מתכוני תוספות

מתבשל פה משהו עם מינדי, והפעם: טיפים למבשלת המתחילה

מה קרה כשאפיתי חצילים בפעם הראשונה, טיפים לעקרת הבית הצעירה, וגם מתכון מצוין לרוטב פטריות סמיך

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

זהו...

נדמה התזמורת, כבו האורות, תמו החגיגות. תקופת החתונה והשבע ברכות עברו ביעף, והזרקורים מפנים את זוהרם לכלה מרוגשת אחרת.

פתאום את מוצאת את עצמך במטבח הצעיר שלכם. סוף סוף הגיעה ההזדמנות שלך להגשים את שאיפותיך ולהוכיח את עצמך בכישרונות הקולינריים שניחנת בהם... אבל כיצד מתחילים?!

כאשר נכנסתי למטבחי הפרטי בפעם הראשונה, לא ממש נלחצתי, על אף שלא ידעתי להכין אפילו חביתה. הייתי מצוידת במספר ספרי בישול, ולקרוא - הרי אני יודעת, אז מה הבעיה?

אך כנראה זה לא היה מספיק, כי את הארוחה הראשונה שהכנתי, לא אשכח לעולם...

וכך היה המעשה: באותו יום שהחלטנו לאכול ארוחת צהרים "לבד", דפדפתי בין ספרי הבישול כדי למצוא משהו חגיגי, המתאים למעמד מיוחד שכזה. מתכון לחצילים ששמו מזכיר את שם בעלי צד את עיני, מה גם שצבעו האציל של החציל הוא הצבע האהוב עלי ביותר. אם כן, מנה עיקרית מחצילים היא רעיון אידיאלי! אז מה אם לא החזקתי חציל בידי מעודי? לפי הספר, ההכנה פשוטה ביותר.

ואכן, ניגשתי מיד למלאכה.

קראתי בהוראות, שיש לזרות מלח על פרוסות החצילים ולהשהותן במשך כשעה. כיוון שהשעון הראה שבעלי אמור להגיע בעוד כחצי שעה, פסחתי על שלב זה והמשכתי בהכנת הארוחה בשיא הביטחון...

המנה היתה מוכנה על השולחן הקטן, בשעה הצפויה, מוגשת בצלחות החדשות. אך אז, משהו לא צפוי ומאד לא נעים קרה. חרף כל הניסיונות, אי אפשר היה לנעוץ את המזלג (החדש...) בחצילים האפויים! אבל לא התייאשתי. החזרתי את המנה כולה לתנור, וחיכינו בסבלנות רבע שעה נוספת. אולי הזמן שצוין במתכון לא מספיק?

חצי שעה עברה, ועדיין היתה המנה בלתי אכילה לחלוטין, עד שהייתי מוכנה להאמין שהעסק הזה מוכתר בכישלון אמיתי, לא היה סיפק בידי להכין משהו אחר ראוי לאכילה (הרי לא ידעתי להכין אפילו חביתה...).

 אודה ואתוודה - את החצילים הללו לא העזתי להכין שוב עד היום...

ובכל זאת, למדתי מספר דברים מהסיפור הזה. החיים הם בית ספר, והמטבח הוא מעין מעבדה. במטבח ניתן לחקור ולהתנסות ברכיבים שונים. כאן המקום לטעום את טעמה של ההצלחה. כאן ניתן לראות איך טעות יכולה להוות כישלון או להוליד מתכון חדש ומעניין.

אז בואי, כלה!

בתור טירונית, את לא חייבת ללמוד את כל רזי המטבח על בשרך כמוני. עם מעט שימת לב, ההצלחה יכולה להיות מנת חלקך באופן קבוע, בעז"ה. אקדיש אפוא עבורך מספר טיפים בסיסיים שיעזרו לך בתחילת דרכך, וכן בהמשכה.

הכלל הראשון (אותו הבנתי לאחר הסיפור עם החצילים), הוא שיש לקרוא היטב את כל ההוראות של המתכון לפני שמתחילים. רק לאחר מכן יש לבצע במדויק לפי המצוין שם (היום אני כבר יודעת שהמלחת פרוסות החצילים היא שלב הכרחי, כי המלח מוציא את המרירות ומרכך אותם).

הכלל השני - אין להיבהל מאי הצלחה. אם ניסית מתכון חדש ולא הצליח לך, אל ייאוש! זה לא אומר שהמתכון לא טוב, או שאת לא מצליחנית. נסי שוב, ותראי שהניסיון שצברת בהכנה הראשונה יעזור לך להצליח יותר בפעם השנייה.

טעויות קורות לכולנו, וט.ל.ח. קיים גם במטבח. אפילו עקרות בית מנוסות לא יוצאות מהכלל הזה! אז בואי נראה - איך מתקנים טעויות נפוצות בעת הכנת מאכלים שונים?

 

טיפים קטנים (אך יעילים מאד!) על קצה המזלג:

אם נשפך לך הרבה מדי סוכר בסלט שאת מתבלת, הוסיפי חומץ או מיץ לימון כדי למתן את המתיקות.

המרק או הגולש מלוחים מדי? הוסיפי עוד תפוחי אדמה. הם סופגים את המליחות.

העוגה עולה על גדותיה של התבנית בעת האפייה? סימן שמלאת את התבנית יותר משלושה רבעים מגובהה, או שהכנסת לתערובת יותר מדי אבקת אפייה. זכרי לדייק בפעם הבאה.

המרק שהכנת יצא שומני מדי? קררי במקרר במשך הלילה, והורידי את השומן שנקרש. אם את צריכה להגיש את המרק מיד, זרקי מספר קוביות קרח לסיר המרק. השומן ייקרש ויתלכד סביב הקרח. הוציאי את השומן הקרוש, וכך תוכלי להגיש מרק טרי ודל שומן.

אם יש ריח של בצל או שום בידיך, נטרלי אותו ע"י שפשוף ידיך באחד הדברים הבאים: מיץ לימון, מלח גס, אבקת אפייה או משטח נירוסטה.

רוצה לשמור על כיריים נקיות, אך המרק נוטה לגלוש? מרחי את שולי הסיר (בצד הפנימי שלו) בשכבה דקה של מרגרינה. כשהמרק יתחיל לרתוח, הוא לא יצליח לעבור את "הגבול" השומני ששמת לו!

והטיפ החשוב ביותר – תפילה לריבון העולמים בעת עבודתך במטבח. זכרי את תפקידך הנחוץ כבונה בית של רוחניות על ידי ההכנות הגשמיות. בקשי שכל תבשיליך יהיו ערבים לחיך המשפחה.

בהצלחה!

* * *

כעת אפנה לשאלות המצפות למענה זה מכבר.

נתחיל במייל שקיבלתי מרבקה מירושלים. כיוון שאני מניחה שהתשובה לפנייה זו חשובה לרוב עקרות הבית, הבאתי אותו כלשונו.

תודה על המדור המתבקש, נראה לי שאעשה בו שימוש רב!!!

ברצוני לשאול: לכבוד שבת אני משתדלת להכין כמה סלטים שיקלעו לטעמם של הסועדים - קטנים, גדולים, מפונקים ושאינם. לעיתים נשארות כמויות שמצדיקות אפילו להשאירן לשבת הבאה, אך לא תמיד אני יודעת אם הדבר כדאי מבחינה בריאותית. לדוגמא: קוביות חצילים אפויות במעט שמן זית ושום כתוש, או סלט גזר הולנדי (עם בצל ירוק, שמיר ומיונז) או קוביות סלק חמוץ-מתוק, או פרוסות סלק פיקנטי (עם שום, כמון, פטרוזיליה וחומץ). הייתי שמחה לשמוע דעת מבינים בכלל על משך זמן אופטימלי-מקסימלי לשמירת מאכלים שונים במקרר: דג אפוי, שניצל עוף מטוגן / אפוי, ירקות מבושלים / מאודים ועוד.

ישנם כללים בסיסיים לשמירה על טריות האוכל על כל סוגיו. תמצאי פירוט מלא על הנושא בספרי "מתבשל פה משהו", בפרק הקרוי "ארגון באכסון" (סיבה נוספת המצדיקה ספר נוסף לכל השנה...).

אך בגדול, אני מקפיאה שאריות של מאכלים שברצוני לשמרם. בשבוע שעבר בדיוק נשאר לנו סלט חצילים לאחר השבת. כיוון שידעתי שבמשך השבוע לא יהיה בו עניין, מיד הקפאתי אותו. הפשרתי ביום ששי במקרר, ובשבת האחרונה שוב נהנינו מסלט חצילים לכבוד שבת – כאילו היה טרי!

לא הייתי ממליצה להקפיא סלטים עם מיונז, מפני שהמיונז נהפך לנוזל עכור לאחר ההקפאה (מניסיון אישי...).

גם סלטים העשויים מירקות חיים לא מקפיאים, כיוון שהירקות מפרישים נוזלים ומאבדים כליל את פריכותם.

מאכלי דג, עוף ובשר למיניהם נשמרים היטב בפריזר אם הוכנסו במצב טרי, ובעטיפה כפולה.

ותמיד ניתֵן לאף שלנו להשתתף בהחלטה אם מאכל מסוים עדיין ראוי לאכילה. בכל מקרה של פקפוק, יש לזורקו ולא להסתכן.

 

פניני שואלת: "איך עושים רביכה שמצליחה?".

אינני מבינה לאיזו רביכה הכוונה, ולאיזו מטרה את מכינה אותה. אצלי הרביכה היא בסיס לרטבים, כגון רוטב פטריות (המתכון בהמשך). אם ברצונך להכין רביכה ללא תוספות, וותרי על אבקת המרק.

 

מרים מאשדוד שאלה:"איך מכינים פתיתים שיצאו 'אחד אחד'?".

יש להכין את הפתיתים לפי ההוראות שעל גבי האריזה (ודאי שכמות המים שאת מוסיפה היא כפי שצוין שם). בזמן הבישול יש לערבב את הפתיתים מפעם לפעם, ושוב לאחר הבישול.   

 

"טיפ הפתית"

הידעתן שניתן לבשל פתיתים בשיטה דומה לאורז?! זאת היתה תגלית מרעישה עבורי יום אחד, כשהתחלתי בהכנת הפתיתים לפי ההוראות שעל האריזה. מיד לאחר הוספת המים הרותחים וכיסוי הסיר, נמלכתי בדעתי וכיביתי את האש. החלטתי לסיים את בישול הפתיתים ביום המחרת.

לאחר כשעה, לפני שהעברתי את הסיר למקרר, הצצתי מתחת למכסה וגיליתי פתיתים מבושלים! כשהילדים גילו זאת, כבר לא נשאר מה להכניס למקרר...

 הוא אשר אמרתי – המטבח הוא המעבדה שלי!

 

רוטב פטריות סמיך

החומרים:

1 כף שמן

1 כף קמח

1 כף מרק פטריות

1 כוס מים

חממי מחבת קטנה היטב, והוסיפי את השמן.

כשהשמן מתחמם, הוסיפי את הקמח ואת אבקת המרק.

ערבבי עד להשחמה.

הוסיפי את המים בזהירות ובהדרגה, בערבוב תמידי, עד שמסמיך ומבעבע קלות.

המתכונים והטיפים של מינדי רפלוביץ מבית "מתבשל פה משהו". mpm12392@gmail.com

תגיות:מטבחטיפים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה