הורים וילדים

שוהים במרחב המוגן? את ה-20 הטיפים המומלצים הללו אסור לכם להחמיץ

נמצאים במרחבים המוגנים, או בבית בקרבתם? החרדה משתקת אתכם? מה אומרים לילדים? ליקטנו עבורכם מבחר טיפים מנצחים להתמודדות אמיצה ומלאת אמונה

  • א' סיון התשפ"א
(צילום: דוד כהן / פלאש 90)(צילום: דוד כהן / פלאש 90)
אא

1. שדרו יציבות לילדים, ותנו להם אי של ביטחון ויציבות בתוך האזעקות, היירוטים, הנפילות והחרדות.

2. למדו את הילדים מה עליהם לעשות בזמן אזעקה. כאשר ילד יודע בבירור מה עליו לעשות – הדבר משרה עליו רגיעה. וודאו שהילדים מכירים וזוכרים את ההנחיות, יודעים היכן המרחב המוגן, יודעים כיצד עליהם לפעול כאשר הם מחוץ לבית  ומתרגלים איתם כניסה למרחב המוגן בהתאם לזמן הקיים באזורכם.

3. הקרינו ביטחון. הסבירו לילדים שיש אנשים מנוסים שתפקידם לטפל במצב, וצריך סבלנות, והמצב יירגע. רוב הילדים פוחדים מהאזעקה. הסבירו להם שהאזעקה לא מפחידה אלא חיובית: היא נועדה לשמור עלינו. היא נשמעת חזק כי תפקידה לוודא שאנו עוזבים את כל מה שאנו עושים באותו רגע - ונכנסים למרחב המוגן.

4. הכינו יחד עם הילדים את החדר המוגן. שאלו: "מה אתם רוצים שיהיה בחדר המוגן?", והכניס איתם יחד לשם ספרים, משחקים, ממתקים מיוחדים, מוזיקה, דפי צביעה ויצירה.

5. השתדלו לשמור על שגרה כמה שניתן, בתוספת גמישות. זכרו ששמירת השגרה מקנה ביטחון ורוגע.

6. תנו לגיטימציה לשאלות ורגשות. הקשיבו להם בסבלנות, ונסו למצוא פתרון. העניקו נורמליזציה לרגשות, ובטאו במילים שנורמלי והגיוני לפחד במצב זה.

7. למדו ספר קודש. בחרו את אחד מספרי הקודש שעמנו בורך בו, ולמדו אותם, כל יום קצת, אפשר עם הילדים ואפשר לבד. הנה כמה הצעות: קיצור שולחן ערוך, שמירת הלשון, שמירת שבת, משנה ברורה, חובות הלבבות, מסילת ישרים, אורחות צדיקים, תומר דבורה, תניא, ליקוטי מוהר”ן. נצלו את האש במדינה - לאש התורה והאמונה.

לחצו כאן לעשרות רעיונות לתעסוקה ביתית מדליקה

8. הומור. מלחמה זה לא בדיחה, אך הבה ננסה לנצל את השהות במרחבים המוגנים לזמן משפחתי נעים. אולי משחק משותף של כל הילדים? הצגות? לספר לילדים סיפורי צדיקים? נסו לעשות משהו נחמד בתוך החדר, ולא לשבת מכווצים, דבוקים לחדשות וכוססים ציפורניים. חשוב לזכור שכאשר אדם מחייך או צוחק – מופרשים מהמוח חומרים מרגיעים. זה עיקר תפקידינו עכשיו: להתאמץ להשרות אווירה רגועה ונעימה בבית, לא להתרגז, לא לכעוס, אלא להכיל את הנפשות הקטנות, ואף את הנערים הגדולים, לדאוג ולהתאמץ שהבית יהיה חממה של שמחה – חממה מוגנת המחדירה אמונה ושלווה.

כמה ניסים קורים בישראל מדי שנה?

צפו בגלרית תמונות מזירות הנפילה

9. ספרו לילדים על המלחמות שהיו כשאנו, הוריהם, היינו ילדים. ילדים אוהבים מאוד לשמוע את חוויות הילדות של אבא ואמא, וכך ניתן להשתיל הומור, כיף,  משפחתיות, ולהדגיש את המסר המרגיע: בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו, והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם. כי אף אחד בעולם לא יכול על עם ישראל.

10. סייעו לילדים לבנות חוסן נפשי על ידי תחושת מסוגלות. מה אני מסוגל לעשות? אני מאוד מפחד. מה אני יכול לעשות כדי להרגיע את עצמי? אולי אשיר? אולי מוזיקה? אולי אעשה תרגיל נשימה שעוזר להירגע? ככל שאדם יודע מה הוא יכול לעשות ומה תפקידו - הוא בעל חוסן נפשי. למדו את הילדים במה הם טובים, מה הם יכולים לעשות, ואפשרו להם לעשות זאת. לדוגמה, ילד שאוהב לשמוע מוזיקה – תדאגו שיהיה מוזיקה בחדר, ותנו לו לשמוע מוזיקה. גם על ההורים לדעת איך להירגע. על ידי כדור הרגעה? או על ידי נשימות? חשוב שכל אחד יכיר את היכולות שלו, ואיך הוא יכול להרגיע את עצמו.

11. שתפו במידע, אך היזהרו מחשיפה מוגזמת. דברו ברור על המצב: "יש ירי טילים לעבר ערי הדרום והמרכז, מערכת כיפת ברזל מנטרלת את רובם, אנחנו במרחב מוגן, ה' איתנו, אוהב אותנו ושומר עלינו". כאשר הילד יודע מה המצב, הוא אינו נכנס לפחדים ודמיונות, והוא נרגע מעט.

12. הקפידו שהמידע יהיה מותאם לגיל. אל תראו סרטונים ותמונות. גם ילדים שביום יום צופים בתקשורת, בימים אלו הפחיתו עד למינימום את הצפיה בחדשות.

13. תינוקות של בית רבן. במסכת שבת אמרו רבותינו כי אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן, כלומר: הבל הפה היוצא מפיותיהם של תינוקות של בית רבן הוא השמירה הגדולה ביותר שלא יבוא המשחית לחדרי ישראל. על כן היו יצירתיים, היכנסו לראש של ילדיכם וחשבו איך אפשר להרבות את לימוד התורה שלהם. אולי מבצע משניות? לימוד פרק יומי? לימוד משותף עם ההורה? מבצע נושא פרסים? סומכים עליכם שתמצאו את הדרך להרבות את לימוד התורה שיגן על כולנו.

14. עודדו את הילדים להתפלל ולומר תהילים לשמירה על עם ישראל ולהגנה על כוחות הביטחון, והדגישו להם שבכך הם מושיטים את העזרה הכי טובה לעם ישראל. תלו במרחב המוגן לוח, ועל כל פרק תהילים / ברכה בקול / אמן / פרק משניות - הדביקו מדבקה, להמחשת ההספקים

15. אל תשקעו ברגשות. אחרי מתן הלגיטימציה לרגשות הפחד, להסיח את הדעת לפעילויות – משחקים, פרויקטים משפחתיים, סידור ארונות, מיון אלבומים, תפילות ותהילים.

16. שדרו לילדים הרבה תמיכה, חום ואהבה ואמונה גדולה בקב"ה שוודאי ירחם על עמו ישראל וישמור עלינו.

17. תנו לילד תפקיד בעל חשיבות, שירגיש שהוא שולט במצב ויש לו חשיבות. למשל: "תוודא שיש בקבוק שתיה וכוסות במרחב המוגן", "אם יש אזעקה – אתה אחראי על X ויורד איתו למקלט", "תארגן שקית עם ממתקים ושים במרחב המוגן". גם במרחב המוגן טוב שיהיו לילד תפקידים, כמו: לשחק עם התינוקת, לצייר עם האח הקטן, או להתקשר לסבא וסבתא ולעדכן שהכל בסדר. ידוע כי מתן תפקידים לילדים מעצים את תחושת השליטה וחיוני לבניית החוסן שלהם.

18. דברו עם בורא עולם. אם עד היום התחמקנו והיו לנו אלפי תירוצים ועיסוקים, עכשיו כבר אי אפשר להתחמק: 5 דקות ביום עם בורא עולם שישנו לכם את החיים. התחילו לדבר עם ה’. ספרו לו על עצמכם, דברו איתו כמו בן שמדבר עם אבא, תאמרו לו תודה על כל מה שיש לכם, ספרו על הפחדים והחששות, ותבקשו. גם אם אתם לא מצליחים לדבר, תנו ללב לדבר במקום. גם שתיקה עם ה’ היא טובה מאוד.

19. בעת השהיה בבית, בין אזעקה לאזעקה, נסו להיות יצירתיים ומעשיים. בשלו ארוחות, סדרו מקומות שונים ברחבי הבית, ואף נצלו את הזמן למשימות שתמיד חיכו לכם – סידור אלבומי תמונות, מיון מסמכים, ארגון ארונות מחדש, ניקיון יסודי של חדרי השינה. ערכו פרויקטים משפחתיים, הכנת ארוחות מושקעות ומשותפות.

20. חפשו ומצאו את הטוב במצב הנוכחי. ערכו רשימה של לפחות 10 נקודות טובות במצב החירום הנוכחי שנקלעה אליו המדינה כולה, וכל אחד באופן פרטי. הדגישו את הטוב שקיים תמיד, ספרו על הניסים הרבים שהתרחשו בעבר ובהווה, שימו לב לחיובי, ודברו עליו בקול: "נס שיש לנו מקלט בבניין", "טוב שיש לנו שכנים כל כך נחמדים", "חסד ה' שיש מערכת כיפת ברזל שמיירטת את הטילים" ועוד. הדברים נוסכים ביטחון ואופטימיות לנו ולילדים.

יש לכם רעיונות נוספים כיצד להתמודד עם המצב הנתון? נשמח לשמוע בתגובות
תגיות:הוריםמרחב מוגןילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה