פיתוח האישיות

הנרקיס וסביבתו: סוגי נרקיסיסטים נפוצים

ישנם סוגים שונים של נרקיסיסטים. חשוב להכיר אותם, ואת קווי האופי הבסיסיים אשר מאפיינים אותם. כתבה ראשונה בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בהמשך לכתבות הקודמות, נתחיל להכיר את סוגי הנרקיסיסטיים הנפוצים. זכרו - נשים וגברים אותו דבר.

אני רוצה להדגיש כי המידע שניתן כאן הוא לידע כללי בלבד, ועל מנת לתת לכם קצת כלים לזיהוי, להדלקת נורה אדומהץ אך בשום פנים ואופן אין מדובר באבחון.

המידע הזה חשוב מאד, מפני שאחד המאפיינים הבולטים של התופעה של אנשים עם קווים נרקיסיסטיים, הוא האופן הסמוי בו הם מתנהלים ומייצרים שליטה וכוחנות על האחר.

אם יש לכם אפילו חשד, עד שתבררו יותר לעומק עם אנשי מקצוע מומחים לנושא, לפחות תדעו לנהוג במשנה זהירות ותשמרו על עצמכם או על ילדיכם.

ראשית, כדאי להכיר את המאפיינים המרכזיים. לא מספיק אם יש מאפיין אחד או שניים - אצל כל איש או אישה בעלי קווים נרקיסיסטיים נמצא מספר מאפיינים מתוך הרשימה:

  • קושי בוויסות עצמי
  • שימוש במניפולציות על מנת לשלוט
  • כוחנות בווריאציות שונות
  • תחושת גרנדיוזיות
  • קושי ביצירת אינטימיות
  • קושי וליקוי באמפתיה
  • ריכוזיות
  • תחושת ריק פנימי
  • התנשאות על האחר
  • קושי בהתבוננות פנימית ובתובנה עצמית
  • הכחשה, פרפקציוניזם, בושה ושליטה
  • צמצום והקטנת האחר והשונה
  • קושי רב בקבלת ביקורת

 

הקלאסי, המוחצן (overt):

אדם עם תחושת גרנדיוזיות, תחושה שהוא אדיר ומופלא מכולם, מרשים, כריזמטי, שאפתן בעיקר בתחומים מוחצנים. תחומים שנחשבים בחברה שלו; כגון מוחצנות של "תלמיד חכם", "אישה טובה" (דבר שיכול להתפרש לכל מיני כיוונים), "מצליח בקריירה" ועוד. מדבר לעניין וחריף, תחרותי מאד, ייתכן אף שמאד מצליח בעסקיו, דורסני, מתנשא, מקטין אחרים, מנהל אחרים כולל במשפחתו ונראה טוב בדרך כלל. בקיצור הוא יכול להיות אדם מאד מרשים ונחמד כביכול עד שזה מגיע לפסים אישיים יותר, שם יצוצו עיקר הבעיות.

אם הוא מנהל מצליח אז נראה את הבעיות כבר ביחס שלו לעובדים, מפני שאינו נוהג באמת לעבוד עם צוות או בשיתוף פעולה.

 

המופנם (covert)

כלפי חוץ עשוי להיראות ממוצע מאד, לאו דווקא נראה טוב או כריזמטי, בעל תחושה מופנמת של גרנדיוזיות, כלומר תחושה פנימית שהוא מרכז העולם, והצרות שלו, או הקיום שלו, הכי חשוב. לדוגמה, גבר או אישה שיושבים כאילו בשקט, כאילו ביישנים ו"עדינים", ובאמצעות הביישנות הזו הם מושכים תשומת לב אליהם, כשהכל בעצם בסופו של דבר מסתכם בהם.

הביישנות משמשת ככלי להשגת תשומת לב או דברים לעצמו, "רק את/ה תוכל להבין אותי". עוד מניפולציה, יכול לעשות גם דברים מסוכנים ונכלוליים, מפעיל את הסביבה בקרבנות שלו, כאילו הוא פגיע ועדין. לא תראו אותו באמת מושיט עזרה, אלא רק אם יש לו אינטרס לעניין.

 

הממאיר (malignant)

הסוג המסוכן ביותר. רוב פעולותיו סמויות, גרנדיוזי, מרמה הרבה, לא בוחל בשום דבר, אין באמת חוק או כללים שהוא כפוף אליהם. בעל יכולת מניפולטיבית גדולה להניע אנשים לעשות דברים שחוצים את גבולות עצמם באופן שלילי, לדוגמה, עבירות קלות על החוק, או שכנוע שלכם שהנה חֶברה זו וזו עושקת את כולם, אז גם אתם תעשקו חזרה ותרמו "קצת", או האמרה הידועה "כולם עושים את זה", אף על פי שזה לא נכון.

יודע לתרץ ולעשות כאילו יש רציונל מאחורי הפעולות הלא ישרות שלו, והוא יודע את זה, הוא לא עושה זאת בתמימות! לא עושה זאת מחוסר הבנה שהוא מתנהג בצורה מופרעת!

נמצא אצלם נטייה לסטיות שונות, ללא שום מצפון או אמפטיה, מבחוץ יכול להראות ממש מתוק, תמים, "בייבי פייס". אין לזה קשר למופרעות הממארת הפנימית.

נראה כי הדברים מתארים אישיות פסיכופטית, ואכן, הרבה מהדברים דומים לאישיות פסיכופטית אך כמובן זכרו שהדברים צריכים להיאמר בזהירות, כי הכל תלוי בעוצמות ותדירות.

ההבדל המרכזי בין נרקיסיסט ממאיר לפסיכופת, הוא שהנרקיסיסט מסוגל לפתח דיכאון ואף להרגיש בושה. חלילה, לא בושה במעשיו, לא בושה שהכאיב כל כך לאחרים, אלא בושה שתפסו אותו. ואילו הפסיכופת, לא ירגיש דבר.

דברים אלו אינם פשוטים, ועליכם לשים לב ולהתייעץ עם אנשי מקצוע. הדבר החשוב הוא שאם יש לכם חשד, אף על פי שאתם דנים לכף זכות, תבדקו ותתייעצו לפני שאתם נוקטים עמדה, גם כזו שדנה לכף זכות, זאת מפני שהסכנה היא לדון לכף זכות משהו רע, וכתוצאה מכך לאפשר ולסייע לפתולוגיה להמשיך ולגדול, להמשיך ולפגוע.

בכתבה הבאה בע"ה נמשיך לתאר סוגים נוספים.

ד"ר עדה מיכל ויינשטיין היא מטפלת מוסמכת בפסיכודרמה, מתמחה בנרקיסיזם ועובדת, בין השאר, עם נפגעי נרקיסיסטים.

תגיות:נרקיסיזםפיתוח האישיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה