אוריין רייס

אמאל’ה, הוא בדיוק כמו אבא שלי! (חלק א’)

החידוש העצום עבורי היה, שאותה בחירה גורלית לא נעשית באקראי ו....(תופים) לא במודע! ממש כך. בטח לא כפי שכולנו נוטים להאמין, לפי פרמטר פיזי או גנטי, על פי כישורים או מעמד או השקפה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני כ-30 שנה, אבי ומורי האהוב נשלח לשליחות בגרמניה מטעם עבודתו. באותו תקופה השתתפתי בתחרות שירה מטעם עיר הולדתי, רמת השרון, בשם המקורי "כוכב נולד". הייתי אז בכיתה א'. ילדה בת 6, מתוקה, עטופה, עם ארגזים של ביטחון בריא ואותנטי כזה. אני זוכרת איך לא ידעתי עד הרגע האחרון אם אבא שלי יספיק חזרה ארצה למופע, וזה העסיק אותי יותר מכל. הגיוני. את מי, אם לא את הדמויות המרכזיות של חיינו, אנו מבקשים להרשים ולשמח בהצלחותינו?

אני זוכרת שהמנחה התפלא ופרגן ברמקולים למתמודדת הכי צעירה בתחרות שעומדת על מדרגות הבמה, ותוך שהיא מחכה לתורה לעלות, מוחאת כפיים בהתלהבות נאיבית. למי? למי אם לא - לקונקורנציה שלה, שהתחרתה בה על משבצת בגמר הארצי. הוא (והקהל באולם) לא ידעו, שמבחינתי כבר זכיתי.

ביד אחת החזקתי את המיקרופון, וביד השנייה החזקתי את צ'יפופו, הקופיף הקטן שעליו מספר השיר. קופיף מיוחד שעשה את דרכו אלי ספיישל עם אבא שלי, בדקה ה-99 מגרמניה, יממה לפני ההופעה. בהשגחה, מילות השיר נאמרו ביתר חיבור מלב: "בדיוק לפני שנה, קיבלתי מתנה, מתוך הספר הוא קרץ אלי". ועוד נשוב.

* * *

בחודש שבט, בדיוק לפני שנה, קיבלתי מתנה, מתוך הספר זה קרץ אלי: "איך לדבר כך שילדים יקשיבו, ואיך להקשיב ככה שילדים ידברו", זהו שמו בעברית. ואכן, היה זה הראשון במתנות היפות שקיבלתי בשנה החולפת. הכנה מושלמת לשנת הקורונה הראשונה שעמדה לפקוד אותנו חודשיים אחרי, דאז. בול בזמן, דיאנה, גיסתי שתחיה, הצטנעה שהיא קונה לי "ספר מצוין לתקופה הקרובה". בפועל, הוא שינה את חיי הבוגרים כאמא, ובהמשך ישנה גם את המקום של "הילדה הטבעית" שלי (מושג מוכר, שיקבל רזולוציה גבוהה פי כמה בהמשך).

הספר פותח במתיקות המתרגמת: "כך אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי, כלום חסרתי דבר שאבקש מכם, ומה אני מבקש מכם אלא שתהיו אוהבין זה את זה, ותהיו מכבדין זה את זה, ותהיו יראים זה מזה" (ספר אליהו רבה, פרק כ"ח). מודה, תחילה תמהתי מדוע ציטוט זה הוא שפותח את הספר, העוסק בחינוך ילדים. ואז זה התיישב. פשוט! היכן ניישם, אם לא בקשר עם ילדנו? מול הפיקדון שלנו. בשותפות שלנו ושל המלך.

כצפוי, "חנוך לנער על פי דרכו" ירד לפירוט מדויק, מבהיל ופרקטי – שאיך נאמר, מחייב. אבל הנס הגדול הנוסף הגיע בדמות הילדה הקטנה שבי-עצמי. והרי רק על עצמי ידעתי לספר, כך שלא היה מנוס מלצלול. ועוד נשוב.

* * *

מריצה 6 חודשים קדימה (לפני חצי שנה). פסח עבר. סגר ראשון מאחורינו. נושמים מציאות חדשה, ובמציאות בינתיים, שיחה סתמית מקבלת תפנית הרת גורל עבורי. זה קורה בסיום הצילומים לתוכנית "כמו גדולות" בערוץ הידברות. תוכנית זו ביקשה לתת לילדים (ולהורים) מענה מעשיר בתוכן ערכי באותה תקופה מאתגרת, עת הילדים היו ספונים בביתם כל שעות היום. אני הייתי אמונה על החלק הרוחני, פעמיים בשבוע. בסיום התוכנית, ב"ה, תחושת השליחות מילאה אותי, וכסנדלר המבקש לא להלך יחף, הזדרזתי לילדי שלי. יצא שבעקבות כך כמעט ויתרתי על החסד, אבל מאחר שגמלתי בלבי לפני שנים רבות, שהרכב שלי הוא מהסוג שלא מפספס חסדים קלים, התעכבתי בכל זאת והקפצתי מישהי מההפקה לתחנה הקרובה בפ"ת. זה גלש לתחנה הקרובה בב"ב, ומשם עד לרחוב חזון-איש. לבסוף (חצי שעה אחרי שכבר הגענו לבית שלה והמלל עדיין ממלא את החלל) הבנתי שאני, מפה, לא חוזרת הביתה בלי שבידי מצוי עותק של הספר שדיברה עליו כל הנסיעה: "לבסוף מוצאים אהבה", של ד"ר הרוויל הנדריקס. המתנה השנייה היפה של השנה שזכיתי לה.

בגדול, כותרת הכריכה מלמדת שהספר מדריך זוגות. במיקרו, הספר חושף אמת מרהיבה: קווי המתאר של לבנו ומה מסתירה הנפש שאחראי על בחירת בן הזוג. בחירה (הקריטית ביותר בחיינו) שלמעשה תלווה אותנו, את צאצאינו ואת צאצאי צאצאינו וכו' עד עולם, ומהווה את תכלית העמל בעולמו ית' והפלטפורמה החשובה ביותר בתהליך של כל אדם, אך של יהודי ירא שמיים בפרט – תיקון המידות.

עד כה הכל גלוי וידוע. החידוש העצום עבורי היה, שאותה בחירה גורלית לא נעשית באקראי ו....(תופים) לא במודע! ממש כך. בטח לא כפי שכולנו נוטים להאמין, לפי פרמטר פיזי או גנטי. לא ע"פ כישורים חברתיים. גם מעמד סוציואקונומי או עניין השקפתי לא מכריעים את הכף בדרך לחופה. זה הכל סתם טיוח. בעודנו עסוקים בליקוט "רשימת מכולת" – מזימת הסחת דעת של התת-מודע נרקחת במלוא המרץ, כדי לעזור לנו להגיע להשגת יעודנו כיצורים רוחניים, השואפים להיות שלמים. תחילה כיחידים ומתוך כך ביחד, ולא להיפך. איך? עוד נשוב (בשבוע הבא).

הטורים מוקדשים לעילוי נשמת: דוּוִיד בן שלמה יעקב שווארץ זצ"ל.

נכתב תוך מחשבה, אהבה והערכה עצומה לכל ילדי אמבש המופלאים באשר הם. אתם הגיבורים האמיתיים של החיים! ברוכים תהיו.

תגובות, הצעות, שירים ודברים שבקדושה: אוריין-יסכה hashemonly@gmail.com (נשים בלבד!)

רוצים להזמין את אוריין-יסכה לערב נשי מרגש בביתכן?

(ללא עלות) חייגו לטל: 073-2221290 או במייל aviva@htv.co.il

תגיות:שירהאוריין רייס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה