חדשות בארץ

הוועדה המסדרת אישרה: תקודם ההצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון

הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק של יש עתיד להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון. במהלך הדיון הסוער הורחקו חברי כנסת מגוש נתניהו על ידי יו"ר הוועדה, חברת הכנסת קארין אלהרר. חבר הכנסת יעקב אשר, שדרישתו להקים ועדת חקירה ציבורית נדחתה, האשים את יש עתיד ב"בריונות דיקטטורית"

בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הוועדה המסדרת בראשות חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) התכנסה היום (שני) לדון בפטור מחובת הנחה לשורה של הצעות חוק. לאחר דיון סוער, אושר פטור מחובת הנחה להצעת החוק של יש עתיד להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון. הפטור מאפשר לקדם את החוק באופן מיידי ללא צורך בהמתנה של 45 ימים. 

19 חברי כנסת, ובהם שני חברי ימינה, תמכו בהצעה מול 13 מתנגדים מגוש המפלגות התומכות בראש הממשלה בנימין נתניהו. בגוש נתניהו תבעו להעלות לדיון הצעות חוק שהגיש חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) להקמת ועדת חקירה ציבורית לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים, אולם אלהרר דחתה את הדרישה. במהלך הדיון הורחקו מספר חברי כנסת מגוש נתניהו, לאחר שמחו על האופן בו אלהרר מנהלת את הישיבה.

הדיון וההצבעה נערכו תוך הפרעות רבות, חילופי דברים סוערים ורעש גדול. עם ההכרזה של אלהרר על הצבעה בנושא, יצאו חברי גוש נתניהו מהאולם במחאה על שלחלקם לא ניתנה זכות דיבור. ההצבעה הופסקה, ובעקבות הנחיית היועצת המשפטית של הוועדה העניקה אלהרר לחברי הכנסת שנרשמו לדיון את האפשרות להביע את עמדתם. 

לאחר ההצבעה אמר אשר, כי "יש עתיד מתעטפת בצדקנות מעושה כביכול היא דואגת להרוגי אסון מירון. בבריונות דיקטטורית חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה לאסון מירון ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי, בושה וחרפה".

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הסביר כי התנגדותו לחוק של יש עתיד נובעת מהעובדה שבראש הוועדה המוצעת יעמוד שופט: "מי שתמנה אותו ואת יתר חברי הוועדה היא נשיאת בית המשפט העליון, ומה לעשות שאין לי אמון במערכת המשפט ואני לא מוכן לחזק אותה ולתת לה סמכויות לנהל כאן עוד ועוד תחומי חיים. אני לא סומך על שיקול הדעת של המערכת הזו, על יושרתה, על מקצועיותה ועל ערכיה. אני לא מוכן ששופט פרוגרסיבי יקבע פתאום שאסור לקיים אירועים במירון תוך הפרדה בין גברים לנשים, ועוד ועוד".

סמוטריץ' הבהיר, כי יפעל להקמת ועדת חקירה שיוענקו לה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית: "ועדת חקירה אמיתית וללא טיוח, שתבחן לעומק את הגורמים לאסון, תבוא חשבון עם האחראים לו – אישית או מערכתית –  ותמליץ על הצעדים הנדרשים למניעת הישנות אסונות נוראיים כאלה, במירון ובכלל".

"סיכמתי בלילה עם הליכוד שנביא בהקדם הצעה מוסכמת להקמת ועדת חקירה אמיתית עם שיניים, לא כזו שחבריה יהיו החתול ששומר על השמנת. ועדה של מומחים אובייקטיביים בתחומי הבטיחות, ההנדסה, הניהול, השיטור וכו'. ועדה שיהיו לה כל הסמכויות של ועדת חקירה ממלכתית. היא תוכל לזמן עדים בכפייה, לחקור אותם באזהרה, להמליץ המלצות אישיות נגד האחראים ולגבש מענה עתידי. אבל היא לא תנוהל על ידי השופטים אלא על ידינו", כך סמוטריץ'.

לאחר ההצבעה בוועדה המסדרת, פנו יו"ר סיעת יהדות התורה, יצחק פינדרוס, וחברו לסיעה יעקב טסלר, במכתב לראש הממשלה בו דרשו להקים עוד היום ועדת חקירה לבדיקת אסון מירון. "בהחלטת הגוש הצבענו היום נגד הצעת יש עתיד על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אסון מירון", כתבו. "הצבעה זו כחלק מגוש הליכוד והמפלגות החרדיות הייתה בניגוד לצו המצפון וללב שותת הדם, נוכח האסון הנורא בו קיפחו את חייהם 45 קורבנות. שאלות המשפחות השכולות ותהיות הציבור העולות מאליהן דורשות בדיקה וחקירה, ללא טיוח וללא משוא פנים".

"אנא מנע דיונים מיותרים בכנסת והפיכת הקמת הוועדה לכלי ניגוח פוליטי. הבא עוד היום החלטה על הקמת ועדה לפי חוק ועדות חקירה, שתבחן את הטעון חקירה ותבדוק את הטעון תיקון, למען הסדרת המקום מבחינה הלכתית, הנדסית ובטיחותית, תוך התייחסות ורגישות לקדושת האתר ולחשיבותו. לצד זאת ולצד שאר פעולות החקירה הנדרשות, צריכה לבוא באופן מיידי החלטה ממשלה על לקיחת אחריות ממשלתית על אתר ציון הרשב"י במירון לאלתר".

תגיות:ועדת חקירההוועדה המסדרתאסון מירון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה