חדשות בעולם

דיווח: הצעה אמריקנית לאיראן לחידוש השיחות – בימים הקרובים

אתר "פוליטיקו" דיווח, כי הממשל האמריקני יגיש בימים הקרובים הצעה חדשה לאיראן, שתכלול הקלות בסנקציות בתמורה לחזרתה לשיחות על הסכם הגרעין

ביידן (צילום: שאטרסטוק)ביידן (צילום: שאטרסטוק)
אא

האתר האמריקני "פוליטיקו" דיווח הלילה (שלישי), כי ממשל ביידן מתכנן להגיש בימים הקרובים לאיראן הצעה חדשה, שנועדה להשיב אותה לשיחות על הסכם הגרעין.

על פי הדיווח, המסתמך על שני מקורות המעורים בנושא, וושינגטון תבקש מטהראן לעצור חלק מפעולותיה הגרעיניות – כדוגמת השימוש בצנטריפוגות מתקדמות והעשרת האורניום לרמה של 20% - וזאת בתמורה להקלות מסוימות בסנקציות הכלכליות עליה. לדברי אחד הגורמים, ההצעה הזו – הנמצאת עדיין בשלבי גיבוש – היא "יותר מכל, ניסיון להתחיל את השיח" בין שתי המדינות.

בוושינגטון ניכרת תחושה של דחיפות ברצון לחדש בשבועות הקרובים את המשא ומתן עם טהראן, וזאת על רקע הבחירות לנשיאות איראן שיתקיימו בחודש יוני. ההערכה היא כי במהלך קמפיין הבחירות, שיחל בחודש מאי, איראן לא תבצע מהלכים משמעותיים בסוגיית הגרעין. תחושת הדחיפות מתעצמת בשל העובדה, שבסוף מאי יפוג תוקפו של ההסכם הזמני בין איראן והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הסכם זה מעניק לפקחי הסוכנות גישה למתקני הגרעין באיראן, ופקיעתו תפגע ביכולתם לעקוב אחרי תוכנית הגרעין האיראנית.

למרות הגמישות המסתמנת בעמדה האמריקנית, כלל לא בטוח שיהיה בה די כדי להחזיר את משטר האייתוללות לשולחן המשא ומתן. מספר שעות אחרי הפרסום ב"פוליטיקו", דיווחה הטלוויזיה הממלכתית באיראן מפי גורם איראני שלא זוהה בשמו, כי טהראן לא תפסיק את העשרת האורניום לרמה של 20% כל עוד ארצות הברית לא תסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה.

כזכור, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, הבהיר בתחילת החודש שעבר כי בכדי שאיראן תחזור לכבד את הסכם הגרעין במלואו על וושינגטון להסיר בפועל את כל הסנקציות שהטילה עליה. הוא הדגיש כי זו עמדתה החד-משמעית של טהראן, וכי לא תיסוג בה ממדיניות זו. "לארצות הברית ושלוש מדינות אירופה אין זכות לקבוע תנאים, שכן הם הפרו את כל המחויבויות שלהן להסכם ולא כיבדו אף אחת מהן", אמר. "אחרי שהם יסירו את הסנקציות, אנחנו נוודא שהן אכן הוסרו. כשזה יתבצע, נחדש את מחויבויותינו להסכם".

בתחילת חודש ינואר הודיעה איראן כי חידשה את העשרת האורניום לרמה של 20%. מדובר בהפרה הבוטה והחמורה ביותר של הסכם הגרעין, עליו חתמה איראן ב-2015 עם המעצמות. הסכם זה מתיר לה להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67% בלבד, המיועדת לייצור דלק לצרכים אזרחיים. כדי להשיג יכולת ייצור של פצצה גרעינית, נדרשת רמת העשרה של 90%, אולם העלאת הרמה ל-20% מקטינה משמעותית את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

תגיות:איראןארצות הבריתהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה