בריאות ותזונה

מר תפוח אדמה: כל מה שצריך לדעת לפני שזורקים את תפוחי האדמה למדורה

הוא כיכב בלביבות של חנוכה ובמאכלי פסח, וכעת הוא מככב במדורה של ל"ג בעומר. אז מה כדאי לדעת עליו, על תפוח האדמה?

  • ט"ו אייר התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הוא כיכב בלביבות של חנוכה ובמאכלי פסח, וכעת הוא מככב במדורה של ל"ג בעומר. גם במשך השנה, הוא מככב במצבי צבירה שונים, וזאת אף על פי שהוא סובל מיחסי ציבור וממיתוג גרוע.

 

מה יוצא לנו ממנו?

ערך תזונתי: תפוח אדמה בינוני ששוקל 175 גרם, תורם לנו 120 קלוריות, שזה פחות משתי פרוסות לחם. רק 10 מ"ג נתרן, 4 גרם של סיבים תזונתיים שחשובים לבריאות מערכת העיכול, 34 מ"ג ויטמין C ו - 712 מ"ג אשלגן. עכשיו, תוסיפו לזה את העובדה שכל הטוב הזה, טמון בתוך פחמימה שלא עברה שום עיבוד. שווה!

 

שמן עמוק

צ'יפס: תפוח אדמה הוא פחמימה, וככזה הוא סופח אליו המון המון שמן, שזה כמובן מיותר. לכן, אני מציעה לכם למדוד כמה כוסות שמן מזגתם לצ'יפסר, וכמה כוסות שמן נשארו לאחר הטיגון. השמן שנעלם נספג לתוך תפוחי האדמה ומשם לתוך מערכת העיכול שלכם. גם גרסת הצ'יפס הקפוא, אלה שאופים בתנור, כוללת שמן. רק שבמקרה הזה, תעשיית המזון נוהגת להשתמש בשמן הכי נחות, שנקרא שמן דקלים, ולייצב את הצ'יפס בעזרת חומר מייצב שמסומן כ E 450.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מעכו אותי בבית

פירה: הכי טוב זה לתבל אותו בשמן זית כתית מעולה, פחות טוב זה לתבל אותו בחמאה והכי גרוע זה לתבל אותו במרגרינה, וזה ממש לא משנה האם המרגרינה היא משמן סויה, משמן זית או משמן קנולה. כי השמנים האלה חייבים להיות נוזליים בטמפרטורת החדר. יודעים מה, יש עוד פירה גרוע, שזה פירה שעשוי מאבקה להכנת פירה, וכולל: תפוחי אדמה מיובשים, שמן דקלים, מלח, סוכר, מונוסודיום גלוטמט, E471, E 450  ועוד שלל חומרים מבית מדרשה של תעשיית המזון. גרוע!

 

על האש

רדיד אלומיניום: האלומיניום הוא מתכת שעלולה להזיק לנו, כי היא חשודה כאחראית להתפרצות של מחלות קשות. אז אם עטפתם תפוח אדמה ברדיד אלומיניום (נייר כסף), ואם השחלתם את תפוח האדמה על מוט ברזל, כדי שיהיה קל לשלוף אותו מהמדורה, יצא שקיבלתם תפוח מורעל, מבפנים ומבחוץ. טוב, לפחות חשוד כמורעל... לכן, אופים את תפוחי האדמה בבית, ומניחים אותם לזמן קצר בשולי המדורה, כדי שהם יספגו את הטעם והריח של האש.

 

שרת הבריאות

אפוי ומבושל: אלה השיטות הכי בריאות. אפשר לחתוך תפוחי אדמה בצורת צ'יפס, לתבל במעט שמן זית ובמלח, לאפות בתנור, ולקבל אחלה ריח ואחלה טעם של צ'יפס. ואפשר לאפות תפוחי אדמה קטנים בתנור. שזה הכי כיף, כי גם לא צריך לקלף, גם החיים שלהם ארוכים יותר, כי הם טעימים אפילו אחרי כמה ימים, וגם מרוויחים את הערך התזונתי של הקליפות. ולגבי בישול, אם אתם רוצים מרק ירקות מוקרם, תוסיפו תפוח אדמה קטן למרק, ותטחנו אותו. זה בטוח בריא יותר, מתפוח אדמה מוקרם.

 

בלי עין הרע

רעלנים: תפוח האדמה התחיל להוציא עיניים ירוקות מהקליפה שלו? אוי. תזרקו אותו. זה לא "בל תשחית". בפעם הבאה תבשלו או תאפו אותו בזמן. ולא, הפתרון הוא לא להוציא לו את העיניים. כי זה רק פתרון קוסמטי. בעיניים הירוקות יש חומרים בשם "גליקואלקלואידים", שהם רעלנים. לכן חשוב לאחסן את תפוחי האדמה במקום חשוך, קריר ויבש.

 

ללא גלוטן

קמח תפוחי אדמה: זהו אחד הקמחים העיקריים שמשתמשים בהם בתעשיית המזונות ללא גלוטן. בקמח אין גלוטן, שמשמש כדבק, כמו בעיסה שעשויה מחיטה (המילה גלוטן נגזרת מהמילה Glue =דבק), לכן משתמשים בתחליפים שידביקו את הכל. רק שחשוב לבדוק האם התחליפים הם ממקור בריא. 

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

תגיות:מדורהתפוח אדמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה