חדשות בריאות

דיווח: כך שכנע נתניהו את מנכ"ל פייזר

מפרטים חדשים שפורסמו ב"ישראל היום", עולה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שכנע את מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, לבחור בישראל כמדינת היעד הראשונה בעולם לקבלת החיסון באמצעות הנימוק של גיוון דמוגרפי: "יש לנו אוכלוסייה שהמוצא שלה מ-100 מדינות שונות בעולם"

נתניהו מתחסן, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו מתחסן, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

"ישראל היום" פרסם הבוקר (רביעי) פרטים חדשים על השיחות שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנכ"ל חברת פייזר, אלברט בורלא, ועל חלקו של רון דרמר, שכיהן עד לאחרונה כשגריר ישראל בארצות הברית, בהשגת ההסכם לאספקת חיסונים לישראל.

על פי הדיווח, דרמר השתתף ב-30 שיחות הטלפון שקיים נתניהו עם בורלא, ואף ערך איתו שיחות נוספות. בשיחותיהם עם בורלא ונציגים אחרים של פייזר, העלו נתניהו ודרמר שורה של נימוקים, שנועדו לשכנע את החברה האמריקנית לבחור בישראל כמדינה הראשונה בעולם שתתחסן באופן המוני.

בשיחות צוינה מערכת המידע הממוחשבת, הכוללת את ההיסטוריה הרפואית של אזרחי ישראל 30 שנה לאחור, וכן הפריסה הנרחבת של קופות החולים בארץ שתאפשר להוציא לפועל את מבצע החיסונים במהירות. אנשי פייזר השיבו כי הם שוקלים לבחור דווקא באסטוניה, שבה מתקיימים קריטריונים דומים לאלו של ישראל.

אלא שנתניהו ודרמר שלפו בשלב זה שני טיעונים משמעותיים נוספים. תחילה הם הדגישו את הניסיון הרב של ישראל במצבי חירום, שלדבריהם יאפשר תגובה מהירה וגמישה לכל התפתחות בלתי מתוכננת במבצע החיסונים. הנימוק שככל הנראה הטה את הכף לטובת ישראל היה גיוונה הדמוגרפי של אוכלוסייתה.

"יש לנו אוכלוסייה שהמוצא שלה מ-100 מדינות שונות בעולם", אמר נתניהו לבורלא. לדבריו, במקרה של תגובה שלילית כל שהיא לחיסון, יהיה מידע רפואי רב ומדויק על הקשר, ככל שיהיה, בין המוצא להשפעות החיסון.

טיעון זה, כך על פי הדיווח המסתמך על "מקורות יודעי דבר", הוא ששכנע את בורלא להמליץ בפני מועצת המנהלים של פייזר כי ישראל תהיה מדינת היעד הראשונה בעולם לקבלת החיסון.

כזכור, בחודש שעבר הסביר בורלא, בריאיון לחדשות 12, מדוע החברה שלו החליטה לבחור בישראל כיעד מדינתי ראשון לחיסון: "ידענו שיהיה טוב עבור האנושות אם תיבחר מדינה אחת שבאמצעותה נוכל להדגים מה חיסון האוכלוסייה יכול לתרום לבריאות האנשים בה, וגם לכלכלה – כי ניתן יהיה לפתוח מחדש את המשק".

בהתייחסו לתפקיד שמילא נתניהו בקבלת ההחלטה של פייזר, אמר בורלא: "כמובן ששוחחתי עם כמה ראשי מדינות. שוחחתי עם ראש הממשלה שלכם, והוא שכנע אותי שישראל היא מקום עם תנאים נכונים. יש לה אוכלוסייה יחסית קטנה, מערכת בריאות יוצאת מן הכלל, יש רמה גבוהה של נתונים אלקטרוניים שמכסים 99% מאוכלוסיית המדינה. אבל גם התרשמתי מהאובססיה של ראש הממשלה שלכם".

"הוא התקשר אלי 30 פעם, לעיתים גם ב-03:00 בבוקר", תיאר בורלא. "הוא שאל אותי מה לגבי הווריאנטים, אילו נתונים יש לנו. הוא התקשר לשאול על ילדים, על נשים בהיריון. הוא שכנע אותי שהוא ידאג להכל. ידעתי שלישראלים יש ניסיון מעולה בניהול משברים, בגלל המצב שבו הם חיים, מוקפים במדינות עוינות וחיים במצב מלחמה כמעט תמידי".

"הרגשתי שהם יכולים לעשות את זה, והרגשתי שהמנהיג באמת הולך להבטיח שזה יקרה. אז הימרנו על ישראל – ואנחנו מאוד שמחים על כך, בגלל שהאופן שבו ביצעתם את זה הוא מעבר למה שדמיינו", סיכם מנכ"ל פייזר.

תגיות:חיסוןרון דרמרנגיף הקורונהפייזראלברט בורלא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה