נוער מתמודד

מתמודד עם ניסיונות היצר? כך תצליח לשמור על עצמך

הדרך הכי טובה להתמודד עם היצר, היא לא להגיע בכלל למצב של ניסיון. אבל מה תעשה אם בכל זאת נקלעת למצב כזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרק הקודם למדנו שהרגשות שמתעוררים בנו בגיל הנעורים הם טבעיים ונורמליים, אך עלינו לשמור על הכוחות הללו לזמן הנכון, ולא לבזבז אותם על הדמיונות שבדרך.

אז איך עושים את זה?

אחד מהפטנטים הוא: אל תיכנס למצב של ניסיון!

"רק ראיתי",

"רק שמעתי",

"רק פעם אחת"...

"רק" הוא אחד הגורמים המרכזיים לנפילה...

אף אחד לא נופל פ ת א ו ם ביום בהיר בנפילה רצינית ממש! תמיד זה מתחיל בדברים שהם "על הגבול". כאלה שיש לנו מאות תירוצים להסביר למה בעצם זה לא ממש נורא, או לא בדיוק אסור...

הרי זה ממש בקטנה. רק תסתכל על התמונה ההיא, רק שניה אחת תציץ, רק קטע קצר, רק פעם אחת, רק---- הבנת אותי. נכון?

אתה נותן לעצמך נפילה קטנה... כשאתה מתרגל, היצר מעלה הילוך ומעמיד אותך בניסיון חדש. עכשיו הוא משכנע אותך לדבר בעייתי יותר... כשאתה מנסה להתנגד, הוא מקנטר, "מה אתה עכשיו נהיה לי צדיק?! הרי כבר נכשלת! אתה יודע בדיוק מה אתה שווה... מה זה כבר משנה אם תיכשל עוד פעם?". וכך הוא גורר אותך איתו ומוריד אותך, לאט אבל בטוח, למטה למטה...

ולכן הכלל הראשון להצלחה במלחמה הוא, חד וחלק - לא להיכנס למצב של ניסיון!

זה אומר שאתה א פ י ל ו - ל א - מ ת ח י ל  "רק" לדבר / לראות / לשמוע / לעשות כל דבר שיכול לגרום לך באיזו שהיא צורה להיכנס לניסיון. אל תפתח אפילו פתח קטן!

אם אתה מכיר את עצמך, אתה ודאי יודע מה הן החולשות שלך, אילו דברים גורמים לך לרדת ברוחניות, באילו מקומות יש לך יותר ניסיונות...  מראש אל תיכנס לזה! אל תאפשר לעצמך בשום צורה לעשות משהו שיגרום לך לניסיונות.

תכניס את היצר ל"מצב שינה". כשהיצר "כבוי" ולא נמצא במקומות שיכולים "להעיר" אותו, הכל הרבה יותר פשוט! שים לעצמך גבולות שאותם לא תעבור בחיים, כללים שאתה לא מתפשר עליהם. תזכור, "אני לא נכנס למקום סכנה!".

יצר במצב כבוי זה אומר טלפון נקי וחסום, בלי גירויים ופיתויים מיותרים, זה אומר לא לשוטט במקומות בעייתיים... יצר כבוי זה אומר בחור ששומר על השטח נקי מגירויים ולא נותן "דלק" ליצר.

העיניים הם שער הלב. כשהעין רואה, הלב חומד. וברגע שהשער פרוץ, הניסיונות מתגברים, ולך נהיה קשה יותר.

"אין היצר שולט, אלא במה שעיניו רואות".

כי להסתכל זה מתסכל.

* * *

ומה עושים אם שלא מרצון נקלעת למצב בעייתי, ואתה כבר במצב של ניסיון? כדאי לך ללמוד מהטובים ביותר...

אחד המחקרים המפורסמים בעולם הוא מבחן המרשמלו. עורכי המחקר לקחו קבוצה של ילדים קטנים, והושיבו כל אחד מהם בתורו בחדר ריק. לפני כל ילד הם הניחו מרשמלו. ואם אתה לא מעודכן, מרשמלו הוא החלום של כל ילד...

החוקר נכנס לחדר, הניח את המרשמלו לפני הילד ואמר לו: "אני יוצא לכמה דקות. אם תרצה, אתה יכול לאכול את המרשמלו עכשיו. אבל אם תחכה עד שאני אחזור ולא תאכל, אתה תקבל מרשמלו נוסף". והוא יוצא לרבע שעה. רבע שעה! זה המון בשביל ילד קטן.

תוצאות המחקר היו מדהימות. רוב הילדים, או יותר מדויק – שני שליש מהילדים, בחרו לאכול את המרשמלו מיד, בלי להמתין. מבחינתם, עדיף להם לאכול מרשמלו אחד – ומיד, בלי צורך לחכות. רק שליש מהילדים הצליחו להתאפק במשך רבע שעה כדי לקבל את תוספת המרשמלו.

מי שאכל – אכל. ומי שהצליח להתאפק, הרוויח מגדל של מרשמלו, ואפילו סירופ שוקולד...

פרופ' מיטשל, שערך את המחקר, בדק מה עשו אותם ילדים שכן הצליחו להתאפק ולחכות רבע שעה, בזמן שהמתינו. איך הם הצליחו להתגבר, ולא התגרו ונכנעו ליצר?

הפרופ' הצביע על דבר מדהים. כל אותם הילדים שהתאפקו, השתמשו בטכניקה פשוטה! אפילו פשוטה מאוד: הסחת הדעת.

הם פשוט דאגו להסיח את הדעת מהמרשמלו הקורץ שעל השולחן! חלק מהילדים כיסו את העיניים בידיהם, אחרים דחפו את המרשמלו לצד השולחן, והוציאו אותו מטווח הראיה שלהם, חלקם אף עודדו את עצמם במילים מעצימות, ולחשו בשקט "אתה יכול... אתה יכול להתאפק...".

הדרך הזו הרחיקה מהם את הניסיון והקלה עליהם את ההתמודדות. הטכניקה הזו עזרה להם מאוד ביכולת להתאפק ולחכות, כדי לקבל את המרשמלו הנוסף.

פרופ' מיטשל הגיע למסקנה הנפלאה הבאה: כל מי שרוצה להיות אדם מצליחן, חייב להשתמש בנשק האיפוק. הוא חייב לפתח בעצמו את היכולת לדחות סיפוקים. והדרך הטובה ביותר היא הסחת הדעת.

כשאתה נמצא בשעת ניסיון, הפיתוי הוא עצום. לא קל בכלל לעצור ולהתגבר. לא קל באותו זמן לומר "לא". אבל כעת אתה יודע את השיטה. הדרך הטובה ביותר היא הסחת דעת, להתעלם, לסובב את הראש, לעצום את העיניים או לחשוב על משהו אחר.

מתוך הספר "הלוחם – היצר והניסיונות בגיל הנעורים", מאת הרב אברהם לשם. לרכישת הספר בהידברות שופס לחצו כאן, או חייגו 0732221250.

לרכישת הספר "הנאה לרגע – חברויות וקשרים בגיל הנעורים, לחצו כאן.

המייל של מחלקת אתגר ETGAR@HTV.CO.IL ​

הספר 'הלוחם'הספר 'הלוחם'

תגיות:התגברות על היצרנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה