חדשות בארץ

בג"ץ אישר להרוס את בית המחבל שרצח את אסתר הורגן הי"ד

שלושת שופטי ההרכב דחו את העתירה שהגישו בני משפחתו של המחבל נגד הריסת הבית, וקבעו ברוב קולות כי הקומות השנייה והשלישית במבנה ייהרסו. השופטת ענת ברון סברה בדעת מיעוט, כי יש להימנע מהריסת הקומה השנייה בה מתגוררים בני משפחתו של המחבל

הריסת בית מחבל, תמונת ארכיון (צילום: דובר צה"ל)הריסת בית מחבל, תמונת ארכיון (צילום: דובר צה"ל)
אא

(עודכן: 15:20)

בג"ץ אישר היום (רביעי) להרוס את בית המחבל, שרצח לפני כחודש וחצי את אסתר הורגן הי"ד בשמורת יער ריחן שבצפון השומרון.

שלושת שופטי ההרכב – יצחק עמית, דפנה ברק ארז וענת ברון – דחו את העתירה שהגישו בני משפחתו של המחבל עם "המוקד להגנת הפרט" נגד הריסת הבית. עמית וברק ארז אישרו להרוס את הקומות השנייה והשלישית במבנה, בהן התגורר המחבל יחד עם בני משפחתו. הקומה הראשונה, בה מתגוררים הוריו, לא תיהרס.

השופט עמית הדגיש בפסק הדין, כי "האמצעי של הריסת בית מחבל מופעל אך ורק כאמצעי התרעתי ולא כאמצעי ענישתי. אך גם ככזה, ברי כי הרתעה אינה מילת קסם שיש בכוחה להתיר שימוש בכל אמצעי שהוא. מן הסתם תהא זו הרתעה יעילה יותר אם השכונה שממנה יצא המחבל תיהרס, או אם ייהרסו כל המבנים שבהם מתגוררים בני משפחתו המורחבת, אך אף אחד לא מעלה על דעתו שימוש באמצעי בלתי מידתי שכזה. מכאן, שהמידתיות היא מילת המפתח שלאורה יש לבחון את האמצעי של הריסת בית".

עמית הוסיף, כי "השימוש באמצעי של הריסת בית צריך להיות מושכל ולהיעשות במשורה ובמקרים המתאימים על רקע המצב הביטחוני הכללי. חזקה על הגורמים המחליטים כי הם מאזנים בין האינטרסים והשיקולים השונים בכל מקרה ומקרה, ומבססים את החלטתם על שיקולים מקצועיים וענייניים".

מנגד, השופטת ברון סברה בדעת מיעוט כי יש להרוס רק את הקומה השלישית, בו התגורר המחבל, ולהימנע מהריסת הקומה השנייה המשמשת כבית המגורים של בני משפחתו: "דעתי היא ששאלת אפקטיביות ההרתעה הגלומה בכלי של הריסת בתים לכל הפחות מעוררת ספק ממשי", כתבה. "אני סבורה שההחלטה להרוס גם את הקומה השנייה של הבית לוקה בחוסר מידתיות – כאשר בקומה זו מתגוררים אשתו ושלושת ילדיהם, שכאמור אין חולק שלא היתה להם כל מעורבות או ידיעה בנוגע למעשי הזוועה, ואף בדיעבד לא הפגינו תמיכה במעשים".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) בירך על החלטת בג"ץ לדחות את העתירה נגד הריסת ביתו של המחבל: "החלטה זו מוכיחה פעם נוספת את השגיאה שעשה בית המשפט בהחלטתו שלא להרוס את בית המחבל שרצח את סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד, ואת השרירותיות של החלטות בית המשפט העליון בנושא חשוב זה שתלויות אך ורק בזהות ההרכב היושב בדין. חלקם מאשרים חזור ואשר את החלטות המפקד הצבאי, וחלקם מסרבים לאשר את החלטותיו מתוך תפיסה אידיאולוגית קיצונית ומוטעית. תפילותינו ומחשבותינו עם משפחתה של אסתר הי"ד, מי ייתן ויהיה בהחלטה זו כדי להרתיע ולמנוע את הרצח הבא".

תנועת "אם תרצו" הגיבה על החלטת בג"ץ: "ביום זה אנו מחבקים את משפחת הורגן, וקוראים לממשלת ישראל לאמץ מדיניות מלחמה בטרור המושתתת על חבילת הרתעה אפקטיבית. אנו קוראים לשופטי בג"ץ להפסיק להוציא צווי ביניים להריסות בתי המחבלים, ולאפשר למערכת הביטחון להרוס את בית המחבל בזמן הקצר ביותר על מנת לייצר הרתעה אפקטיבית. ידע כל מחבל כי כל ניסיון רצח של ישראלי יגרום לכך שביתו ייהרס עד היסוד, משפחתו הגרעינית תגורש משטחי הרשות הפלסטינית ונכסיה יולאמו".

הורגן, תושבת טל מנשה, בת 52 ואם לשישה ילדים, יצאה ב-20 בדצמבר 2020 לריצה ביער ריחן. בשעות הערב, לאחר שלא חזרה, הזעיק בעלה את כוחות הביטחון. כוחות צבא ומשטרה, מתנדבים מהיישובים הסמוכים ואנשי יחידת חילוץ שומרון פתחו בסריקות אחריה. לאחר שעות של חיפושים, היא אותרה ללא רוח חיים.

המחבל מוחמד כבהא, בן 40 תושב הכפר טורה אל-ע'רביה הסמוך לג'נין, ריצה בעבר מספר עונשי מאסר בגין פעילות טרור. הוא נעצר מספר ימים לאחר הפיגוע, ויחד עימו נעצרו ארבעה פלסטינים נוספים החשודים שסייעו לו להסתתר מכוחות הביטחון.

במהלך חקירתו בשב"כ הודה המחבל, כי כחודש וחצי לפני הרצח הוא החליט להוציא לפועל פיגוע, בין היתר לאחר שהושפע ממותו של אסיר ביטחוני שהכיר, שמת בכלא כתוצאה ממחלה. לשם ביצוע זממו, הוא הגיע לזירת הפיגוע דרך פרצה בגדר הביטחון, כדי להכיר את השטח. לאחר שהבחין כי התנועה דלילה וכי באזור עוברים אזרחים ישראלים, החליט כי זה המקום המתאים לביצוע הפיגוע.

עוד עלה מהחקירה, כי ב-20 בדצמבר בשעות הצהריים, הגיע המחבל ליער הסמוך ליישוב טל מנשה, לטובת עיסוק בהברחות סיגריות דרך הגדר. לאחר מספר שעות הוא זיהה אישה יהודייה הצועדת לבדה, תקף ורצח אותה. בימים שלאחר הפיגוע הוא הסתייע בקרוביו ובמכרים בכפר דיר אל-ע'וסון, שסייעו לו להסתתר.

תגיות:הריסת בתי מחבליםבג"ץאסתר הורגן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה