חדשות יהדות

הגר"ג אדלשטיין על אסון מירון: "להתחזק בשמירת הלשון, ושלא יהיו קפידות"

"צריך להתעורר", אמר מרן הגר"ג אדלשטיין, "בשמירת הלשון, בקפידה, לא להקפיד, שלא תהיה קפידה, לא שאני אקפיד ושלא יקפידו עלי, צריך לפייס, שלא תהיה שום קפידה, שתהיה אהבת הבריות"

  • כ"ב אייר התשפ"א
מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

מרן הגאון רבי גרשון אדלשטיין התייחס לאסון הכבד שפקד את כלל ישראל במירון, כאשר 45 נפשות יקרות מפז קיפדו את חייהן ברגע נורא, ובהם אברכים, מרביצי תורה, תלמידי ישיבות, ותינוקות של בית רבן, שהותירו אחריהם ים של שכול ויגון.

מיד עם היוודע האסון הנורא בבוקר יום שישי, הגיב מרן הגר"ג אדלשטיין בכאב עצור ואמר קצרות: "נחפשה דרכינו ונחקורה, כל הדור צריך תשובה, ולב יודע מרת נפשו".

לאחר מכן, בשיחה עם הרב אליעזר סורוצקין, מנכ"ל החינוך העצמאי, כיצד להתחזק לנוכח האסון הקשה, השיב הגר"ג כי צדיקים נתפסים בעוון הדור, והוסיף: "מעשה היה עם החפץ חיים. היה לו חתן, אדם צעיר, רבי צבי הירש לוינסון, והוא נפטר צעיר, והבת שאלה אותו למה? הרי הוא היה צדיק. אמר לה החפץ חיים: היתה גזירה על הדור, והוא בפטירתו מכפר. זו זכותו. במיתתו הוא מזכה את הדור. צריך להתעורר, בשמירת הלשון, בקפידה, לא להקפיד, שלא תהיה קפידה, לא שאני אקפיד ושלא יקפידו עלי, צריך לפייס, שלא תהיה שום קפידה, שתהיה אהבת הבריות".

צפו בדבריו של הגר"ג אדלשטיין:

נוסף על כך, בפתח שיעורו השבועי ביום ראשון השבוע, התייחס הגר"ג לאסון הנורא, בציינו שצדיקים נתפסים בעוון הדור. כה דבריו: "בנוגע לאסון שקרה ביום שישי שעבר, יש גמרא בכתובות שרב חייא בר אבא מקריה בניה דריש לקיש שכיב לי ינוקא, ואיכא דאמרי בחור הוה, נפטר לו בן, הוא בא לנחם אותו, ואמר לו, לרב חייא בר אבא, 'חשיב את לאתפוסי אדרא', הדור צריך תשובה, צריך כפרה, חשוב אתה לאתפוסי אדרא. אתה, אתה ובנך, הוא שהוא חי, אבל הבן נפטר, הנפטר והמשפחה שנותרה בחיים הם חשובים להיתפס על הדור. רש"י מביא גמרא בשבת, שבזמן שהצדיקים בדור הם נתפסים בעוון הדור, בעוון הדור הצדיקים נתפסים. הדור צריך תשובה, צריך כפרה, וזה כפרה על הדור, ככפרה על ידי תשובה, התעוררות לתשובה.

"אבל מה הצדיק אשם? מה הוא אשם? למה שהוא יסבול", שואל הגר"ג ומשיב: "אלא, כתוב בהרבה מקומות שמי שבמיתתו מזכה הרבים לחזור בתושבה, כשהמיתה עצמה, עצם המיתה מחזיקה בתשובה את הציבור, ובזה הוא מזכה, והזכות הזאת שייכת לו. מזכה הרבים, כל הזכויות שהרבים עושים שייכים למזכה כמו שהוא עשה. כל תורה, ומעשים טובים, ומצוות, ותפילה, וצדקה, כל מה שעושים המושפעים – שייכים למשפיע שמקבל את שכר העולם הזה והעולם הבא עבור המעשים הטובים שהוא השפיע.

"יוצא מזה שהצדיק במיתתו גורם תשובה ומעשים טובים, הרבה מעשים טובים. בשבילו זה זכות. מה שחייו הוא לא יכול היה לעשות, ורק במיתתו הוא זכה לזה. זה העניין של צדיקים נתפסים בעוון הדור.

"כל אלו שהיו שם, במיתתם זכו להתעוררות תשובה לדור, ויהיו הרבה מעשים טובים, וזה שייך להם, הם מזכי הרבים, הם הזכות של כל אלו שנפטרו".

הרב זמיר כהן בעקבות האסון במירון: איך דווקא במקום קדוש קורה אסון גדול כל כך?

 זוכרים את הרוגי האסון - במעשים, היכנסו לכאן.

תגיות:התחזקותהרב גרשון אדלשטייןהאסון במירון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה