חדשות בארץ

אבי הר אבן הי"ד: "אבדה גדולה למדינת ישראל"

הר אבן, שנפצע אנושות בהצתת בית מלון בעכו על ידי פורעים ערבים ונפטר אמש מפצעיו, היה המנכ"ל החמישי של סוכנות החלל הישראלית. במהלך כהונתו, שנמשכה כעשור, הוא הרחיב את קשריהן הבינלאומיים של הסוכנות ותעשיית החלל הישראלית

הר אבן, מימין אילן רמון (צילום: משרד המדע והטכנולוגיה)הר אבן, מימין אילן רמון (צילום: משרד המדע והטכנולוגיה)
אא

אבי הר אבן, שנפצע באורח אנוש בהצתת מלון האפנדי בעכו על ידי מתפרעים ערבים במהלך המהומות בעיר בחודש שעבר, הלך אמש (ראשון) לעולמו בבית החולים רמב"ם בחיפה.

הר אבן הי"ד, בן 84 במותו, היה מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית לשעבר, חתן פרס ביטחון ישראל ומבכירי תעשיית החלל בישראל. את הקריירה הביטחונית שלו הוא החל בצה"ל, במערך ההגנה האווירית בשנות ה-60. בהמשך שימש גם כראש מחלקת מחקר ופיתוח במטכ"ל וכראש אגף אמצעים מיוחדים במשרד הביטחון. לאחר שהשתחרר בדרגת אלוף-משנה, הוא מילא שורת תפקידים בתעשייה האווירית וניהל את פיתוח משגר הלוויינים שביט.

בין השנים 1995 ו-2004 כיהן הר אבן כמנכ"ל החמישי של סוכנות החלל הישראלית. במהלך כהונתו הוא הרחיב את קשריהן הבינלאומיים של הסוכנות ותעשיית החלל הישראלית. בתקופה זו נחתמו עשרות שיתופי פעולה עם סוכנויות חלל בעולם, בהן סוכנויות החלל של קנדה, גרמניה, צרפת, הודו, אוקראינה, רוסיה והולנד.

בלט במיוחד הידוק הקשרים של סוכנות החלל הישראלית עם מקבילתה האמריקנית, נאס"א. בתקופת כהונתו של הר אבן נבחר אילן רמון להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון ששוגר לחלל במעבורת קולומביה, לטיסה שממנה לא שב. הר אבן טיפל בהשתתפותו של רמון בשיגור, וריכז את המשימות עם האקדמיה והתעשייה.

אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, ספד: "אבי הר אבן היה דמות מרכזית בקידום תחום החלל בישראל, הן בתעשייה והן במערכת הביטחון. בתפקידו כמנכ"ל סוכנות החלל הישראלית קידם רבות את קשרי החוץ של הסוכנות והיה הראשון למצב אותה במרכז תעשיית החלל העולמית. הרבה בזכות פועלו של הר אבן, ישראל עד היום היא מעצמת חלל בקנה מידה עולמי".

שר המדע והטכנולוגיה, חילי טרופר, הוסיף: "כואב את לכתו של המדען אבי הר אבן, לשעבר מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית וזוכה פרס ביטחון ישראל. אבי הר אבן פעל רבות למען ביטחונה של מדינת ישראל, ואני מבקש לשלוח מכאן חיזוק למשפחה בימים לא קלים אלה. אני מאמין שכוחות הביטחון והחוק ידעו למצות את הדין עם האחראים".

פרופ' איציק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית, אמר: "אבי הר אבן היה אחד מראשוני מנהלי סוכנות החלל הישראלית, והניח את היסודות לבניין יכולות החלל הנוכחיות של ישראל. תרומתו לא תסולא בפז. אבדה גדולה למדינת ישראל. אנו משתתפים בצער המשפחה ומוסרים את תנחומינו, שלא תדעו עוד צער".

הר אבן הוא הקורבן היהודי השני בפרעות, לאחר יגאל יהושע הי"ד שנפצע באורח אנוש בהתפרעויות הערביות בלוד ונפטר כעבור מספר ימים. לאחר פרסום ההודעה על פטירתו, כתב שר האוצר ישראל כ"ץ בפייסבוק: "אבי הר אבן, יהודי בן 84, ראש סוכנות החלל הישראלית לשעבר, חתן פרס ביטחון ישראל, נשרף למוות בהצתת מלון בעכו על ידי פורעים ערבים, נאבק על חייו משך מספר שבועות והיום נפטר. יהודי נרצח בפוגרום בלב מדינת ישראל ועולם כמנהגו נוהג. מה היה קורה בעבר למיעוט יהודי שהיה מבצע לינץ' בערבי באחת המדינות השכנות? קהילה שלמה הייתה נמחקת".

"אני בעד לקרב את המתונים, אבל לטפל באגרוף ברזל בכל גורם קיצוני שמסית ופוגע", הצהיר כ"ץ. "יש להשליט חוק וסדר. מאסרים ממושכים, הוצאה מחוץ לחוק של כל קבוצה חתרנית ומסיתה, כפי שעשינו לתנועה האסלאמית הצפונית, ושלילת אזרחות וגירוש במידה ויידרש. אסור שנחזור לימים רחוקים שיהודים לא חשו ביטחון להתהלך בארץ. מדינה חייבת להגן על אזרחיה בכל עת ובכל מקום".

שר הביטחון בני גנץ מסר: "שמעתי בצער רב על מותו של אבי הר אבן, חתן פרס ביטחון ישראל, מנהל סוכנות החלל לשעבר ומי שתרם רבות לביטחון ישראל בדרכים שחלקן לעולם לא יסופרו. אבי, שנפגע במהומות בעכו ומת מפצעיו, היה גיבור ישראל. כשנעניק את הפרס לזוכים השנה נזכור אותו ואת תרומתו".

תגיות:עכוערביםהתפרעויותאבי הר אבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה