חינוך ילדים

מפתיע: זו השאלה שגרמה למרן הגר"ג אדלשטיין לצחוק

שו"ת מיוחד בענייני חינוך עם מרן הגר"ג אדלשטיין: כיצד להרגיש את המתיקות בלימוד, איך לשמור על ההתלהבות של ההתחלה, מה עושים כשקשה להתרכז?

  • כ"ט ניסן התשפ"א
הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט’’א (צילום: שלומי כהן)הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט’’א (צילום: שלומי כהן)
אא

בשבוע שעבר התקיים כנס "גדול בקרבך" בפארק העירוני במודיעין עילית. את הכינוס, בו השתתפו אלפים רבים, כיבד בנוכחותו הגאון רבי גרשון אדלשטיין שליט"א, שנשאל על ידי רב העיר הגאון רבי מאיר קסלר שאלות בנושא חינוך.

לפניכם השאלות והתשובות:

איך להרגיש את המתיקות בלימוד?

"הראש ישיבה מדבר בהרבה הזדמנויות על הצורך להתרגל ללמוד דף גמרא חוץ מהלימוד העיוני שלומדים בישיבות, שזה באמת מחנך את הבחור להיות בעל הבנה להיות מעמיק, אבל צריך גם כן להתרגל ללמוד-וללמוד-וללמוד, הראש ישיבה תמיד אומר: 'זה מסקרן, זה מתוק, זה מעניין'. השאלה היא כזו, בחורים צעירים שעוד לא טעמו את הטעם הזה, איך אנחנו יכולים להרגיל אותם ולשכנע אותם בזה, טעמו וראו כי טוב, האם על ידי מבצעים ועל ידי פרסים, יש כאלה שלומדים ונבחנים ומקבלים איזה מלגה, או שיש דרך אחרת בזה?", שאל הרב קסלר.

מרן ראש הישיבה השיב: "הדרך הכי טובה זה ללמוד איתם גמרא עם רש"י, גמרא עם רש"י בפשטות, הפשטות זה מאד מושך, הפשטות, הפירוש הפשוט, הקושיא, הפשטות של הקושיא, והתירוץ הפשוט, זה מאד מעניין, וזה מושך, אז מקבל טעם. עם רש"י, כל רש"י, אפילו עם רש"י בלי תוספות גם, אין צורך יותר, גמרא עם רש"י זה מאד מעניין ומאד מושך, וזה אם יודעים ש"ס עם רש"י אין מה לשער איזה זכות ואיזה מדרגה, זה ידיעת הש"ס".

 

איך לשמור על ההתלהבות שיש בתחילת הזמן?

הרב קסלר ביקש לשאול שאלה נוספת: "עוד מעט מתחיל הזמן. איך ניתן לשמר את הברען, את השמחה והרצון שיש בהתחלה, עד סוף הזמן?"

מרן ראש הישיבה השיב: "צריך שיהיה לו קשר עם ה'משיבים' בישיבה, וגם עם ראשי הישיבה, ועם מגידי השיעורים. קשר תמידי לדבר בלימוד איתם, וגם להתייעץ איתם אם יש איזה קשיים, על כל קושי צריך: דאגה בלב איש ישיחנה, יסיחנה מדעתו וישיחנה לאחרים, להתייעץ על כל קושי שיש לו, וגם בלימוד - לדבר עם הצוות ועם המבוגרים שבישיבה, עם בחורים מבוגרים ועם המשיבים, אבל שיהיה קשר בדברי תורה עם כל הצוות שבישיבה, עם הצוות החשוב שבישיבה, זה נותן לו קשר ונותן לו גם סיפוק וגם הדרכה איך ללמוד איך להבין".

 

מה עושים כשקשה להתרכז?

הרב קסלר: "יש בחורים שאומרים שהם אוהבים ללמוד, אבל קשה להם להתרכז ולשבת על ספסל ארבע שעות רצופות של הסדר ראשון, או סדר שני קצת פחות, אלו שיש להם שיעורים עוד מילא, אבל אלו שיושבים בקיבוץ, הם בחורים טובים, הם לא בטלנים, אבל קשה להם הריכוז, מה אפשר לעשות? מה אומרים לבחור כזה, שקשה לו לשבת שלוש וחצי ארבע שעות ברציפות וללמוד??

מרן ראש הישיבה: "אם הוא היה לומד בצורה המתאימה לפי טבעו זה לא היה קשה, לכל אחד יש הטבע שלו, יותר בעיון או יותר בפשטות, אם הלימוד הוא לפי הטבע אז זה מושך, זה לא משעמם, ואפילו קשה להפסיק, לא מרגישים שהזמן עובר".

 

איך להצליח לקום כל בוקר בזמן?

שואל הרב קסלר: בחורים מאד מתקשים בישיבה לקום לתפילה בזמן, בגלל שלמעשה יש הרבה, בחורים שנוהגים לאחר את השינה בלילה, גם אם יש יחידים שרוצים לישון מוקדם אבל לא תמיד זה ניתן להם מצד החברי חדר, והם שואלים מה הם יכולים לעשות? להתווכח עם החברים שיהיו בשקט? לפעמים יש רעש בקומה ולאו דווקא בחדר, מה העצה שאפשר לתת להם כדי שיוכלו באמת להתמיד ולקום כל בוקר בזמן?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מרן ראש הישיבה: "אם יש הפרעה ומישהו מפריע לו צריך לדבר עם הצוות שבישיבה שישפיעו עליהם שלא יפריעו".

9 ציטוטים מפעימים מהגר"ג אדלשטיין

מה הסוד להצלחה בתורה? תשובתו של הגר"ג אדלשטיין 

 

מה החשיבות הגדולה של תפילה בישיבה?

הרב קסלר שואל: "בישיבות גדולות לא כל כך עומדים על זה שכל בחור יבוא לתפילה, לא בכל הישיבות, אז נהיה קצת רפיון בדבר הזה, ובחורים רוצים באמת, אלו היראים שמבינים את החשיבות להתחיל את היום עם תפילה, הם רוצים איך אפשר לקבל כוח לעמוד מול האווירה הכללית הזו שקצת התרופפה?"

מרן ראש הישיבה: "תפילה בציבור במקום רינה במקום שלומדים זה זכות עצומה מאד, זה נותן הרבה זכויות, להצלחה בתורה, במקום רינה שם תהא תפילה, תפילה בציבור ובמקום רינה שם תהא תפילה, במקום שלומדים, ביני עמודי היכא דגרסי, זה נותן הצלחה בתורה, זה סגולה להצלחה בתורה, זה כדאי, זה כדאי. תפילה בציבור אם היא במקום רינה זה סגולה להצלחה בתורה, כך המציאות".

 

עיתון, קווי טלפון של חדשות – איך להתמודד עם הסקרנות?

שואל הרב קסלר: "יש ניסיון, הראש ישיבה תמיד מדבר על הסקרנות שיש לבן אדם באופן טבעי לשמוע מה חדש ומה קורה, בפרט שיש כל מיני פרשיות במדינה ויש דברים מסעירים, פעם היה לציבור החרדי עיתון אחד, ונניח אפילו מי שקרא עיתון כל בוקר לא הכל עניין אותו, והיה בכמה דקות גומר ומסיים, היום יש ריבוי עם כמה וכמה עיתונים ויש גם קווים, קווי נייעס של חדשות וכל מיני דברים אחרים ובאופן טבעי הבחורים מאד נמשכים לזה, ויש בני עלייה שמחפשים את הדרך איך להתמודד עם היצר הזה, איך מתמודדים עם היצר הזה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מרן ראש הישיבה: "הרי בעצם אין שום רווח מזה, זה רק סקרנות, אין שום רווח, זה רק סקרנות, הוא נהנה מזה, אבל יש סקרנות גם בתורה, יש רש"י 'אשר אנכי מצווך היום על לבבך', 'מצווך היום', אומר רש"י: 'כדיוטגמא חדשה', כדיוטגמא חדשה כמו חדשות, כמו שחדשות מעניינות כך גם צריך שיהיה מעניין דברי התורה, וזה גם מעניין! יותר מעניין! וזה גם זה זכות, אז במקום, זה מעניין וזה מעניין, אז מה יותר כדאי? יש עוד סקרנות! סקרנות לתורה! צריך להתרגל לזה, הרגל לסקרנות מה הגמרא אומרת, מה הקושיא ומה התירוץ, מה אומר רש"י ומה אומר תוספות, זה סקרנות, זה מעניין, זה גם מעניין! ואם מתרגלים ללמוד בצורה שהלימוד מעניין אז זה מעניין, אז מה צריך חדשות, מה זה מוסיף ומה הרווח בחדשות, אין שום רווח מזה, זה רק סקרנות, אז סקרנות בתורה".

 

איך מתמודדים עם השפע בעולם?

שואל הרב קסלר:" יש היום שפע גדול של עולם הזה שהוא מזומן לידי כל אחד, אם זה במאכלים ואם זה בכל מיני, בשירים, בניגונים, ומאד קשה לצעירים וגם למבוגרים לפעמים לעמוד בפני הפיתוי הגדול הזה שיש".

מרן ראש הישיבה: "יש מומחים שיכולים להסביר את זה שלא כדאי, יש מומחים שיודעים איך להסביר את זה שלא כדאי, ומי שזה מושך אותו יכול להתייעץ, יש מומחים".

 

מה הסוד – כיצד להיות אדם גדול?

שואל הרב קסלר: "מה הסוד בשביל להיות אדם גדול, מה הסוד?"

מרן ראש הישיבה צוחק: "מי שחושב על זה לא יהיה אדם גדול".

שואל הרב קסלר: "סליחה, שהראש ישיבה יסביר, אני טעיתי בדבריו, מה ההסבר? למה מי שחושב לא יהיה?"

מרן ראש הישיבה: "אם הוא חושב על זה, זה לא יהיה! אם זה מונח לו בראש. מחשבות כאלה של שטויות, זה לא ככה, אין דרך, 'וציוונו לעסוק בדברי תורה', 'וציוונו לעסוק בדברי תורה', עוסקים בתורה וסוף הכבוד לבוא, זה גמרא, אתה תעסוק בתורה - ובסוף יהיה, אבל אל תחשוב על זה".

בסיום הדברים ביקש הרב קסלר ממרן ראש הישיבה שייתן לציבור הצעירים ברכה להצלחה בתורה ויראת שמים. על כך השיב הרב אדלשטיין: "הבא ליטהר מסייעין אותו, כל אלו שבאו רוצים ובאו ליטהר, יהיה סייעתא דשמיא בעזרת השם, בהצלחה".

איך מחנכים ילדים בעידן הקורונה? הרב גרשון אדלשטיין בהנחייה חד משמעית. צפו:

תגיות:שאלותהרב גרשון אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה