חדשות בעולם

ביקרה בדרום קוריאה ונדהמה: עשרות מיליונים לומדים גמרא

בדרום קוריאה מעריצים את ישראל ואת התלמוד. כדי לפתח את הילדים שכלית ואינטלקטואלית, משרד החינוך הקוריאני ממליץ על לימוד התלמוד, ואימהות המספרות לילדיהן לפני השינה סיפורים מתוך הגמרא

  • כ"ב טבת התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דרום קוריאה, מדינה המכילה יותר מ-51 מיליון בני אדם, מעריצה את העם היהודי ואת התלמוד.  לקוריאנים חשובה מאוד ההתפתחות האינטלקטואלית, ובכל מחוז במדינה פועלים בתי ספר אלטרנטיביים אחרי שעות בתי הספר הקלאסיים, ובהם לומדים את התלמוד היהודי. גם משרד החינוך הקוריאני ממליץ פורמלית על התלמוד כספר לימוד פורה ומפתח.

האומה הדרום קוריאנית נפעמת מחוכמתו של העם היהודי. הגניוס היהודי, המתבטא בכך ש־22 אחוזים מזוכי פרס נובל הם יהודים (בעוד יהודים מהווים שתי עשיריות האחוז מאוכלוסיית העולם), הוא מקור השראה ברפובליקה האסייתית: ההנחה היא שאם רוצים להידמות ליהודים, יש ללמוד את הטקסטים העתיקים שלהם

בר סהר, בעלת תואר בעיצוב תקשורת חזותית מהמכון הטכנולוגי בחולון (HIT), ביקרה במדינה הרחוקה, וגילתה כי כמעט כל אם קוריאנית מקריאה מידי יום לילדיה קטעים מתוך התלמוד כדי לפתח אותם שכלית ואינטלקטואלית, והספר "הוויות אביי ורבא" נמצא כמעט בכל בית.

לאחר שנחשפה למימדיה העצומים של התופעה, היא החלה בהקמת אתר הדמיה אינטרנטי, המאפשר לעשרות מיליוני הקוריאנים להכיר את התלמוד וללמוד אותו באופן אינטראקטיבי. למיזם שלה, שאותו היא מבקשת לפתח מאז, קראה "תהלמודה" - הצורה שבה הקוריאנים מבטאים את שמו של הספר הקדוש. את המיזם הקימה בסיוע המנחה שלה, עודד עזר, מומחה עולמי לטיפוגרפיה.

בשיחה שהעניקה ל'ynet', ציינה סהר כי עשרות מיליונים בדרום קוריאה מתעניינים בגישה מעמיקה לתלמוד. "התלמוד מזוהה על ידי חילונים רבים עם הדת, עם שמירת המצוות ועם חרדים או דתיים. זה מרתיע ישראלים וגורם להם למשוך את ידם מחוויית הלימוד. וזה חבל, אפשר ללמוד ולדלות אוצרות ואינטלקט מהתלמוד", אומרת סהר.

(צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)(צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)

"כל אמא קוריאנית מאמינה שאם תיתן לילדים שלה לטעום מהחוכמה היהודית, יהיה להם סיכוי להגיע לפרס נובל", אומרת ג'סיקה קוק (30), קוריאנית המתפרנסת ממכירת קטעי אודיו של התנ"ך, מוקלט בעברית, לקוריאנים. "העם הקוריאני מוכן להשקיע כל דבר למען חינוך ילדיו. היהדות נתפסת כמשהו שיסייע להם להצליח".

מבחינת הדרום קוריאנים, היהודי הוא האיש המושלם עלי אדמות. החכמה של העם היהודי, הם בטוחים, נובעת בעיקר מהגמרא – ועותקים של המסכתות השונות נמצאים בכל בית דרום-קוראיני טוב. אפילו ישיבת מיר היוותה עבורם השראה: הטלוויזיה הממלכתית במדינה צילמה סרט דוקומנטרי על הישיבה הירושלמית, מתוך מטרה "לפצח את סוד החינוך היהודי".

בכל אוניברסיטה בדרום-קוריאה קיימים חוגים ללימודי יהדות וספרים על חינוך יהודי ורוח יהודית נמצאים בכל חנות ספרים. התושבים במדינה יכולים לבחור בחנויות בהיצע ענק של למעלה מ-300 ספרים הקשורים לתלמוד היהודי.

בקוריאה אוהבים לשמוע גם על הרמב"ם, על רש"י ואפילו על תורת הנפש על-פי האר"י והבעל-שם-טוב. וכאילו לא די בכך, פק-גון-הייה, נשיאת הרפובליקה הדרום-קוריאנית, המליצה לקרוא את הספר 'מדינת סטארט-אפ: ההיסטוריה של הכלכלה הישראלית', שתורגם ל-20 שפות, בין היתר לקוריאנית, ומתייחס כמובן לישראל. היא אף ציינה בפומבי כי ישראל היא-היא המודל שלה.

 

תגיות:קוריאהגמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה