מתכונים לעוגות

מתבשל פה משהו עם מינדי, והפעם: לשבור כ(ל)לים

כל מיני כלים ידועים שקיימים במטבח, שכדאי דווקא לשבור ולשנות. וגם: מתכון לעוגת דבש דיאטטית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כמה סוגי "דיאטות רזון" את מכירה? כמה מתוכן ניסית בשנים האחרונות? מהם אחוזי ההצלחה שלך (ושל המתלהבת שהמליצה על הדיאטה בחום)?

הדיאטות כולן מבוססות על כללים של מה מותר לאכול וממה להתנזר (רק חלבונים / ללא פחמימות כלל / שבוע ענבים בלבד ושבוע רק אשכוליות [אין לראות רעיונות אלו כהמלצות!]). אך תמיד קשה לשמור על הכללים, ולאחר תקופה מסוימת, רוצים לשבור אותם.

חוקים וכללים סובבים אותנו על כל צעד ושעל. זה כולל כמובן גם את כללי הברזל השייכים למטבח. כללים אלו, שמשום מה השתרשו כידע בסיסי מתחילת דרכן של הבשלניות המנוסות – לשמור ולא "לשבור" - היוו עבורי אתגר להעז, לשנות וכך להקל במשהו על עקרות בית. ה"כללים" שיופיעו בהמשך חוסכים בזמן, בכסף ולעיתים קרובות גם בקלוריות.

במה דברים אמורים? הא לכן מספר דוגמאות.

כל אחת יודעת שיש לחמם את התנור לפני הכנסת המאפה לתוכו לתוצאות מצליחות, נכון? אנא הרשו לי לשבור מיתוס זה בריש גלי. אצלנו לא מחממים את התנור לפני כן! חוששת לנסות? אז נסי לפחות באפיית החלות. הכלל אומר שהן צריכות התפחה איטית, כדי שתהיינה אווריריות במיוחד. לשם כך, הדליקי את התנור בעת הכנסת החלות לתוכו, וככל שהוא מתחמם, החלות תוספנה לתפוח עד שתאפינה בחום הדרוש (200 מעלות). על הדרך תיפתר בעיית ה"בקיעים" הלא יפים הנוצרים לעיתים קרובות על פני החלה הקלועה.

דוגמה נוספת? ביצים לא מופרדות להקצפה. למה ללכלך שתי קערות במקום אחת? מי שעוקבת אחרי יודעת (ואולי אף ניסתה וראתה) שאין צורך להפריד ביצים לעוגות - לא לעוגות טורט ואף לא לעוגות הפסח המכילות רק ביצים ואגוזים. (שאלנה את גיסתי הלונדונית שהופתעה השנה מעוגות גבוהות ומוצלחות יותר מתמיד לפי שיטה זו).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ואם כבר דיברנו על ביצים, הרי הן יקרות, אז מדוע לא לחסוך בשימושן אם אפשר? השניצלים שלנו טעימים להפליא, ומטגנים אותם ללא ביצה בכלל. כלל נוסף שויתרנו עליו הוא הדפיקות המסורתיות של השניצלים. פעם חשבתי שהכנת שניצלים דקים כנייר מעידה על כישרון קולינרי. עד לאותו יום שכבר לא נשאר כמעט בשר בשניצל מרוב שהוא היה ד(פו)ק... היום מכינים אצלנו שניצלים עסיסיים, בלי להעיר את השכנים...

"אין להקפיא קצפת ריצ'"- כך כתוב במפורש על המיכל. אך ניסיתי כן להקפיא, ולא קרה כלום – חוץ מזה שזמן ההקצפה מתארך במעט.

 מעוניינת בפחות כלים לנקות? אל תצאי מהכלים... במקום להשתמש בקערה, ערבבי בשקית פריזר את החומרים לבצק פריך או לפרורי עוגה. איך זה יוצא? יוצא מן הכלל!

ומה בקשר לשמן שכולם בטוחים שאי אפשר לבשל כלום בלעדיו? מי שמוכנה להעז לשנות כיוון תראה שעוף, ודגים כגון סלומון, פורל ומושט אינם צריכים שמן כלל. הוסיפי רק תבלינים (כבחירתך), בין אם את מאדה או אופה, ותראי איך מסיימים את המנה בהרגשה טובה, ללא כבדוּת. כך חוסכים בקלוריות מיותרות - אם כבר, לפחות שקלוריות אלו יהיו בטעם גלידה או עוגת קצפת, לא?...

כלל זה תקף גם לגבי טיגון או אידוי בצל כבסיס למרקים או תבשילים אחרים. מינימום שמן = מקסימום טעם. בדוק ומנוסה עם שנים של ותק!

לאלו שעדיין לא מצליחות להיפרד מסלטי המיונז - המירי חלק מכמות המיונז במעט מי מלפפון חמוץ עבור חיסכון קלורי נוסף. מוסיף המון טעם!

ובאופן כללי: אם את משתמשת בשמרים יבשים הנמכרים בשקית (כגון "שמרית"), שקית אחת מספיקה לשני קילוגרמים של קמח, אף על פי שמצוין שזה עבור ק"ג אחד בלבד.

אז הבנתן את הרעיון? מעתה, תרצו לשמור או לשבור את הכללים?

כשמדובר על "דיאטת בריאות" (אורח חיים מסוים עבור אנשים הסובלים מאלרגיה או מחלה כלשהי), מובן שיש להיצמד היטב להוראות ולכללים ולא להעז לשנות.

לאחרונה היו לי פניות רבות בנושא תחליפי סוכר, מאפים ללא גלוטן, קמח מלא וקמח כוסמין. כל אחד מנושאים אלו מקפל לתוכו חומר רב הכולל שיטות ותפיסות שונות, כך שככל שנכנסתי לעובי הקורה, נפתח לפני עולם חדש ומחכים. ביריעה זו אשתדל לתת מענה מקוצר - בתקווה לעזור לכמה שיותר אנשים להתחיל את הדיאטה ברגל ימין.

* * *

יהודית מבקשת: רציתי לשאול לגבי שימוש בסוכר דיאט לאפייה - יש לך טיפים בנושא?

האם זה שגרתי שעוגות בחושות עם סוכר דיאט "נופלות" אחרי האפייה?

אשמח לשמוע את תשובותיך, המדור שלך מקסים!

 

ל.א. שואלת: ראשית, ישר כוח על המדור המועיל והמהנה.

זה זמן רב שאני מחפשת מתכונים טובים לעוגות מקמח מלא וללא סוכר, אולחילופין מעט תחליף סוכר. אשמח מאוד אם תוכלי לעזור לי

 

שרה כותבת: תודה על מדור יעיל, בריא, בשפה קולחת והומוריסטית. את מעבירה בריאות נפשית דרך הכתבות, חיוּת וערנות לצרכי היומיום ולנצרכים. אשריך ואשרינו!

לצורך דיאטת סוכר, אבקש עצתך לעוגה היכולה להכיל קמח כוסמין, תחליף סוכר, טחינה ותפוחים.

תודה רבה, ושירבו זכויותיך.

 

עבור ל.א. והאחרות - אני מצרפת מתכון לעוגת דבש דיאטטית (לא ניסיתי) של ד. - מנחת תזונה ידועה ומצליחה. היא טוענת שאפשר להשתמש במעט דבש, אם הוא אמיתי ואיכותי, ללא תוספת סוכר. תחליף הסוכר שהיא ממליצה עליו הוא "כמוסוכר", או כל תחליף אחר המתבסס על סוכרלוז ומותר גם לסוכרתיים.

אמנם, כולם פה אחד מודים שהסטיביה היא תחליף הסוכר הבריא ביותר, אך כיוון שהיא נמכרת כנוזל, קשה לאפות איתה. בנוסף לכך, יש לה טעם לוואי שלא כל כך אוהבים.

תחליפי הסוכר הנמכרים כאבקה לא אמורים להוות סיבה לעוגה "נפולה", יהודית. ד. גם לא מפרידה ביצים עבור עוגת הדבש שלה, ובכל זאת העוגה יוצאת גבוהה ואוורירית. היא אומרת שיש להקציף את הביצים לבד כדי שהקצף יישאר גבוה ויציב, ואת תחליף הסוכר יש להוסיף לחומרים היבשים.

ובשבילך, שרה, לעניות דעתי לא יקרה כלום אם תמירי את הקמח המלא שבמתכון עוגת הדבש המצורפת בקמח כוסמין, וכך תהיה לכם עוגה טובה גם לבריאות.

*

בקשה של בעלבוסטע אחרת: אני נהנית מאד לקרוא את המדור הנחמד שלך, ודברים רבים מתבשלים לי ממנו.

אודה לך מאד אם תוכלי להכניס מדי פעם מתכונים ללא גלוטן. אני מחפשת מתכון לעוגת דבש ללא גלוטן, ועדיין לא מצאתי.

 

ראשית, אמליץ לך על ספר הבישול "מתבשל פה משהו" כספר מתכונים מעולה עבור הנמנעים מצריכת גלוטן. כיוון שהוא נכתב עבור פסח, אין במרשמים קמח משום סוג (אפילו לא קמח תפו"א), ויש בו שלל רעיונות לדברי מאפה ולתבשילים ללא גלוטן.

 

שואלת מ. משה: ראשית, תודה על המדור המרתק. ותודה על המתכון לפיצה, הוא קצר מחמאות רבות...

רציתי לשאול למה עוגת הטורט שלי לפעמים גובהת מאוד ולפעמים בכלל לא - האם זה קשור לאפייה? האם צריך לפתוח את דלת התנור בסוף האפייה?

האם כדאי לשפוך קצת מים לקראת סוף האפייה, כדי שהיא תהיה רטובה?

מותר לאפות שתי עוגות ביחד בטורבו, אחת מעל השנייה?

 

באופן כללי, יש לאפות עוגת טורט לא בטורבו, כדי שתתפח באופן איטי ואחיד (כמו חלות), וודאי שלא תבנית אחת מעל השנייה. כדי לוודא שהעוגה תצא רכה ולא יבשה, יש לבדוק אותה ע"י נעיצת קיסם במרכזה לקראת תום האפייה.

אך אם ניסית את כל העצות הנ"ל והתוצאות עדיין לא משביעות רצון, בדקי את תפקוד התנור שלך - יתכן שאחד או יותר מגופי החימום שלו "התעייף", ולכן פעם הוא מחמם כראוי ופעם לא.

 

עוגת דבש דיאטטית

(12 מנות – 200 קלוריות למנה)

רכיבים:

6 ביצים

2 כפות דבש איכותי

1 כף שמן (לא חובה)

2 כפות מים

2 כוסות קמח מלא

½ כוס תחליף סוכר

1 אבקת אפיה

קליפת לימון מלימון אחד

קורט ציפורן טחון (לבחירה)

אופן ההכנה:

הקציפי את הביצים בשלמותן כרבע שעה. הוסיפי את הדבש, שמן ומים תוך כדי הקצפה איטית. ערבבי בקערה נפרדת את שאר החומרים. הוסיפי בהדרגה אל החומרים הרטובים. ערבבי עד לקבלת עיסה חלקה ואחידה.

צקי את העיסה לתבנית חד פעמית בינונית ואפי בחום 180 מעלות.

המתכונים והטיפים של מינדי רפלוביץ מבית "מתבשל פה משהו". mpm12392@gmail.com

תגיות:תנורביציםמינדי רפלוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה