ונשמרתם

"אני מתחנן, אל תחממו את הבית בתנורים שאינם בטיחותיים"

"תנורים ללא תו תקן עלולים לגרום לאסונות, ובפרט כשמניחים אותם בחדרי ילדים". שלומי אביסרור, מנהל תחום בכיר במשרד הכלכלה, יוצא בשורת המלצות והסברים לגבי השימוש בתנורים. "אל תזלזלו, זה עלול לעלות בחיים שלכם"

(בעיגול: שלומי בכר) (בעיגול: שלומי בכר)
אא

החורף כבר כאן, המערכה הגשומה בעיצומה, ויחד איתה מגיעים אמצעי החימום הנדרשים בכל בית. אלא שלא כל אמצעי החימום הם בטיחותיים, לא כולם יבטיחו לנו הגנה מקסימאלית בשעת חירום, ויש גם כאלו שבכלל יהיה עדיף להוציאם מן הבית.

כדי לעשות סדר בדברים יצאנו לשוחח עם שלומי אביסרור, מנהל תחום בכיר חשמל ואלקטרוניקה במשרד הכלכלה, וביקשנו ממנו להבין אחת ולתמיד איך לחמם את הבית בבטיחות וביעילות.

 

רק לפי התקן

"ראשית, חשוב להבהיר כי במדינת ישראל קיים חוק התקנים", מדגיש אביסרור, "החוק קובע כי כל מוצר חשמלי שמשווק בארץ חייב להתאים לתקן הרשמי שחל עליו. ישנם מוצרים בהם התקנים מחמירים יותר, ולעומתם  מוצרים בעלי תקנים מחמירים פחות, הכל בהתאם לרמת הסיכון שיש במוצר. התנורים, כפי שניתן להבין, הם בעלי תקן רשמי מחמיר והם נדרשים לעבור משטר קפדני ביותר של בדיקות. לצערי אני יכול לספר לכם על מקרים קשים מאוד שאירעו כאשר התנורים לא ענו לתקן, ואת זה בדיוק אנו מנסים למנוע".

ועדיין, ישנם תנורים שנמכרים בחנויות ואינם בעלי תו תקן. איך אפשר להסביר זאת?

"מבחינתנו אנו דורשים שכל משלוח תנורים שמגיע לארץ יעבור בדיקה קפדנית, כאשר אנו בודקים אותו באופן מדגמי. רק אחרי ביצוע הבדיקה, מקבל היבואן אישורי מכירה ושיווק. באופן כזה אנו מונעים כמעט באופן מוחלט שיווק של תנורים שאינם לפי התקן. עם זאת, יכול לקרות באופן אקראי ובצורה בלתי נשלטת שישתרבב למשלוח תנור בעייתי. במקרים חמורים יותר, ישנם יבואנים שאינם עובדים לפי החוק, ומצליחים בדרך כלשהי לייבא תנור בלי להעביר אותו דרך מנגנון הפיקוח. זה לא קורה לעתים קרובות, אך זה מתרחש לצערנו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

איך אנחנו כצרכנים נוכל לזהות מוצר שאינו בעל תו תקן?

"כדאי לקחת בחשבון שבדרך כלל מוצר שאינו תקני לא יימכר בחנות מסודרת ובעלת שם. לכן מלכתחילה אני ממליץ לקנות תנורים רק בחנויות ידועות ולא למשל אצל רוכלים ברחוב. בחנויות כאלו ניתן לראות על המדף את תצוגת התנורים, כאשר על כל מוצר מסומן שם היבואן, דגם המוצר וכדומה. אלו פרטים שייתנו לנו את האינדיקציה הראשונית ויעזרו לנו להבין שלמוצר יש אבא.

"בנוסף יש גם את האכיפה שלנו, כמשרד הכלכלה. אנו פועלים לאורך כל השנה כדי לסלק מהחנויות מוצרים שאינם בעלי תו תקן. אנו מתבססים לשם כך על מקורות מידע ודיווחים שאנו מקבלים מגורמים שונים שמעורבים בתחום. אם מתברר שיש חשש להפרת תקנים ומוצעים מוצרים שמסכנים את הציבור, אנו דורשים מהיבואן להסירם מהמדפים ולעתים קרובות גם ליידע את הציבור שכבר רכש את המוצרים על הסכנה שיש בהם. אנו שולחים באופן קבוע פקחים שמסתובבים בשטח, ולעתים קרובות גם עושים בדיקות אקראיות ברשתות השיווק והחנויות. זוהי עבודתנו היום-יומית".

 

שימוש זהיר וחכם

אבל מקרי השריפות שמתרחשים בעקבות שימוש במכשירי חימום, אינם מגיעים בהכרח בשל מכשירים בעייתיים שאינם בעלי תווי תקן. אביסרור מדגיש כי ברוב המקרים בהם מתרחשים אסונות, קורה הדבר בשל שימוש לא נכון במכשירי החימום, כאשר בדרך כלל מדובר במצבים הניתנים למניעה.

"לפני השימוש במכשירי חשמל בכלל ובתנורים בפרט, יש לקרוא היטב את ההוראות ולשים לב לכל פרט", הוא מדריך. "לעתים אנשים מעמידים את התנור סמוך מידי לווילון, ואז ברגע של חוסר השגחה, הווילון מתנופף ברוח, האש נאחזת בו ומתלקחת שריפה. או שהם שמים את התנור על יד מיטה של ילד, ואז בלילה השמיכה נופלת ומכסה את התנור, מה שגורם לו להתלקח. אלו מקרים שלצערנו אנו שומעים שוב ושוב. אנשים מוכרחים ללמוד להיות זהירים, להשגיח מאוד על התנורים ולהימנע מלקרב אותם לחומרים דליקים. יש גם לשים לב שלעתים התנורים מונחים במקומות בהם הם עלולים ליפול, בעיקר כשמשתמשים במפזרי חום. לכן אין להעמידם על מיטות למשל או על ארונות מעץ. יש גם להיזהר שלא לחסום את פתחי האוורור שלהם, כי זה גורם למכשיר להתחמם ולבסוף הוא עלול לבעור.

"שימו לב", מוסיף אביסרור, "אם השקע החשמלי של המכשיר הפך לשחור, או אם הוא אינו נכנס היטב לתוך התקע, או אם הפך לסדוק – זה מוכיח על כך שכנראה היה קצר במוצר או בעיה אחרת. לכן יש להפסיק מיד את השימוש בו ולפנות לטכנאי שיבדוק ויאשר שהכל בסדר, ועיקר העיקרים – אין להשאיר גופי חימום עם אש גלויה על יד ילדים, ללא השגחה. זהו דבר בסיסי וחשוב".

 

מומלץ בחום

אביסרור מציין כי חשוב לדעת שבין גופי החימום יש שנחשבים למסוכנים יותר ויש המסוכנים פחות. "לפי הדיווחים שאנו מקבלים מהכבאות, וגם מבדיקות שאנו מבצעים בשטח – גופי החימום בעלי האש הגלויה, ובראש כולם תנורי הספירלה, נחשבים למסוכנים מכולם, כי הם מתלקחים בקלות. אחריהם מגיעים מפזרי החום, שאמנם אין בהם אש גלויה, אך פועל בתוכם גוף חימום, וכאשר סוגרים את פתחי האוורור – עלולה להיווצר התחממות יתר והתלקחות. האמצעים שלדעתנו נחשבים בטוחים יותר לחימום ואנו גם ממליצים עליהם הם הרדיאטור והמזגן. כשמדובר במשפחות עם ילדים, ההמלצה שלנו היא חד משמעית – תשתמשו רק בהם. אגב, המזגן אינו רק יותר בטוח, אלא גם יותר חסכוני".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם תנורים וגופי חימום ישנים עלולים להיות בעייתיים?

"צריכים להבין שהתקנים של התנורים כל הזמן משתנים ומשתפרים. כיום, למשל, אחת מהדרישות שלנו מתנורים של אש גלויה, היא שיהיה בהם מנגנון שיפסיק את פעולתם ברגע שהם נופלים. זהו תקן שלא היה קיים בעבר, ולכן באופן כללי אני ממליץ להחליף אחת לשבע או שמונה שנים את התנורים בבית, גם אם הם עדיין פועלים ומחממים היטב. הדברים אינם אמורים לגבי מערכת מזגן, שם כמובן יש לבדוק מול המתקין ולוודא שהוא דאג לכל אמצעי הבטיחות".

תגיות:תנורחורףונשמרתםבטיחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה