כתבות מגזין

"הרב, שכחתי למכור את החמץ"; רבני 'קו ההלכה' חושפים את השאלות של ערב פסח

מדוע התקשרה עקרת הבית לרב חמש דקות לפני כניסת החג? מה הטריד את בן ה-13 שעמד לחגוג לראשונה סדר כהלכתו? ומה משיבים לאדם ששואל כמה עשרות שאלות בשעתיים? ערב פסח תשפ"א, שמענו מרבנים מובילים על השאלות השכיחות ביותר בימים אלו, וגם על התשובות כמובן

אא

"כבוד הרב", הקול שנשמע מעבר לקו היה מעט מרוחק, מלא בחשש, "רציתי לשאול שאלה".

הרב מאיר ירחי, רב בית הכנסת 'אהרון חיים' בבני ברק, ראש כולל שערי ציון ומחבר הספרים 'אוצרות ההלכה' ו'שו"ת ריח הבושם', מכיר את שיחות הטלפון האלו לא מהיום. מתוקף תפקידו הוא משיב כבר שנים לשאלות בקו ההלכה. אבל הפעם הוא הבין שהשאלה עומדת להיות שונה מעט, והוא לא טעה. "הרב, אני לא חי בבית שלי וצריך לדעת אם אני צריך לברך על בדיקת החמץ שאני עושה".

הרב מאיר ירחיהרב מאיר ירחי

ההתנסחות המוזרה, גררה את הרב לשאול בעדינות: "למה אתה מתכוון?" רק אז יצא המרצע מן השק: " אני אסיר בכלא מעשיהו, אבל לא מוותר על בדיקת חמץ. השאלה אם אני צריך לברך על הבדיקה, כי זה הרי לא ביתי הפרטי".

הרב ירחי ענה את מה שענה, בהתאם לפרטי ההלכה, השיחה הסתיימה, אך מהר מאוד צלצל שוב הטלפון עם שאלה נוספת, הפעם דווקא מהצבא. "אחד החיילים הרציניים בגדוד ביקש לברר אם הם צריכים למכור את החמץ, למרות שכבר מכרו אותו עבורם, כי היו לו מספר סיבות לחשוב שיש להחמיר", מספר הרב ירחי, "דווקא במקרה שלו הסברתי שהוא יכול להקל. סיימנו את השיחה בכך שהוא ציין שהוא רגוע, ויכול להעביר כעת את הדברים לחייליו, שיודעים שישמרו פסח כהלכתו".

דקה לאחר מכן הטלפון צלצל שוב, ועל הקו היה דווקא רב קהילה ידוע מארגנטינה, שביקש להתייעץ לגבי נושא סבוך הנוגע לחישוב ה'כזיתים' של המצה בליל הסדר.

"עם ישראל מתקשר מכל העולם, בכל עת ובכל שעה", מתרגש הרב ירחי. "מאז תחילת חודש ניסן מגיעות אלינו, לקו ההלכה, שאלות ברצף, ממש בלי הפסקה. זה מתחיל מהאדם  שנמצא בשלבים הראשוניים ביותר של חזרה בתשובה, ועד לרב קהילה שמבקש לשאול שאלות סבוכות ולשמוע על מקורות בפוסקים. בנוסף, יש גם עקרות בית שפונות אלינו עם שאלות הנוגעות לכשרות ולניקיון הבית. ממש מכל הסוגים והמינים".

 

"יש בשנה לא מעט תאריכים בהם אנו נתקלים בעומסים חריגים בפניות לקו ההלכה", אומר הרב חנן נחום, ראש כולל 'תורת ארם צבא', מורה צדק ודיין. "בערב יום כיפור לצורך הדוגמה, יש הרבה מאוד פניות, וכן גם בערב חג הסוכות, אבל מה שראינו כאן בשבוע האחרון זה דבר שלא היה כמוהו מעולם, גם לא בערבי פסחים אחרים".

הרב חנן נחוםהרב חנן נחום

על עצמו מספר הרב: "אין לי אפשרות להיות זמין 24 שעות ביממה למענה טלפוני, לכן אני מייעץ בעל פה לאלו שמגיעים אליי, ומשיב על שאלות בכתב, לאנשים שפונים דרך המחשב. אני רואה מקרוב איך שאנשים כותבים שאלות ממש במשך כל שעות היממה. לפעמים אני נכנס לתוכנה בשעה 2:00 בלילה, או ב-5:00 לפנות בוקר, ומגלה שממתינות לי שאלות. לא פעם אלו שאלות דחופות ממש, שאנשים מבקשים לדעת תשובה מהרגע להרגע. אני שמח שאני יכול להשיב כמה שיותר בזמן אמת. המענה הזה הוא בבחינת הצלה עבורם".

הוא מחייך לרגע, ונזכר: "ביקרתי השבוע בבנק, והפקידה שאלה אותי לתפקידי. סיפרתי לה שאני משיב לאנשים על שאלות הלכתיות, ומיד היא הפנתה שאלה משלה, וכל כך שמחה לקבל מענה. זה מראה עד כמה שאנשים מחפשים תשובות, וזקוקים להן".

גם הרב אהרן שטרית משיב דרך קו ההלכה – הקו הידוע בניהולו של הרב אליהו שושן ובפיקוחו של הרב ירון אשכנזי. "הטלפן לא מפסיק לצלצל", הוא אומר, "כולנו הוספנו שעות נוספות של מענה, ולמעשה ישנם רבנים שעונים בשבע שפות, בכל שעה שהיא. שמעתי מהרב אליהו שושן שהיום, לדוגמה, עד השעה אחת בצהריים, השיבו רבנים על יותר מ-1000 שאלות. יש ימים בהם מגיעים ליותר מ-3000 שאלות במשך כל היום".

 הרב אהרן שטרית הרב אהרן שטרית

אבל מה ההסבר לכך? למה דווקא עכשיו צצות כל כך הרבה שאלות?

"הלכות הפסח מרובות מאד", מבהיר הרב שטרית, "אם זה הכשרת הכלים לקראת החג, אם זה במכירת חמץ, ואם זה בכל נושא אחר שקשור להיערכות לפסח".

הרב ירחי מציין כי בתחילת חודש ניסן עסקו השאלות בעיקר בניקיונות לפסח. "אנשים ביקשו לדעת איך מכשירים כלים ומכשירי חשמל, בעיקר תנורים", הוא מספר. "השאלה מסתבכת כשלתנור יש טורבו, ואז צריכים לדעת איך להכשיר אותו. השאלות הנפוצות הן בעיקר על דברים חדשים שיוצאים לשוק, כמו למשל כיריים קרמיים, שהופכים לאחרונה לנפוצים מאוד. אני מסביר לכל אלו שמתעניינים בכך, שכיריים קרמיים הם למעשה כמו כלי זכוכית, ועל פי ההוראה של הרב יוסף יצחק בספרו החדש 'ילקוט יוסף על פסח', אפילו אם מעורב בו נחושת – הרי שמסתכלים אחרי הרוב. בנוסף, יש הרבה שרוצים לדעת איך מכשירים את המנגל. התשובה הקבועה היא שמלכתחילה עדיף שיהיה מנגל לפסח, אך אם אין – עדיף לעשות לרשת ליבון. השאלות הן רבות מאוד, אך בדרך כלל חוזרות על עצמן, כך שאנחנו לגמרי ערוכים".

"יש גם אנשים שממש צמודים אלינו במהלך הניקיונות", מוסיף הרב נחום, "ואני מזהה שהם נכנסים עשרות פעמים בתוך כמה שעות כדי לשאול שאלות. בהתחלה זה מצריך ממני סבלנות רבה, כדי להשיב להם בכל פעם מחדש. אבל בכל פעם שהיו כאלו מקרים גיליתי שבסופו של דבר הם לומדים והשאלות מתמעטות. מאוד מרגש לראות את זה".

 

הרב ירחי מציין שאחת השאלות הנפוצות שמגיעות אליו לאחרונה, נוגעת דווקא למזון מסוים של כלבים ותוכים. "התקשרה אליי אישה שחשה מאוד לא בנוח. היא אמרה לי: 'הרב, מאוד לא נעים לי שאני מבלבלת לך את הראש עם שאלות כאלו בערב פסח, אבל אני חייבת, פשוט חייבת לדעת את התשובה'. אחרי כל ההקדמה הזו הייתי סקרן לדעת להיכן היא חותרת, ואז הסתבר שהיא מדברת על הכלב שלה. היא סיפרה לי שהיא דואגת לו מאוד ולא מסוגלת לחשוב על כך שבמשך שבוע שלם הוא לא יאכל את האוכל האהוב עליו. היא המשיכה והתנצלה שוב ושוב, אבל אני הרגעתי אותה בכך שזוהי דווקא שאלה מצוינת, ויחד בדקנו ממה עשוי מזון הכלבים והאם יש מקום להקל.

"מעניין לראות", מוסיף הרב נחום, "שלעתים קרובות השאלות מופנות דווקא מאנשים שבימות השנה הרגילים רחוקים מאוד מבחינה דתית, אך כאשר מדובר בחג הפסח – חשוב להם לשמור אותו כהלכתו. נתקלתי השנה כמה פעמים באנשים שסיפרו לי שזהו הפסח הראשון שהם עומדים לשמור, והם רוצים לדעת איך לעשות את זה. היו גם כאלו שאמרו שהם כבר שמרו בעבר, אבל כעת רוצים לקבל על עצמם יותר מבחינת כשרות ועניינים נוספים".

"השאלה ששואלים הכי הרבה בשנה זו היא לגבי ערב פסח שחל בשבת", מספר הרב שטרית, "אנשים מבקשים לברר מתי ביעור חמץ, מה אוכלים בסעודה ראשונה, שנייה ושלישית, האם במהלך השבת המצה היא מוקצה, ועוד שאלות  בסגנון".

ויש גם את השאלות הנוגעות לליל הסדר ולחג עצמו. "שואלים מהו גודל הכזית, מה המשקל של המצה, מה מברכים על מצה עשירה, ועוד, ועוד".

"נתקלתי לא מזמן באישה שהתחזקה, בזמן שבעלה והילדים נשארו חילוניים",  נזכר הרב ירחי, "בעלה ביקש להתארח אצל הוריו בפסח, אך מכיוון שהם אינם מקפידים על כשרות והלכות, היא רצתה לדעת אם בכלל מותר לה לשבת איתם יחד סביב השולחן. כמובן שנתתי לה את ההלכה המדויקת, הסברתי לה שבמקרה כזה אסור לה לגרום לבעיות שלום בית, היא יכולה להתארח, אפילו יכולה לאכול חלק מהמאכלים, אך כמובן שעליה להיות  מודעת למספר נקודות חשובות, ופירטתי לה אותן במלואן".

מנגד, הרב שטרית מספר בחיוך כי קרה כמה פעמים שהתקשרו אליו בחורי ישיבות שהיו באמצע אפיית מצות וביקשו לדעת בדחיפות האם המצה החמיצה או לא.

על שאלות הלכתיות הנוגעות לליל הסדר, הוא מציין שהוא לומד את הנושא ומעמיק בו במשך יותר מחודש לפני החג, כדי שיהיה מוכן לענות על כל שאלה, בפרט בזמן כה עמוס כשהשאלות רבות  מספור.

ועם זאת, מגיעות מידי פעם שאלות שהוא לא יודע להשיב עליהן באופן מידי. "נשאלתי היום למשל איך יעשה חולה אלצהיימר מכירת חמץ", הוא מספר, "וכן נתקלתי בשאלה מעניינת לגבי חומר שנקרא 'ברוקוליס' ומיוצר בכוורת הדבורים. הברוקוליס כשלעצמו מותר בפסח, אך מכיוון שהוא לרוב מגיע כשהוא מהול באלכוהול, זה יוצר בעיה. את כל הנושאים הללו נדרשתי לברר, כדי לדעת מה לענות בוודאות. העברתי אותן כמובן לרבנים גדולים, כדי להביא את התשובות המדויקות ביותר".

 

הרב נחום עוצר לרגע ומבקש להתייחס לנקודה חשובה: "יש תופעה של אנשים שמחמירים על עצמם מעבר למה שצריך", הוא אומר. "ברור שכוונתם טובה, כי הם רוצים באמת להדר, אבל קורה שהדברים האלו מגיעים ממקום של כפייתיות, מה שנקרא OCD. כשאני מזהה דבר כזה, אני מנסה לשאול ולהתעניין, ובעת הצורך מפנה לטיפול. כי לשמור על ההלכה זה חשוב, אבל לשאול מאות שאלות על נושא אחד, זו כבר עלולה להיות בעיה".

גם הרב ירחי אומר שהוא פוגש אנשים שמנסים להחמיר, ולא תמיד לצורך. "לפעמים אני שומע על משפחות שמגיעות ממש לבעיות של שלום בית, בעקבות כך שאחד מבני הזוג רוצה להחמיר, בזמן שהשני מתנגד לכך. לפעמים אני מדגיש ואומר – 'זו חומרה, לא צריך להתעקש'".

ההחמרות, לדבריו של הרב שטרית, נוגעות לעתים לדיני נפשות ממש. "יש חולי סוכרת שמחמירים על עצמם ומחליטים לצום למשל בתענית בכורות, או כאלו שמחליטים על דעת עצמם שלא לקחת תרופה חיונית בימות הפסח, מחשש שהיא מכילה חמץ. בוודאי שהתורה לא דורשת מאתנו לפגוע בבריאותנו, ואסור בשום אופן לקבל החלטות כאלו ללא ייעוץ של רב מוסמך. אני לא בא לומר שמותר להקל ראש, אבל חייבים לבדוק את הנושא ולא להחמיר ללא צורך".

אבל לא פעם מתברר שמאחורי השאלה שמציג הפונה, מסתתר סיפור שלם. "פנתה אלינו אישה שביקשה לדעת כל מיני תשובות לשאלות שנוגעות לפסח במקום בו היא מתגוררת ונשמעו לי לא כל כך הגיוניות", מספר הרב שטרית, "לאחר שהתכתבתי איתה התברר שהיא חיה בכפר ערבי וזקוקה לעזרה דחופה. כמובן שהפניתי אותה למחלקה המתאימה בהידברות. במקרה אחר היה בחור שביקש לברר מה יעשה בליל הסדר, שכן משפחתו נוסעת להתארח בחג ומתכוונת לחזור ברכב המשפחתי. הוא היחיד מהמשפחה שמקפיד לא לנסוע בשבת. כשביררתי היכן הם מתארחים, הבנתי שהבעיה אינה רק בנסיעה לשם, אלא גם בשהייה במקום עצמו. ברוך ה' הצלחנו בתוך שעה קלה לארגן לבחור מסגרת ישיבתית שתארח אותו בליל הסדר, שם הוא ישהה בלי ספקות הלכתיים וליהנות מליל הסדר כהלכתו".

ואילו הרב ירחי נזכר דווקא בילד שפנה אליו. "הוא אמר לי שהוא מתכונן לליל הסדר, אך אבא שלו לא מקפיד על חסה נקייה, אלא קונה מה שיש בשוק. הוא רצה לדעת מה לעשות ואיך לאכול את המרור. ניצלתי את ההזדמנות כדי להתעניין בו ולהבין מה הרקע שלו. גם במקרה שלו העברתי את הפרטים לאברך מיוחד מאוד שמלווה אותו מאז אותו יום ותומך בו המון. מדהים לחשוב שהכל התחיל בשאלה לקראת חג הפסח".

 

השאלות, לדבריהם של הרבנים, מגיעות ממש עד לרגע האחרון ממש, דקות ספורות לפני כניסת החג. "בכל שנה מחדש, בערב החג מגיעות אליי כמה שאלות קבועות של אנשים שנזכרים בבהלה שהם שכחו למכור את החמץ", אומר הרב נחום. "זו בעיה גדולה. ההוראה שלנו במקרה כזה היא שיש לסלק את החמץ האמתי מהבית, ואילו לגבי שאר החמץ - יש לבטל אותו. אבל זה מאוד לא פשוט ולא מלכתחילה. ככלל, אנחנו משתדלים מאוד למצוא פתרונות לשאלות ומרגש לראות שגם כאשר אין פתרונות כאלו, האנשים שפונים אלינו מקבלים זאת לגמרי בהבנה".

ואילו הרב שטרית מוסיף: "בכל שנה, כשאני נכנס לחג, דקות ספורות אחרי שמסיים להשיב על השאלה האחרונה, אני אומר: 'ריבונו של עולם, ראה את היופי של עם ישראל, איך כולם רוצים לעשות את  רצונך; ראה את אלו שמתקשים ללעוס מצה ובכל זאת מחפשים דרכים כדי להרטיב אותה, או אפילו לאכול רק קמח מצה; ראה את אלו שעורכים סדר לבדם בפעם הראשונה בחייהם, ומבררים כל פרט כדי לעשות זאת באופן נכון; ראה את עקרות הבית שעובדות במשך ימים ולילות, כדי להוציא כל מה שיש בו חשש של חמץ. ריבונו של עולם, אתה יכול להיות גאה בבנים שלך".

מספר הטלפון של קו ההלכה 073-3333-300 24 שעות ביממה ב6 שפות - עברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, רוסית ופרסית.

תגיות:רבניםמכירת חמץפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה