פרשת קרח

איך נעשה קרח עשיר כל כך? ועוד דברים לא ידועים על פרשת קרח

למה זכתה אשתו של און בן פלת, ומדוע הצמיח מטה אהרן דווקא שקדים? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת קרח

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א.     כמה עשיר היה קורח?

היו לו 300 פרדות שנושאות רק את המפתחות של האוצרות שלו (פסחים קיט ע"א).

איך הוא נהיה עשיר כל כך?

כאשר אמר פרעה שיעשו ישראל לבנים יום אחד בעבורו, כדי לראות מה כל אחד עושה ואז לחייב אותם לתת עליהם סכום הלבנים בכל יום (שמות רבה ה', י"ח). קרח, שהיה חכם, התעסק בכל היום בלבֵנה אחת, באומרו שהיה מייפה אותה לכבוד המלך. סוף דבר שמכאן ואילך הטילו על כל אחד לעשות לבנים בכל יום בכפל ממה שעשו ביום ראשון, באומרם "אם ברצונם עשו כך, בעונש יעשו בכפל". וקרח שעשה לבֵנה אחת - לא השתעבד. ומה עשה קרח? היה עושה לבֵנים בכל יום, הוא ואנשי ביתו, כל אחד כפי כחו ושומרים אותם, עד שעשו לאין מספר. וכשבאה גזירת התבן "לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים" (שמות ה', ז') וְתֹכֶן לְבֵנִים תִּתֵּנוּ (שם, י"ח), ואם לא - היו שָֹמִים את הילדים בתור לבנה בקיר. היו ישראל באים אצל קרח כדי לקנות ממנו לבנים והיה מוכר לבֵנה אחת בסך גדול, והבא אצלו היה מוכרח לתת את כל הון ביתו כדי להציל את בניו מלהשימם בבניין. סוף דבר שקיבץ כל ממון שבישראל בעושק הזה ("עיני העדה" בדיבור המתחיל 'ולע"ד' בשם מדרש).

ב.      "... וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת ..." (ט"ז, א'). מה היה שמה של אשת און בן פלת?

צללפונית.

ובזכות שהצילה את בעלה, במה היא זכתה?

שלאחר הרבה שנים היא התחתנה עם מנוח וזכתה לראות מלאך שבישר לה שהיא תלד את שמשון! ("גולל אור" של המקובל רבנו מאיר ביקייאם מגדולי חכמי איזמיר אות הצדי, ב').

ובנוסף, היא התגלגלה במיכל בת שאול, שכמו שהיא הצילה את בעלה – און (סנהדרין קט ע"ב), כך מיכל הצילה (שמואל א', י"ט, י"א-י"ז) את בעלה - דוד המלך ("גולל אור" של המקובל רבנו מאיר ביקייאם מגדולי חכמי איזמיר אות האלף, ט').

ג.      "וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (י"ז, כ"ג). מדוע מטה אהרן הצמיח דווקא שקדים?

כי השקדים הם רפואה לכעס, וזה כנגד מה שהם רגזו על משה ואהרן (הרמ"ע מפאנו במאמר תיקוני התשובה פרק כ"כ. דבריו הובאו ב"אוצר פלאות התורה").

תגיות:פרשת השבועפרשת קרח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה