פרשת שלח

מדוע ברך משה את יהושע ולא את כלב? ועוד דברים לא ידועים על פרשת שלח

על מה התנבאו אלדד ומידד, ומדוע ביקש יהושוע לכלוא אותם? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם 7 פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת בהעלתך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א. "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם" (י"ג, ב'). מה רמוז במילה: "שְׁלַח"?

שבשנת ג' אלפים וְשל"ח שנים יחרב בית המקדש ובני ישראל יצאו לגלות (בעל הטורים).

ב. ואיזה דבר טוב יצא למשה משליחת המרגלים ומחטאם?

בזכות זה זכה לחיות עוד 40 שנה (כלי יקר)!

ג. מדוע ישראל ביקשו לשלוח מרגלים?

הם אמרו: "ענני הכבוד נמצאים לפנינו, אבל כשנכנס לארץ ישראל - העננים לא יכנסו עמנו, לכן אנחנו צריכים מרגלים שיתורו לנו את הארץ" (מדרש תנאים על דברים א', כ"ב).

ד. "שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם" (י"ג, ב'). מדוע נקט ה' יתברך דווקא בלשון "יָתֻרוּ"?

ה' רמז לו שאם תרצה תשלח אִיתם גם את יתרו, כי משה כבר אמר לו (י', ל"א): "וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם" (רבנו אפרים על התורה).

ה. "אֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שָׁלַח מֹשֶׁה לָתוּר אֶת הָאָרֶץ וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ" (י"ג, ט"ז).מדוע משה בירך רק את יהושע ולא את כלב?

1) כיוון ששאר המרגלים ראו שיכנסו לארץ ולא יהיו נשיאים (זוהר חלק ג' דף קנ"ח עמוד א') אלא תחת מנהיגותו של יהושע, ולדעתם הם גדולים ממנו, ולכן העדיפו להישאר במדבר תחת משה. ואילו אצל יהושע שהיה עניו (תרגום יונתן) היה חשש שירצה להישאר במדבר, כדי שלא יצטרך הוא להיות המנהיג במקום משה. ולכן משה בירך אותו שינצל מעצה כשלהם להישאר במדבר, אבל אצל כלב היתה רוח אחרת (י"ד, כ"ד), שלא היתה לו רוח גבוהה כמוהם אלא ענווה ולכן הוא עשה את רצון ה' (כתב סופר).

2)  משום שהוא חשש שיהרגו אותו (חיד"א, "חומת אנך" אות ב').

ו.  לאחר חטא המרגלים נגזר על דור המדבר למות במדבר ולא להיכנס לארץ ישראלחוץ מיהושע וכלב. האם היו עוד אנשים שיצאו ממצרים ונכנסו לארץ ישראל?

כן! יאיר בן מנשה, סרח בת אשר, כל מי שהיה מתחת לגיל 20 או מעל גיל 60, כל שבט לוי, כל הנשים (במדבר רבה כ"א, י'), כחמשה עשר אלף איש שלא מתו בט' באב בשנה האחרונה במדבר (בבא בתרה קכא ע"ב), ופנחס - הוא אליהו (פרושי התורה לרבי חיים פלטיאל בפרשת פינחס).

ז. "וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (י"ג, ל').

מדוע יהושע לא התחיל לדבר, אלא רק כלב השתיק את העם ודיבר?

יהושע התחיל לדבר, אך מיד השתיקו אותו העם ואמרו שכיוון שאין לו בנים להכניס לארץ, הוא לא חושש אם יחיה או ימות. אז יהושע שתק, וכלב השתיק את העם והתחיל לדבר (סוטה לה ע"א).

תגיות:פרשת שלחהרב יעקב מעברי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה