כתבות מגזין

הוריה של אלטע הקטנה: "שעון החול אוזל, חייבים להציל את הילדה שלנו"

בית חולים באנגליה מתעקש לנתק את אלטע פיקסלר ממכשירי ההנשמה ובכך לגרום למותה, הוריה מנסים להילחם, אך בבית המשפט כבר קבעו תאריך. "אנו במרוץ נגד הזמן, רוצים להביא אותה לארץ", אומרים בני המשפחה המודאגים

אא

ילדה ישראלית בת שנתיים וחצי בשם אלטע פיקסלר, מצליחה לטלטל בימים אלו את הקהילה היהודית באנגליה, וכך גם את מערכת המשפט במדינה. הילדה המאושפזת בבית חולים  כבר מהיום בו נולדה, מחוברת למכשירי הנשמה והזנה, אלא שלאחרונה הודיעו הרופאים על כך שבכוונתם לנתקה מהמכשירים, ובמילים אחרות – לגרום למותה.

 

מלחמה על החיים

מדובר בסיפור כאוב מאוד. הוריה של אלטע – אברהם וחיה פיקסלר, הגיעו לאנגליה לפני שנים ספורות. "בתנו נולדה כאן, לפני שנתיים וחצי", מספר אברהם פיקסלר. "בלידתה היא סבלה מחוסר בחמצן, וכך נוצר אצלה נזק מוחי בלתי הפיך. מיד לאחר מכן חיברו אותה למכשיר הנשמה. כבר אז הציע הרופא לנתק אותה, אך כמובן שלא היינו מוכנים אפילו לחשוב על הכיוון. מאז היא מאושפזת בבית החולים. מצבה לא השתפר, אבל הוא גם לא הפך לגרוע יותר. מידי יום אשתי ואני מגיעים אליה ונמצאים איתה, נקרעים בין הבית, העבודה וכל יתר הצרכים. המצב לא פשוט בכלל, אבל אנו מנסים לחזק זה את זה ולקוות שיבואו ימים טובים יותר".

אלא שכעת נוספה להתמודדות גם מלחמה של ממש – על חייה של אלטע הקטנה. "בתקופה האחרונה העבירו את בתנו למחלקה אחרת בבית החולים, שם עדכנו אותנו הרופאים שהם לא חושבים ש'שווה להשקיע בחייה', ולכן הם דורשים לנתק אותה מהמכשירים".

קולו של פיקסלר רועד כשהוא אומר את הדברים. "הרופאים הסבירו לנו שהם 'מרחמים' עליה ואינם מוכנים לשאת על עצמם את הסבל שלה. הבהרנו להם שאנו מוכנים להוציא אותה מבית החולים ולגדל אותה בעצמנו בבית. אמרנו גם שאם זה לא יתאפשר, נוכל להעבירה לארץ, שכן אנחנו אזרחים ישראליים, ונאשפז אותה במוסד שיקומי כלשהו".

ההורים לא רק דיברו, אלא גם יצרו קשר עם בית החולים הדסה שהסכים לאשפז את אלטע מיד לאחר בואה לארץ, וגם קיבלו אישור מבית החולים הרצוג להעביר אותה למחלקת הילדים, לאחר שהמצב יתייצב. אלא שבבית החולים באנגליה המשיכו להתעקש על ניתוק מהמכשירים, כאשר ברור שאלטע לא תשרוד לאחר מכן.

אבל המלחמה היא לא רק מול הרופאים, שכן כפי שמסביר פיקסלר, באנגליה נהוג שכאשר ההורים אינם מקבלים את דעת הרופאים, פונים הרופאים אל בית המשפט שיכריח אותם לעשות זאת. "לצערי, מערכת המשפט כאן חילונית, ואין פה שום ערך לחיי אדם. השופט קבע שגם אם אנחנו כהורים מתנגדים, יש לרופאים את הסמכות לנתק את הילדה. ניסינו להעיר את תשומת לבו לכך שבתנו היא יהודייה, בת למשפחה חרדית, כך שניתוק מהמכשירים הוא בניגוד מוחלט לדת שלה. אבל התגובה שלו הייתה: 'מי החליט בכלל שהיא דתייה? שאלתם אותה אם היא רוצה? היא מבינה בכלל?' והוא גם קבע תאריך – 8 ביוני – יום שלישי הקרוב, שאם עד אז לא נגיש ערעור, אלטע תנותק".

פיקסלר עוצר את דיבורו וקולו נשנק. "גם הגשת ערעור במצב הזה היא כמעט בלתי אפשרית", הוא מוסיף, "כי באנגליה, כאשר השופט מחליט, אין שום דרך לערער על דעתו, אלא אם כן הוא בעצמו מסכים לקבל את הערעור. זה מאוד מורכב, היו בעבר מקרים דומים בהם נלחמו דווקא על חייהם של ילדים נוצריים. המאבקים לא צלחו, והם נותקו מהמכשירים ומתו כעבור מספר ימים".

 

המערכה הישראלית

בימים אלו מנסה משפחת פיקסלר להפעיל את הלחץ דווקא מכיוון ישראל. "אשתי ואני ילידי הארץ", מסביר פיקסלר, "אנחנו אזרחי ישראל וכך גם בתנו. אין לנו דרך אמתית להתמודד מול השלטונות באנגליה, אבל אנו מאמינים שאם מדינת ישראל תפעיל לחץ, זה בוודאי יוכל להשפיע. אנחנו לא מבקשים שהרופאים באנגליה יטפלו בילדה, גם לא שיוציאו עליה כסף. בסך הכל שיאפשרו לנו לשחרר אותה מבית החולים ולהעביר אותה לארץ".

בנימה אישית מוסיף פיקסלר שעוברים עליהם ימים לא קלים בכלל. "אנחנו דואגים מאוד לבתנו, וגם לא קל לנו עם הכותרות שנעשות עלינו, כי אנחנו לא אנשי פרסום. אבל כעת הדבר היחיד שמעניין אותנו הוא להציל את חייה של אלטע, זה כל מה שאנו מבקשים". הוא גם מוסיף כי הסיפור שלהם הפך למדובר בכל רחבי אנגליה. "אנו מרגישים שיש בכך קידוש השם גדול מאוד, וזה משהו שמעודד אותנו".

בארץ, כפי שניתן לראות, ישנם לא מעט גופים שמנסים לעזור למשפחה,  מתוך הבנה שמדובר במרוץ נגד הזמן. אחד מהם הוא ח"כ ישראל אייכלר שאומר בתגובה: "פנינו לשר הבריאות וליועץ המשפטי לממשלה. נעשים מאמצים משפטיים בינלאומיים כדי להשאיר את הילדה בחיים ולהביא אותה ארצה. מבחינתנו אם תמומש חלילה פסיקת בית המשפט, זהו רצח לכל דבר.

אייכלר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)אייכלר, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"ביקשנו להביא את הילדה לארץ כי כאן החוק לא מאפשר עוולה כזו. אני מזכיר שהילדה היא גם ישראלית, יש לה דרכון ישראלי. לתדהמתנו בית המשפט לא אפשר, בטענה שבארץ לא יקיימו את הפסיקה שנתן. הבריטים יודעים שבארץ החוק בעניין הזה שונה מהחוק האנגלי.

"הזמן קצר והמלאכה מרובה. אני מקווה ומתפלל שבעזרת השם המאמצים יישאו פרי ואכן נצליח להביא אותה לארץ. אם יש מושג של הצלת חיים במובן הכי פשוט של המילה - זה פה. מדובר בילדה שחיה ואסור להרוג אותה".

מדוברות משרד החוץ נמסר: "אם בני המשפחה יפנו למשרד החוץ, נבחן אם וכיצד נוכל לסייע על בסיס הומניטרי".

ברבנות הראשית הגיבו: "סב הילדה פנה לרבנות הבוקר והנושא בטיפול בדחיפות וברגישות המרבית".

תגיות:אנגליהבית החוליםהצלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה