אמונה

הרב מפוניבז’ זצ"ל שיחק שחמט עם מפקד גרמני בכל ערב, ולא תאמינו מה יצא מכך

הרב יוסף שלמה כהנמן, ראש ישיבת פוניבז' זצ"ל - סיפר לאיש שיחו כיצד שיחק עם מפקד גרמני בכל ערב, וקנה את אמונו עד כדי כך שגזרה של ממש התבטלה בזכות זה

הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל (צילום מסך מתוך יוטיוב)הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל (צילום מסך מתוך יוטיוב)
אא

את הסיפור המדהים הבא סיפר הרה"ג יעקב (ג'קי) לויסון מראש ישיבת פוניבז' רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל, בכבודו ובעצמו, בזמן נסיעה מ'בורמס' ללונדון, וכשהרב כהנמן כבר היה בערוב ימיו. 

הדרך מבורמס ללונדון נמשכה, ובינתיים סיפר הרה"ג כהמנן כי בליטא - ששם כיהן כרב לפני שעלה ארצה, הייתה עיירה בשם וויץ'. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה, החזית שבה נלחמו הרוסים עם הגרמנים הייתה קרובה לוויץ', והגרמנים שלטו אז בשטח כולו. 

הרב, שחשש ביותר מכניסתם של הרוסים, החליט ליצור קשר קרוב עם המפקד הגרמני שהיה אחראי על האזור, ובמסגרת הקשרים ההדוקים שנרקמו ביניהם - הרב כהנמן שיחק בכל ערב שחמט, עם אותו מפקד. 

והנה יום אחד, אותו מפקד ביקש מהרב שישיג לו יזם שיכרות עצים מהיערות שסביב כדי לשלוח אותם לגרמניה. הרב נענה לבקשתו, ובשעת העסקה פנה המפקד הגרמני לאותו יזם ואמר לו בלי להתבלבל: "אנחנו חותמים עכשיו על העסקה, ואתה עומד להתעשר מהדבר הזה. אבל יש לי תנאי אחד: לעסקה הזו יש שלושה שותפים: אתה, אני, והרב שיושב כאן מולך", הצביע הגרמני על הרב כהנמן. 

סמוך לוויץ' הקימו הגרמנים מחנה שבויים שבו היו גם לא מעט יהודים, שהיו תחת סכנת חיים מתמדת, היות והגרמנים הרעיבו אותם. בכל ערב, הרב נהג לפנות ליזם העצים כדי לקבל את הרווח היומי שלו, ועם הכסף שבידו נסע לשחד את המפקדים הבכירים במחנה השבויים - כדי לשחרר את השבויים היהודים - אותם שיכן אצל משפחות היהודים בוויץ'.

תחילה שמחו משפחות היהודים לעזור במצווה כה גדולה, אולם ככל שעבר הזמן, הם פחדו שהגרמנים יתפסו את השבויים בביתם, ואזי הם ייענשו על כך קשות.

במר נפשם, פנו אל הרה"ג כהנמן כדי שיפטור אותם מן הסכנה, אך הוא סירב להתיר להם לשלוח את השבויים לנפשם, ואף חיזק את ידיהם באמצעות דרשות חיזוק. 

באחת מדרשותיו באותם ימים, דרש הרב כהנמן ואמר כי כשהקב"ה מינה את משה רבינו להיות למנהיג עם עם ישראל, הוא ציווה עליו להשליך את המטרה שלו ארצה, וזה הפך לנחש. אחר כך משה רבינו מצטווה לאחוז בזנב הנחש, והוא הופך שוב למטה. שאל הרב כהנמן זצ"ל - מדוע התורה מספרת לנו את זה? "הפשט הוא כך: הקב"ה רוצה ללמד את משה רבינו את מהותם של היהודים: אם אתה משליך יהודי על הארץ, הוא חלילה הופך לנחש נושך, אך כאשר אתה מגביה אותו בידך ומקרבו, הרי הוא נהפך למטה בידך, מוכן לעזרתך".

ואכן, הגזרה התהפכה והמשפחות הללו ניצלו, כמו גם השבויים היהודים. 

(הרב רפאל ברלזון מוסף שבת קודש שמות תשעד/באדיבות אתר 'דרשו')

תגיות:שחמטאמונההרב כהנמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה