חדשות בעולם

לאחר המהומות: הקונגרס אישר את נצחונו של ביידן בבחירות לנשיאות

לאחר שעות של הפסקה בדיון, בעקבות המהומות בגבעת הקפיטול, התכנס הקונגרס שוב ואישר באופן סופית את נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. הנשיא היוצא דונלד טראמפ הצהיר, כי "תהיה העברה מסודרת של השלטון ב-20 בינואר"

ביידן (צילום: שאטרסטוק)ביידן (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר המהומות חסרות התקדים שפרצו אמש (רביעי) בגבעת הקפיטול בוושינגטון, הקונגרס האמריקני אישר היום באופן סופי את נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. לאחר הפסקה ארוכה, חודש הדיון המיוחד של שני בתי הקונגרס – הסנאט ובית הנבחרים – שנועד לאשרר את הצבעת האלקטורים במדינות השונות. המחוקקים דחו ברוב קולות ערעורים שהגישו נציגים רפובליקנים על התוצאות בחלק מהמדינות, וקבעו כי ביידן זכה ל-306 אלקטורים לעומת 232 לנשיא היוצא דונלד טראמפ. ביידן ייכנס בעוד שבועיים לתפקידו כנשיא ה-46 של ארצות הברית.

בתגובה להחלטת הקונגרס, פרסם טראמפ הודעה רשמית בה הצהיר: "אף שלחלוטין איני מסכים עם תוצאות הבחירות, תהיה העברה מסודרת של השלטון ב-20 בינואר. אמרתי תמיד שנמשיך במאבק שלנו כדי להבטיח שרק קולות חוקיים ייספרו. זהו סופה של הקדנציה הראשונה שלנו, הגדולה ביותר בהיסטוריה הנשיאותית, אולם זו רק התחלת המאבק להפוך שוב את אמריקה לגדולה".

לאחר אשרור התוצאות, הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו על האירועים בבירת ארצות הברית: "במשך דורות, הדמוקרטיה האמריקנית היוותה מקור השראה לעולם ולישראל. הדמוקרטיה האמריקנית תמיד היוותה מקור השראה עבורי. התפרעות אלימה היא ההיפך הגמור של הערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים. ההסתערות על בניין הקפיטול בוושינגטון הייתה מחפירה, ויש לגנותה בכל תוקף. אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תגבר – כפי שקרה תמיד". 

מוקדם יותר, מסרה משטרת וושינגטון כי במהומות בגבעת הקפיטול נהרגו ארבעה בני אדם ו-52 מפגינים נעצרו. תומכים של טראמפ, שהתכנסו להפגנת מחאה נגד הליך האשרור של תוצאות הבחירות, התעמתו עם השוטרים שהוצבו במקום. חלקם הצליחו לפרוץ את המחסומים ולהיכנס לתוך הבניין. הדיון הופסק למספר שעות, וסגן הנשיא מייק פנס וחברי הקונגרס פונו למקום מבטחים. בעיר וושינגטון הוטל עוצר לילי, וראש העיר הכריזה על מצב חירום שיימשך 15 יום.

במערכת הפוליטית האמריקנית גינו את ההתפרעויות בקפיטול, ומתחו ביקורת נוקבת על הנשיא טראמפ. בשתי המפלגות – הדמוקרטית והרפובליקנית – נשמעות קריאות להדחתו של טראמפ עוד בטרם סיים את תפקידו.

עם חידוש הדיון בקונגרס, גינה פנס בתוקף את אלימות המפגינים: "היום היה יום שחור בהיסטוריה של הקפיטול. לאלו שזרעו הרס היום – לא ניצחתם", אמר. "האלימות לעולם לא מנצחת, החירות מנצחת, וזה עדיין הבית של העם. בואו נחזור לעבודה". יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה: "היום בוצעה מתקפה מבישה על הדמוקרטיה שלנו. הדבר אומנם לא יכול להרתיע אותנו מאחריותנו לאשרר את בחירתם של ג'ו ביידן וקמלה האריס. אנו נהיה חלק מהיסטוריה שמראה לעולם ממה עשויה אמריקה".

הנשיא הנבחר ביידן נשא אמש הצהרה מיוחדת לאומה האמריקנית, בה גינה את המתפרעים ואמר כי מדובר במיעוט קיצוני: "מראות הכאוס בקפיטול אינן משקפות את אמריקה האמיתית", הצהיר. הוא קרא לטראמפ לעלות מיד לשידור ולדרוש מתומכיו "לשים סוף למצור" ולהתפנות מהקפיטול.

זמן קצר לאחר מכן פרסם טראמפ סרטון מצולם, בו קרא למפגינים שפרצו לקפיטול לעזוב את המקום, אולם חזר על טענתו כי ניצח בבחירות. "אני יודע שאתם פגועים", אמר. "הבחירות נגנבו מאיתנו, זה היה ניצחון ברוב מוחץ, וכולם יודעים זאת, במיוחד הצד השני. אבל אתם חייבים ללכת הביתה עכשיו. אנחנו צריכים שלום, אנחנו צריכים חוק וסדר. אנחנו צריכים לכבד את אנשי החוק והסדר, אנחנו לא רוצים שמישהו ייפגע. אלו היו בחירות מזויפות, אבל אסור לנו לשחק לידיים שלהם. אנחנו צריכים שלום. לכו הביתה. אנחנו אוהבים אתכם, אתם אנשים מיוחדים".

תגיות:ארצות הבריתדונלד טראמפג'ו ביידן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה