חדשות בארץ

כתב החדשות: "הניסיון לייצר מצג של העדפת חרדים בנתב"ג – עוול גדול"

כתב כאן חדשות לענייני תחבורה ותעופה, שרון עידן, תקף בימים האחרונים את אמינותה של הכתבה ששודרה בחדשות 12, בה נטען כי ועדת החריגים מעניקה העדפה לחרדים במתן אישורי כניסה לישראל

  • כ' אדר התשפ"א
נתב"ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)נתב"ג (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

כתב כאן חדשות לענייני תחבורה ותעופה, שרון עידן, ממשיך לספק נתונים המפריכים את הכתבה ששודרה בחדשות 12, בה נטען כי ועדת החריגים – האחראית על מתן אישורי הכניסה לישראל בתקופת סגירת השמיים – מעניקה העדפה לחרדים.

עידן כתב היום בטוויטר: "נתון מעניין בנוגע לטענה המצחיקה ל'רכבת אווירית' של מצביעים חרדים שבאים לבחירות ולכן מקבלים אישור מהוועדה על חשבון אחרים. בדיקה עיתונאית קטנה ולא מאוד מסובכת הייתה מגלה שבחודש האחרון דווקא יצאו יותר חרדים משנכנסו לישראל. חוזר – יצאו יותר משנכנסו".

כזכור, כתבתו של אילן לוקאץ' בחדשות 12 – שהוצגה כתחקיר – כלל לא הציגה נתונים מספריים מבוססים כדי להוכיח את טענתה המרכזית, לפיה ועדת החריגים היא למעשה סוג של 'קומבינה' שמאפשרת חזרה המונית של חרדים לארץ. כתחליף לעובדות מוצקות, התראיין לכתבה איש "הארץ", אורי משגב, שטען כי הוא שוהה בזמן האחרון רבות בנתב"ג, וכי קיבל את הרושם שקיימת "דומיננטיות חרדית אדירה" בקרב הנכנסים לישראל.

אלא שבימים שחלפו מאז הכתבה, עידן העלה לרשת תמונות רבות מנתב"ג, מלוות בנתונים, בהן דווקא באה לידי ביטוי דומיננטיות חילונית בקרב השבים לישראל. כך, לדוגמה, כתב אתמול: "טיסת יונייטד 090, דרימליינר מניו יורק, בטיסת חילוץ המצריכה אישורי ועדת החריגים כמובן. רוב מוחץ של חילונים. במטוס 180 נוסעים. בטיסה היו 16 חרדים. אחד מהם חסיד ברסלב. מתוכם שמונה הלכו למלונית וחמישה הביתה, בהם אבא וילד קטן בן שבע".

שלשום מסר עידן פרטים על טיסת חילוץ שהגיעה מגרמניה, וצירף אליה תמונה שהציגה בולטות חילונית בקרב הנוסעים: "כך נראה האוטובוס המוביל לאירבאס. כולם בטיסה זו נדרשו לאישור ועדת החריגים כמובן. במטוס 138 נוסעים. שמונה חרדים. השאר חילוניים. לא בדקתי, כי אני לא גזען, כמה מהם ערבים, בעלי כיפות סרוגות, 'רוסים' או אסקימוסים".

ביום ראשון הביא כתב כאן חדשות תמונות ונתונים מטיסות נוספות שיצאו מגרמניה: לטיסה אחת, שיצאה בשעות אחר הצהריים, עלו 182 נוסעים, ביניהם שמונה חרדים. בטיסה נוספת, שיצאה לדרך בשעות הערב, היו 151 נוסעים, שלושה בלבד מתוכם חרדים.

בתמונה נוספת שהעלה עידן לרשת נראה כתב "הארץ" עסוק, כשלצדו חולפת נוסעת שאינה חרדית: "בוקר טוב אורי, יצאו הרי כל כך הרבה חילונים בדקות האחרונות. הנה, חלקם אפילו בתמונה כשאתה בטלפון. למה לא תיעדת גם אותם?".

התמונות שהביא לוקאץ' בכתבתו התמקדו בטיסות שהגיעו מניו יורק, בהן אכן נראו חרדים לא מעטים. עידן הסביר מדוע במקרה זה התמונה משקרת: "הבנה בסיסית של עולם התעופה – בימי שגרה, הרבה לפני קורונה, טיסה 001 של אל על לניו יורק היא עם ממוצע של 40% חרדים. בשגרה. תורידו מזה את העובדה שאין עכשיו טיולי בר מצווה, עסקיים, וטיולים מאורגנים או תיירות, וברור שתראו בקו חמישים אחוז חרדים. כל ניסיון להציג זאת כשרלטנות שלהם = חוסר הבנה".

"זכותכם לרגום אותי באבנים ולקרוא לי בשמות", כתב עידן כבר ביממה הראשונה לפרוץ סערת ה'תחקיר'. "אבל אני חי בנתב"ג. קיבלתי מיליון פניות מאנשים. משתדל לבדוק את כולן. פרוטקציות היו ויהיו. להמון סקטורים. יש חרדים רבים בטיסות החילוץ. ויש רבים שלא. רבים מאוד. הניסיון לייצר כאן תמונה כאילו חרדים מתועדפים – בעיניי, במחילה, עוול גדול".

שרון עידן מפריך את ה'תחקיר' (קרדיט אודיו: כאן ב'. קרדיט תמונה: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

כזכור, העיתונאי קלמן ליבסקינד – מבכירי התחקירנים בתקשורת הישראלית – פרסם בתחילת השבוע טור חריף ב'מעריב' נגד הכתבה של חדשות 12: "אפילו מולקולה אחת של עיתונות לא הייתה בכתבת ההסתה המכוערת נגד חרדים, ואשר זכתה בטעות לכינוי תחקיר'", כתב.

"עיתונות היא קודם כל עובדות ונתונים, ובכתבה של חדשות 12 לא הייתה ולו עובדה אחת, ולא היה ולו נתון אחד", הצהיר ליבסקינד. "האם יש מספרים, שמהם נבין מה יחס החרדים-חילונים בין מקבלי האישורים? לא. שום נתון לא הציגו בערוץ 12".

"משגב מספר שבזמן האחרון הוא מסתובב הרבה בנתב"ג, ושהוא סופר בכל יום מי נכנס ומי יוצא. 'דומיננטיות חרדית אדירה', זו מסקנתו. יש מספרים? יש נתונים? יש עובדות? לא ולא. אורי משגב מ'הארץ' חש 'דומיננטיות חרדית', ויותר מזה אנחנו לא צריכים".

ליבסקינד ציין, כי גם הטענות האנטי-חרדיות של המקורות האנונימיים שצוטטו בהמשך הכתבה לא זכו לביסוס כל שהוא: "למחרת הלכו בחדשות 12 עוד חמישה צעדים קדימה. בכתבת המשך על התחקיר מיום קודם, פולו-אפ בלעז, הזכיר הכתב מה היה בה, בכתבה מאתמול: 'על פי עדויות וצילומים שנאספו בשבוע האחרון, כ-90% מהנוחתים הם חרדים'. ובכן, זהו נתון מצוץ מהאצבע, שאפילו אילן לוקאץ' לא טען אותו בתחקיר המקורי שלו. המצאה מוחלטת, שהיוותה המשך לקמפיין האנטי-חרדי שעליו הכריז הערוץ".

"ומי שלא הבין לאן חתר הערוץ עד לסיום כתבת התחקיר, לא היה יכול שלא להבין כשהגיעה שורת המחץ הזו: 'קשה להתעלם מהרושם שחודש לפני הבחירות מטוסי החילוץ מביאים לנתב"ג רכבת אווירית של מנדטים לימין'. כמה מצביעי ימין כאלה הגיעו בזמן האחרון? 20? 200? 2,000? 20,000? מישהו יודע בכלל להוכיח שהגיעו ארצה יותר מצביעי ימין ממצביעי שמאל? בערוץ 12 אפילו לא ניסו להשיב לשאלה הזו. למה? כי השאלה הזו מחייבת עיסוק בנתונים, וכאלה כאמור לא היו לכתבי הערוץ".

"עם הרושם של כתב ערוץ 12 אני לא יכול ולא רוצה להתווכח", סיכם ליבסקינד. "אני רק יודע להגיד שבתשע הדקות ו-36 השניות של הכתבה הזו לא היה בדל ראיה לכלום. לא הוכח שחרדים מקבלים יותר אישורים מחילונים. לא הוכח שאנשי ימין מקבלים יותר אישורים מאנשי שמאל. בתום צפייה בכתבה הזו קשה להשתחרר מהרושם שבערוץ 12 ניסחו את שורת הסיכום שלה עוד לפני שיצאו לשטח למשימת איסוף הראיות, משימה שכפי שכבר ראינו לא העלתה דבר".

תגיות:נתב"גהחברה החרדיתנגיף הקורונהשרון עידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה