מעניין

כמה פשוט, ככה גאוני: סובלים מדכדוך חורף? מדענים מצאו פתרון פשוט

דכדוך חורף נגרם כתוצאה מהסתגרות בבית ומיעוט שעות אור. לא תאמינו מה הפתרון שהחוקרים מצאו

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מלבד התעמלות ויציאה החוצה, טיפול במנורת אור מיוחדת יכול לטפל בהפרעה עונתית הנקראת "דכדוך חורף". אנשים שצריכים להישאר בבית בגלל הסגר, הקורונה או העבודה יכולים לחוות, במיוחד השנה, דכדוך מוגבר עקב המצב. הדכדוך העונתי הוא תופעה נורמלית הנגרמת בגלל בלבול שחווה המוח עקב שינויי העונה ויכול להשפיע על כל אדם. אוניברסיטת בוסטון טוענת כי 10,000,000 מיליון אמריקאים חווים מצב רוח ירוד בחודשי החורף, כיוון שבחלק נרחב ממדינות ארה"ב השמש שוקעת כבר ב-17:30.

הישארות בבית במשך כל היום יכולה ליצור בעיות תפקודיות שונות. מחקרים שנעשו על עובדים הסגורים במשרד במשך רוב שעות היום מציגים מגוון תופעות: שינוי מצב הרוח, שינויים בהעדפות אוכל, ירידה בוויטמין די ועוד. ובעוד שבשנים רגילות החורף גורם לאנשים להישאר בבית, הקורונה החריפה את הבעיה עוד יותר.

אז מה הסיבה שבגללה הדכדוך נפוץ יותר בחורף? מסתבר שהשמיים המעוננים הם הגורם העיקרי. תאי המלנופסין בעיניים קולטים אור על מנת לקבוע את השעה, ושמיים מעוננים יכולים לפגום בפעולה זו. אחת הדרכים לטפל בתופעה היא מנורה מיוחדת שתאיר "אור דמוי טבעי" בבית או במשרד. כשהמח שלנו חש שהאור נעלם, הוא מסמן להגברת ייצור מלטונין בבלוטת האיצטרובל. אך לא רק מיעוט האור לקראת הערב גורם לייצור מלטונין. גם נוכחות אור במשך היום עוזרת ליצור מלטונין בלילה.

כדי להחליף את האור הטבעי מנורת טיפול צריכה לספק 5,000 עד 10,0000 לוקס בהשוואה ל-900-800 לוקס שמספקים שמיים מוקדמים של ערב, או 100-400 שמספקת תאורת פנים רגילה. מחקרים מראים שמנורה כזו היא טיפול יעיל לדכדוך חורף. הפחתת האור הכחול הנפלט ממסכים בשילוב מנורה זו יכול לטפל היטב בבעיה.

ועדיין, על מנת להגיע לתוצאה הרצויה ולא להפך, יש להשתמש במנורה בשעות הנכונות: לא מוקדם מדי ולא מאוחר מדי במשך היום. תופעת לוואי נוספת יכולה להיות כאב ראש, וכמובן יש לשאול רופא במידה ונוטלים תרופות במקביל לטיפול. ובכל זאת, המחקרים מצביעים על כך ששימוש במנורה יכול להיות אפשרות טובה, זולה ויעילה לטיפול בדכדוך המוכר של העונה החורפית, במיוחד בימים אלו.

תגיות:דיכאוןחורףאור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה