מתכונים לעוגות

מתבשל פה משהו עם מינדי, והפעם: מה נשאר?

מה עושים עם שאריות מזון, או עם עוגה שלא הצליחה? מה גורם לעוגת הכושי שלי להתקלקל, ומהו המתכון המשפחתי שלנו לעוגה?

אא

אצלנו לא זורקים אוכל!

כנראה זה בעקבות החינוך שקיבלתי בבית, כבת לניצול שואה ז"ל ולאמא שנולדה וגדלה בזמן מלחמה. בכל מקרה, ילדי יודעים שאם לא ירצו לגמור את מה שהכנתי לארוחת הצהריים, יפגשו את השאריות למחרת בהסוואה כל שהיא. העיקר לא לזרוק אוכל!

כאשר העוגה לא מצליחה, כבר גיליתי לכן שהיא נהפכת כמעט תמיד לכדורי שוקולד עגלגלים, או כשהזמן דחוק, שוטחים את העיסה לעוגת ביסקוויטים טעימה. המרשם מוצלח כל כך, שניתן להסוות איתו כמעט כל סוג של מאפה – עוגיות יבשות, עוגות נפולות, עם קמח מלא או עם קמח רגיל או בלי קמח בכלל... עד כדי כך שאחד הילדים הציעו פעם שנכין כדורי שוקולד מהשאריות של ארוחת הצהריים!

אך אפילו כדורי שוקולד מוצלחים, תפילה מצריכים, כפי שהסיפור הבא ימחיש.

אחת מבנותי ביקשה להכין עוגת שוקולד וקוקוס לכבוד שבת. הוצאנו את המרשם האהוב, כמו בשבוע שעבר וזה שבא לפניו וגם כשהתכוננו למשלוחי המנות לפורים. אך הפעם היתה בכל זאת שונה, כי תוך כדי שהעוגה נאפתה בתנור, בתי נזכרה (טוב מאוחר מלא כלום...) לעבור שוב על המצרכים הרשומים במרשם כדי לוודא שלא שכחה משהו בעת ההכנה. היא למדה כלל חשוב זה באחד השעורים הראשונים אצלי במטבח, והסיבה פשוטה – לרוב, אי אפשר לתקן דברי המאפה לאחר שהוכנסו לתנור (כפי שהסיפור ממחיש).

ואכן, היא פתאום תפסה שבמקום ⅔ כוס קקאו היא הכניסה ⅔ כוס קפה!! מובן שהיה מאוחר מדי לתקן, אבל מיד ידענו שבמקום עוגת שוקולד וקוקוס לשבת, יהיו לנו כדורי שוקולד בטעם קפה...

כעת היה עלי לחשב את כמות הביסקוויטים שידרשו למרשם של עוגת הביסקוויטים כדי להפיג את טעמו החזק של הקפה. במקביל, נברתי בפריזר כדי לראות אם נשארו אי אילו עוגות יבשות שנשמרו למטרה כזו בדיוק...

לאחר שכל הכבודה היתה מונחת על השיש, והעוגה הטריה התקררה, בתי ניגשה למלאכה. פוררה את הביסקוויטים, הוסיפה פרורי עוגה טריים וישנים, המירה את המרגרינה בשמן וזכרה שאין צורך להוסיף סוכר, כי השוקולד מתוק מספיק. הכל בדיוק לפי ההוראות שבכתב וגם אלו שבע"פ.

ערבבה את העיסה, שטחה אותה בתבנית המתאימה והכניסה לפריזר. זכרה אפילו לתת לי לטעום כדי לחוות את דעתי. משום מה, עדיין הורגש טעם חזק של קפה, אבל בסיפוק רב עשיתי "וי" בדמיוני. הצלחנו שוב להציל אוכל טוב מדרכו אל הפח! אלא דאז, בתי הכריזה בצחוק נבוך "אוי! הוספתי שתי כפות קפה לעיסה, כפי שצוין, במקום להשמיט אותן...!"

 

וכעת לשאלות

האתגר: איך מתפטרים משאריות משבת בצורה "אלגנטית", שתמשוך את הילדים להשתתף במצווה (מבצע) של "בל תשחית"?

הפתרון: כשנשאר מרק עם ירקות משבת, מכינים תבשיל ערב לחיך! הכיני רביכה מקמח ושמן בסיר גדול, והוסיפי את מי המרק ללא הירקות. בינתיים, חתכי את הירקות לקוביות, ואם יש שאריות בשר - חתכי גם אותן לקוביות. הוסיפי את הכל לסיר, והביאי לרתיחה. אם יש שאריות של אורז או אטריות, כעת הזמן להוסיף גם אותן אל הסיר (לחילופין, ניתן להכניס חצי חבילה של פתיתים לא מבושלים). הנמיכי את האש לאחר הרתיחה, הוסיפי תבלינים לטעמך ובשלי עד שמתקבל תבשיל סמיך ועסיסי.

האתגר: אני מכינה קציצות מהירקות שנשארו מהמרק של שבת, אבל הקציצות נדבקות למחבת בעת הטיגון, וכתוצאה מכך מתפרקות בדרכן אל הצלחת. האם עלי להוסיף עוד שמן למחבת?

הפתרון: רבים חושבים שהשמן הוא האחראי למניעת הדבקות האוכל, אך זוהי טעות! אדרבא, מלאכת הטיגון יכולה להיות קלה ו"נקיה" במינימום של שמן, כשהיא נעשית לפי הכללים. כך תוכלי לחסוך בשמן, וזה כמובן מסתכם בפחות קלוריות מיותרות.

לשם כך, יש להתחיל בחימום מחבת נקיה לפני הוספת השמן. הוסיפי את השמן רק אחרי שהמחבת מחוממת דיה. כדי לבדוק זאת, טפטפי טיפת מים על המחבת החמה. אם הטיפה מתכדרת מיד ו"נוסעת" על פני תחתית המחבת כמו כדור של כספית, סימן שזהו הזמן להוסיף את השמן (הטיפה אמורה גם להתאדות. אם לא, נגבי המחבת בזריזות, שלא תגרום לשמן "לקפוץ", ורק אז הוסיפי את השמן). כעת יש לבדוק אם השמן חם לפני שתתחילי לטגן. הטי את המחבת מעט ובזהירות. אם נוצרים מין "פסים" של שמן (או "רגליים", כפי שזה מכונה באנגלית בלשון השפים), השמן הגיע בדיוק לטמפרטורה הנכונה לטיגון טוב, והאוכל לא ידבק למחבת.

ערכי ניסיון קטן לכללים הנ"ל בחביתה שלך הערב, ותיווכחי...

האתגר: אני רוצה לטגן שניצלים, ונגמרו לי הביצים. מה עושים?

הפתרון: אין בעיה! אצלנו כבר מזמן לא מטגנים שניצלים עם ביצה. כסי כל פיסת חזה בפירורי לחם ובשומשום מתובל במלח, שום ופפריקה, הדקי היטב והעבירי למחבת לטיגון (לפי הכללים דלעיל). הסוד הגדול לשניצלים עסיסיים (גם אם הם עבים) הוא טיגון מהיר על אש גבוהה מאד. זמן הטיגון לא יעלה על 2-3 דקות בלבד מכל צד!

 

שאלות על עוגות

טובה מבני ברק שואלת מדוע עוגת הכושי שלה יוצאת מהתנור עם סדקים על פניה, אף על פי שהיא מקפידה על כל הכללים. חשוב לה מאד מראה אסטטי של העוגה, ולכן היא רוצה לדעת איך למנוע בעיה זו.

סיבות העלולות לגרום לסדקים בעוגה בחושה הן: מעט מדי קמח, יותר מדי נוזלים או תנור חם מדי. יתכן שכדאי לחפש מתכון מדויק יותר. בהמשך אביא את המתכון שלנו. אני אוהבת אותו במיוחד מפני שהכל נעשה בקערה אחת, בלי הפרדה והקצפה של הביצים, ולא נוצרים בעוגה סדקים. אפשר עם או בלי הקוקוס.

אם את בכל אופן לא מותרת על המתכון שלך, צפי את העוגה הסדוקה בקרם, ואף אחד לא ירגיש שהיא לא מושלמת!

גם לרבקי יש בעיה עם עוגת הכושי שלה. היא מתלוננת שאחרי האפייה נוצרת למטה שכבה ששקעה כמו שמן מוצק, שמאד דוחה. בעיקר זה קורה בפסח, ודווקא בטורט כושי, אבל לפעמים גם במשך השנה.

זה קשור ככל הנראה לחום התנור. קורה לפעמים בתנורים ישנים שגוף חימום אחד נחלש או מפסיק לעבוד כליל, אך לא שמים לב, כי לכאורה התנור עדיין עובד. זה קרה לנו שנה אחת בתנור הפסח. הכנו עוגה אחר עוגה, ולכולן נוצרה שכבה לא נעימה (שקראנו לה "סבון") בתחתית. ידעתי שהמתכון מוצלח כמו בכל השנה, ושלא היה שום שינוי אחר, אז קראנו לטכנאי שאולי יוכל לפתור לנו את התעלומה. התברר שגוף החימום התחתון לא חימם כראוי, ולכן העוגות לא נאפו למטה, ובמקום עוגות יצאו מצות...

 

עוגת שוקולד וקוקוס מהירה

בעוגה הזאת אין צורך בהפרדת ביצים או בהוספת קרמים. הכל נעשה בקערה, ואין צורך אפילו במערבל - הערבוב נעשה בכף, ו...ישר לתנור. מתאים במיוחד לשבת ולימי הולדת.

החומרים: (לתבנית 25x25 ס"מ)

½1 כוסות קמח מלא

1 כף אבקת אפיה

⅔ כוס קקאו

½1 כוסות סוכר

2 כפות סוכר וניל

100 גרם קוקוס (לבחירה)

¾ כוס מים

⅓ כוס שמן

⅓ כוס רסק תפוחי עץ

4 ביצים

 

אופן ההכנה:

לערבב את החומרים היבשים (כולל הקוקוס) בקערה אחת. להוסיף את שאר החומרים ולערבב בכף.

לרפד את התבנית בנייר אפיה ולצקת לתוכה את התערובת.

לאפות בחום בינוני עד שקיסם שננעץ במרכז העוגה יוצא עם מעט פרורים.

 

איך להקציף היטב

בקשר לקצף טוב שכתבתי עליו בכתבה הקודמת, הביאו לתשומת ליבי שתיתכן סיבה נוספת לקצף לא מוצלח, והיא – המרחק בין המקצפות לבין תחתית הקערה (כשמדובר במיקסר כמו קנווד למשל).

אם ניסית את כל העצות מהכתבה הקודמת ולא עזר כלום, הביאי את המיקסר למרכז שירות, ויסייעו לך לכוון את המקצפות למקום המתאים (מספיק מ"מ אחד בלבד בשביל לעשות לך בעיות!).

דרך אגב, אשה צעירה אחת (בתי שתחי'...) האירה לי שבדגמים החדשים של "קנווד" יש הוראות כיצד לעשות זאת לבד.

הרגשתך ודאי כבר השתפרה, ביודעך שלא את אשמה הפעם...

המתכונים והטיפים של מינדי רפלוביץ מבית "מתבשל פה משהו". mpm12392@gmail.co

תגיות:עוגת שוקולדמתכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה