זוגיות ושלום בית

מה עדיף - שלום בית או שיעור תורה?

הנכון והחובה הוא להמציא ולספק זמן לקיום שניהם. ההקפדה שלא לאחר לשיעור התורה מידי יום, לא חייבת להתפרש כבריחה מן הבית

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אני עובד רוב שעות היום מחוץ לבית, חוזר הביתה לקראת שעות הערב המוקדמות, ולאחר מכן מיד הולך לבית הכנסת כדי לא לאחר לשיעור התורה הקבוע שלי. כעבור שעה אני חוזר הביתה עייף ויגע, וכך חוזר חלילה מידי יום ביומו. אשתי תמיד מתלוננת בפני: "שיעור התורה שלך חשוב לך יותר ממני, אתה מגיע בקביעות ובהתמדה לשיעור התורה, ואילו לפנות זמן עבורי אינך יכול?!". שאלתי היא: האם לבטל את שיעור התורה כדי להיות איתה בבית משום שלום בית, או לא לוותר על שיעור התורה? מה עדיף על מה?

* * *

השאלה הוצגה מתוך הנחה ברורה ששני הדברים סותרים, ולא ניתן לקיים את שניהם, כלומר ההקפדה על השתתפות בשיעור תורה מידי יום, סותרת את החובה והאפשרות להקדיש זמן עבור בת הזוג.

ניתן לקבוע חד משמעית שההיפך הוא הנכון! כי הנכון והחובה הוא להמציא ולספק זמן לקיום שניהם. ההקפדה שלא לאחר לשיעור התורה מידי יום, לא חייבת להתפרש כבריחה מן הבית, אלא כמעשה גדול ונשגב, שהבעל הולך לשיעור תורה בשעה קבועה, ומתחבר אל הלימוד.

ראשית יש לדעת, שהצורך העיקרי של האישה הוא לשוחח עם בעלה, אפילו לשם שיחה בלבד, כדי שתקבל "אישור" שבעלה מחובר אליה. ע"פ רוב, האישה היא זו שיוזמת שיחה עם בעלה, ע"י שהיא פונה אליו בשאלה כלשהי, או בסיפור שנראה לה מעניין, ומנסה לגרור אותו לנהל עמה דו-שיח.

לכן אדם שרוצה להיטיב לעצמו ולרעייתו, גם כשהוא עסוק - יפנה את ראשו לעברה ויענה לשאלותיה, ויקשיב לסיפוריה בסבלנות רבה, כדי לגרום לה לתחושה של חיבור. ואם יותר ישכיל הבעל, נכון שייגש הוא אל רעייתו וישוחח עמה מעט, לפני שרוצה להתעסק באיזה דבר, או לפני שמתכוון לצאת מן הבית למספר שעות. כי כאשר הבעל פותח בשיחה עם רעייתו מיוזמתו, הרי זה מהווה עבורה הוכחה מוצקה שאכפת לו ממנה, וזה יספיק לה כדי להרוות את רגשותיה.

רק לאחר חיבור שכזה, האישה תרגיש שהיא שותפה מלאה לנשגבות שלו, בכך שהיא מעריכה, מעודדת ומסייעת לבעלה להתחבר לתורה. וכמו שהגמרא (ברכות יז) אומרת: "נשים זוכות לחיי העולם הבא, במה שהן מביאות את בניהן לרבן ללמוד תורה, ושממתינות לבעליהן מבית המדרש". ורש"י מוסיף: "ונותנות להם רשות ללכת וללמוד תורה בעיר אחרת". וללא ספק האישה לא תראה את ההקפדה של בעלה ללכת לשיעור תורה, כבריחה מהבית.

על כן, יש להקפיד בכל יום ויום ליזום שיחת איכות בין בני הזוג, על החוויות - בין אם הן שליליות או חיוביות, ולנסות להקשיב ולבנות מערכת יחסים בונה ותקינה. וודאי לא לשכוח את המחמאות וההעצמה, אפילו בדברים הקטנים, בכדי שיאפשרו לבני הזוג להרגיש את השייכות אחד עם השני, ובכך לזכות שתשכון השכינה בתוך הבית.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה" Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שיעור תורהשלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה