דיכאון וחרדות

אם חשבתי מחשבה טמאה בזמן ששטפתי כלים – לשטוף שוב או לזרוק? על כפייתיות

חשוב לציין, שתהליך טיפול ב-OCD הינו תהליך לא קצר, ובהחלט לא פשוט. המטופלת צריכה להתמודד עם שינוי מחשבתי עמוק, ובעצם "לבטל את המחשבות שלה". לא להאמין למחשבות שלה

  • ט' ניסן התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"יש לי לכלוך בציפורניים, אני צריכה לשטוף שוב...".

"לא התפללתי בכוונה, לכן חייבת לחזור על התפילה 3 פעמים ברציפות כדי שתתקבל...".

"המחשבה הזו עברה לי בדיוק בזמן ששטפתי כלים, אז הכלים הפכו לטמאים. צריכה לשטוף שוב, או שאזרוק אותם?".

וכולי...

אלה הדברים שאמרה לי ורד בפגישה הראשונה שלנו. מספר שנים שהיא חווה דברים לא פשוטים. המחשבות לא מניחות לה, היא חוזרת על תפילות, חוזרת על מחשבות ופעולות ועוד.

ורד חווה המון מחשבות בכל דקה, וכל מחשבה לוקחת אותה למקום אחר, ויוצרת אצלה חשש חדש. כך, במשך השנים, היא צברה פחדים, צברה התנהגויות חוזרות, הרבתה לשטוף ידיים ועוד...

במקביל לחוויות הקשות התחילו אצלה הסימפטומים הנ"ל. בתחילה היא לא ייחסה לזה חשיבות, אך עם הזמן זה הלך ותפס נפח גדול יותר ויותר בחייה. היא היתה "משועבדת" למחשבות, שאמרו לה מה לעשות ואיך להתנהג. "לא התפללת כראוי, תחזרי על התפילה", "דרכת על השטיח בזמן שהיו לך מחשבות טמאות, תנקי אותו", "יש לך הרבה לכלוך בציפורניים, תשטפי שוב ושוב, תקרצפי את הידיים!". עם הזמן המחשבות הפכו לטורדניות, עד כדי התשה של ממש. ורד פשוט ביצעה כל מה שהמחשבה אמרה לה לעשות, אבל זה לא עזר, כי כש"ביצעה" מחשבה אחת, הגיעו במקומה עוד 10 מחשבות חדשות, וכש"ביצעה" גם אותן, הגיעו עוד 30 מחשבות חדשות, וכן הלאה.

ורד היא אישה דתית, כך שהנושא של הקדושה, התפילות, השבתות וכו' היה חשוב לה, ולצערה, המחשבות ברובן נגעו לקדושה, דבר שגרם לה להקפיד יותר על החזרות בתפילה וכולי.

בפגישה הראשונה שלנו היא תיארה לי מקצת מן הדברים, אך שתינו ידענו שזה רק קצה הקרחון. אני רציתי שהיא תיפתח אלי בקצב שלה. שאלתי אותה מה הביא אותה אלי, ומה היא רוצה להשיג. היא ענתה לי, שהיא מרגישה נשלטת ע"י המחשבות שלה, ומרגישה שהיא לא טובה, ושהשם מעניש אותה על כך.

ברור היה, שורד סובלת מ- OCD (Obsessive-Compulsive disorder). כפייתיות. הסובלים מכפייתיות חווים את אותן תופעות שהיא תיארה. כפייתיות היא קושי רגשי/נפשי, המתבטא במחשבות טורדניות הגורמות לחרדה, ורק ע"י פעולות טקסיות חוזרות ונשנות הם מרגישים הקלה.

בהמשך המפגש הראשון היא תיארה לי למה היא מרגישה כך, ופירטה את אופי וסוג המחשבות שיש לה. היא גם סיפרה שהיא מרגישה בושה כשאנשים סביבה, מאחר שהיא מודעת לזה שהמעשים שלה אינם הגיוניים.

הסברתי לורד את התופעה, ואת דרך ההתמודדות איתה באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). הטיפול מתחלק ל- 4 שלבים:

  1. אבחון התופעה.
  2. הסבר על התופעה באופן תיאורטי.
  3. חשיפה – חשיפת המטופלת לדברים שמעוררים אצלה את הצורך לחזור על פעולות/משפטים, אך למנוע ממנה לחזור עליהם. כך, בהדרגה, היא מפנימה שאין לה צורך בזה כלל.
  4. שימור – לאחר סיום התהליך, חשוב להמשיך ולהיפגש בתדירות נמוכה יותר, על מנת שלא תהיה רגרסיה במצב.

חשוב לציין, שתהליך טיפול ב-OCD הינו תהליך לא קצר, ובהחלט לא פשוט. המטופלת צריכה להתמודד עם שינוי מחשבתי עמוק, ובעצם "לבטל את המחשבות שלה". לא להאמין למחשבות שלה.

ורד ואני התחלנו תהליך טיפולי, במהלכו ביצענו חשיפה ותרגולים בשליטה על המחשבות, ואז שינוי מחשבתי. פרסנו את התהליך לנושאים. כלומר, בתחילה עבדנו רק על חזרה על תפילות, עד שהיא למדה לשלוט בזה, וזה פסק. לאחר מכן, המשכנו עם הכפייתיות בניקיון, לאחר מכן בכשרות וכן הלאה.

לאחר עבודה אינטנסיבית של כשנה, במהלכה ורד התמסרה לתהליך, היא הרגישה שמצליחה לשלוט בכפייתיות, ואז התחלנו בתהליך של עבודה על המחשבות הכפייתיות. ולאחר תקופה נוספת של עבודה, ורד הפסיקה לחזור על תפילות ופעולות. אנחנו ממשיכות להיפגש אחת לחודש, על מנת לשמר את התהליך המוצלח. תודה להשם!

ענת דורון היא פסיכותרפיסטית ומטפלת במחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:חרדותמחשבות כפייתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה