סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: זוכרים את עמלק – אבל גם את אלה שעשו טוב

בערב שבת המבצע הושלם. זאביק שלח לי תמונה: אמו לאה, ניצולת השואה, מחזיקה בשמחה את מגילת אסתר שהוסתרה בשואה, ועליה "עץ חיים" חדש שעשוי מעץ שניטע על ידי מציליה, חסידי אומות העולם

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

זאביק זמין הוא מורה לשל"ח מרחובות. אביו נפטר לפני חמישה חודשים, ואז אמא שלו, לאה, העבירה אליו את מגילת אסתר האישית של האב. כשנתנה לו את מגילת הקלף העתיקה, סיפרה את סיפורה: המגילה הייתה שייכת לאבא שלה, ניסן שמעון כהן. המשפחה חיה בהולנד בזמן השואה, בתקופה שבה יהודים רבים הסתתרו מהנאצים. הביטוי המקובל להיעלמות כזו היה "אונדרדאוקר" ("צוללים למסתור"). הסבא הבין שהמשפחה צריכה לצלול. הוא ניגש לשכן לא-יהודי וביקש להסתיר כמה חפצים קדושים, וביניהם המגילה. השכן הטוב הסכים. הסבא ורעייתו "צללו", ואת ארבעת ילדיהם העבירו במחתרת למשפחות לא-יהודיות, שלימים יקבלו הכרה כחסידי אומות העולם. בסוף המלחמה, אחרי תלאות רבות, המשפחה התאחדה. השכן החזיר את הרכוש המוסתר, ובתוכו המגילה.

כשלאה התחתנה, אביה נתן לחתן הצעיר במתנה את המגילה הזו, ששרדה את השואה. אבא של זאביק שמר על האוצר, ועכשיו הוא עבר לידי הבן.

חג פורים מתקרב. זאביק הסתכל בירושה שקיבל, והחליט לעשות מעשה סמלי. הוא פנה ל"יד ושם", כדי להוריד ענף אחד מעץ החרוב שנטעה שם בעבר חסידת אומות העולם שהצילה את אמא שלו. את הענף הוא מעביר לבעל מלאכה מומחה, שהכין "עץ חיים" (ציר מרכזי מעץ שסביבו כרוכה המגילה). במקביל, הוא הצליח לאתר את רוזמרי, אחת הבנות של אותו שכן טוב, שכבר הלך לעולמו. השבוע  יזם שיחת טלפון בינה לבין אמא שלו. בתו של השכן סיפרה שהיא זוכרת את אביה "עושה בור ברצפה ומחביא ספרים מהגרמנים".

בערב שבת המבצע הושלם. זאביק שלח לי תמונה: אמו לאה, ניצולת השואה, מחזיקה בשמחה את מגילת אסתר שהוסתרה בשואה, ועליה "עץ חיים" חדש שעשוי מעץ שניטע על ידי מציליה, חסידי אומות העולם. בפורים הוא יקרא במגילה החדשה-ישנה הזו במניין החצרות שבו הוא מתפלל בכל שבת.

השבת קראנו בתורה את פרשת זכור, אמר זאביק. "זכור את אשר עשה לך עמלק. ביום חמישי בערב נקרא את מגילת אסתר, כדי להודות ולהלל על נס ההצלה הגדול. "אני מרגיש שיש פה שילוב של שני הדברים – אנחנו זוכרים את עמלק של דורנו, אבל גם מודים ויודעים לומר תודה למצילים ולאלה שבחרו בטוב".

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירעמלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה