הסמויה יחלו בסוכרת סוג 2 כבר בשנה הראשונה לאחר גילוי הסוכרת הסמויה. הסיכון לחלות גובר בצורה משמעותית אצל אנשים שיש להם אחד או יותר מגורמי הסיכון הבאים: היסטוריה משפחתית של סוכרת, סוכרת הריונית (גם בעבר), השמנה בטנית, יתר לחץ דם, רמה גבוהה של טריגליצרידים בדם או כולסטרול גבוה. סוכרת סמויה, כאמור, מעידה על סיכון מוגבר להתפתחות מחלת סוכרת מבוגרים. 

 

הסכנה בסוכרת סמויה 

סוכרת סמויה אינה מתבטאת בתסמינים המפריעים בחיי היומיום, אך הגוף חווה הפרעות בתפקוד התקין: הוא אינו מסוגל להשתמש במאגרים של סוכר ואינסולין לשם יצירת אנרגיה כבעבר, תפקוד הלבלב נפגע והוא מתקשה בייצור כמויות אינסולין גדולות כאשר נדרש לכך. כמו כן, עלולות להופיע הפרעות בלב ובכלי הדם. 

 

תסמיני הסוכרת הסמויה 

בין התסמינים של סוכרת סמויה ניתן למנות תשישות קבועה, חוסר ריכוז, עודף משקל והשמנה בטנית. למרבית הסובלים מסוכרת סמויה יש BMI גבוה מהערך הרצוי. סימפטומים נוספים שמלווים סוכרת סמויה: דיכאון ושינויי מצב רוח. בבדיקות מעבדה מופיעה עלייה ברמות הכולסטרול והשומנים בדם, וכן לחץ דם גבוה. ניתן לאבחן סוכרת סמויה באמצעות בדיקות דם.  

סוכרת סמויה היא מצב הפיך, וזו קריאת אזהרה למי שלוקה בה – לשמור על עצמו ולשנות את אורח חייו, שכן ניתן ורצוי לטפל בה באמצעים השונים העומדים לרשותנו כמו שינוי בתזונה, ביצוע פעילות גופנית וגם חיבור למד סוכר רציף ללא דקירות, המאפשר לדעת את רמת הסוכר בדם בכל רגע נתון, וכך לאזן את רמת הסוכר בדם ולמנוע סיבוכים עתידיים מהסוכרת הגלויה. 

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת 

תגיות:סוכרתתסמיני סוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה